Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe koppeling en 2MV, klaar!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Dit weekend eerst nog een setje Zimmermans geventileerd en geboord icm ATE remblokken monteren.

Dan verwacht ik volgend weekend te starten met het project, nu de laatste puntjes in de voorbereiding op de i zetten.

Diverse onderdeel en deeltjes besteld voor het geval dat.
Ik heb nog enkele vragen, wie kan me daarbij helpen,

- De bouten aan de versnellingsbakzijde van de aandrijfassen kan ik die zonder problemen hergebruiken of zijn dat rekbouten?
- Er zit in de versnellingsbak waar de priseas uit komt (bij druklager) toch ook een oliekering, is het raadzaam om die te vervangen?
- Hoe ontlucht ik de koppeling als ik die los heb gehad, is het gewoon de boel monteren en daarna een aantal keer intrappen?

Alle tips zijn natuurlijk welkom :yes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door Geert G »

sgsdebruijn schreef:Spul besteld en is inmiddels onderweg

Original Zimmermann Bremsscheiben gelocht vorne T4
Original ATE Bremsbeläge vorne T4
Sachs Zweimassenschwungrad + Kupplungsscheibe + Kupplungsdruckplatte T4

druklager en werkcilinder bestel ik hier bij VW, in DE kon hij alleen aan imitatie druklager komen en LUK werkcilinder.
Moet ook ff uitzoeken welke boutjes ik moet bestellen bij VW.

Van Patrick de handleiding ontvangen om de reparatie uit te voeren.
Zitten er nog meer keringen aan de motor en bakkant die ik beter mee kan nemen of andere zaken?

Iemand nog een exploded view van het geheel? zou erg handig zijn.
Krukaskering ook meteen mee vervangen, zit achter het vliegwiel.

Druklager zit achter in de versnellingsbak geschroefd.
Druklager is Hydraulisch en heeft een V-vorm, ontluchtingsnippel zit net buiten de bak.
Druklager nemen van Sachs, is ook gewoon goed.

Sachs kit: complete kit is voorgemonteerd, 2-MV/koppelingsplaat/ drukgroep.
Je hoeft alleen 8-bouten los te maken op de krukas. Oude kit eraf, nieuwe erop.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Vandaag besteld

1 Oliefilter 074 115 561
1 Afdichtring +N 043 854 1
1 O-ring bij oliefilter + 076 117 069 A
1 O-ring olievul +N 904 663 01
1 O-ring oliepijlstuk 035 145 757 C
1 Asafdichting versn bak B 02F 311 113 A
2 Zeskantbout druklager N 901 678 01
2 Afsluitplaatje motor N 011 903 4
2 Afsluitplaatje motor N 011 909 3
1 Pakking motorzijde druklager 026 103 181 B
1 ring 068 103 171 F
6 Veerring N 012 226 5
6 Zeskantbout afdichting motorzijde N 010 216 12
4 Cilinderpen afdichting motorzijde N 043 207 2
12 Bout aandrijfassen N 906 682 01
6 Onderlegplaat aandrijfassen 701 407 357
2 Bout aandrijfassen N 906 251 01
1 Blindplaat dashboard 3A0 858 179 01C
1 Blindplaat dashbord 3A0 858 180 A 01C
1 O-ring turbo 030 121 119
2 Afsluitplaat EGR 038 131 925
1 Bus 701 711 166
1 Kogel 015 311 544
1 Kogel 7D0 711 131

Nu nog een XZN 6 en 12 (krijg een aardige collectie van die dingen (-;) een imbus bitvorm 8 en een poulietrekker kopen.

Het begint allemaal op zijn plaats te vallen.

bouten aandrijfassen vervang ik allemaal, advies.
Oliekering vbak vervang ik ook

Dus blijft de vraag ontluchten over
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Geert G schreef: Krukaskering ook meteen mee vervangen, zit achter het vliegwiel.
Ja weet het, je bedoeld deze neem ik aan,
Afbeelding
Geert G schreef: Druklager zit achter in de versnellingsbak geschroefd.
Druklager is Hydraulisch en heeft een V-vorm, ontluchtingsnippel zit net buiten de bak.
Maar is dat ook gelijk de kering?, volgens mij niet zit naar mijn idee nog een keering achter
Geert G schreef: Druklager nemen van Sachs, is ook gewoon goed.
Niet te krijgen in NL en D dus LUK genomen, zal denk geen verschil in zitten.
Geert G schreef: Sachs kit: complete kit is voorgemonteerd, 2-MV/koppelingsplaat/ drukgroep.
Je hoeft alleen 8-bouten los te maken op de krukas. Oude kit eraf, nieuwe erop.
Dus volgorde->
Motorzijde <- krukaskeering (zie plaatje boven <- sachs kit
Bakzijde <- kering bij prisé as <- druklager

Dan de boel in elkaar schuiven of heb ik dan nog wat vergeten, zag in ETKA nog een ring op tekening maar die is niet meer leverbaar en twijfel of die nog gemonteerd moet worden met het SACHS kit.

dank voor het meedenken
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door pluuke »

Sebastiaan,

De keerring is alleen de zwarte ring, maar wordt alleen compleet verkocht zo door de dealer,
dus compleet met aluminium "huis".
(Voor het geval dat je dat niet wist).
Bijlagen
040485.jpg
040485.jpg (10.55 KiB) 1830 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door Geert G »

sgsdebruijn schreef:
Geert G schreef: Krukaskering ook meteen mee vervangen, zit achter het vliegwiel.
Ja weet het, je bedoeld deze neem ik aan,
Afbeelding
Geert G schreef: Druklager zit achter in de versnellingsbak geschroefd.
Druklager is Hydraulisch en heeft een V-vorm, ontluchtingsnippel zit net buiten de bak.
Maar is dat ook gelijk de kering?, volgens mij niet zit naar mijn idee nog een keering achter
Geert G schreef: Druklager nemen van Sachs, is ook gewoon goed.
Niet te krijgen in NL en D dus LUK genomen, zal denk geen verschil in zitten.
Geert G schreef: Sachs kit: complete kit is voorgemonteerd, 2-MV/koppelingsplaat/ drukgroep.
Je hoeft alleen 8-bouten los te maken op de krukas. Oude kit eraf, nieuwe erop.
Dus volgorde->
Motorzijde <- krukaskeering (zie plaatje boven <- sachs kit
Bakzijde <- kering bij prisé as <- druklager

Dan de boel in elkaar schuiven of heb ik dan nog wat vergeten, zag in ETKA nog een ring op tekening maar die is niet meer leverbaar en twijfel of die nog gemonteerd moet worden met het SACHS kit.

dank voor het meedenken

Yepp, deze foto is de krukas kering.......
Metalen pasvlakken met montage dun insmeren met vloeibare pakking.
Rubber seal insmeren met valeseline.

Sachs webcatalalogus: http://webcat.zf.com/index.asp?SPR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Druklagers zijn inderdaad hetzelfde, maakt geen moer uit welk merk :knipoog

Een druklager heet in het Duits: Ausrücker, Zentralausrücker.........
Sachs nr: 3182 998 401

Komplete koppelingskit incl 2MV voorgemonteerd: Sachs 2289 521 002

Wil je een verzwaarde uitvoering: Alle delen los bestellen, i.p.v. voorgemontonteerd.
Als koppelingsplaat pak je dan de Sachs SRE Racing Organic uitvoering: 881864 999964
Deze is één millimeter dikker als de standaard plaat en heeft een heavy duty frictie materiaal.

Alles is gewoon op voorraad bij http://www.autoteilemann.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik dit jaar al voor 5 auto's spullen besteld.
Is een goede toko.... En, het klopt altijd.

Speciaal voor verzwaarde/versterkte koppelingen: Autoteile Pieper in Essen:
http://www.verstaerkte-kupplung.de/cata ... 181_44_455" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Geert, ik heb de boel al binnen zoals te lezen is eerder in het bericht :knipoog
Ik pb je ff terug, thanks voor je tips :toppie
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Zimmerman's en ATE's zitten eronder, ging lekker vlot en ziet er netjes uit. Nu ff inslijten op elkaar.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten

Bericht door sgsdebruijn »

Na de nodige voorbereidingen ga ik morgen van start (vrijdag)

Vrijdag
alles rond en aan de versnellingsbak los maken.
's avonds hoop ik de bak er met mijn broertje af te kunnen halen zodat ik zaterdagochtend weer verder kan totdat mijn broertje er in de loop van de ochtend er weer is

Zaterdag
krukaskering, vbakkering, druklager, drukgroep en 2mv kit weer terug te monteren en wellicht de bak er weer trachten onder te krijgen.
Schakelbolletjes en busje ook direct mee vervangen, mooi klusje voor mijn broertje :lach

Zondag
Eventueel verder met bak terugplaatsen
Alle delen weer terug monteren
En hopen dat ik alles af ga krijgen

Geert, bedankt nog voor je tips tsjaa dat kratje bier ik hoop dat je verliest :yingyang
Het zal echt een kl@teklus worden maar ook een mooie als het is gelukt, maandag spier en hoofdpijn maar dat moet maar.

Tips en suggesties blijven welkom, wie heeft het trouwens eerder zelf gedaan?

Btw hoop dat de C-klemmen van de downpipe niet los springen, zal anders de katvervanger los van de downpipe schroeven om dit proberen tegen te gaan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten

Bericht door michisoft »

Haal je enkel de versnellingsbak eronderuit ? dan moet je de motor verdomd schuin weten vast te houden, anders kan die bak er niet af.

Heb het al een 2 keer gedaan, maar ik haal de motor er samen met de bak uit. :werkaanT4

bij het monteren van het 2massa vliegwiel, loctite aan die boutjes doen, en koppelingschijf goed centreren, anders krijg je die versnellingsbak niet meer aan de motor ! en je staat dan gewoonlijk zo gemakkelijk met die bak in je handen , boven je hoofd. :ie

lawaai kan ook een rollager zijn van de priesas, of andere as in de versnellingsbak.

Als je de koppeling intrapt, draait priesas niet, als koppelingspedaal uit is, draait priesas wel, en heb je lawaai.

hopelijk heb je hier iets aan.

veel succes
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef:Na Tips en suggesties blijven welkom, wie heeft het trouwens eerder zelf gedaan?

Btw hoop dat de C-klemmen van de downpipe niet los springen, zal anders de katvervanger los van de downpipe schroeven om dit proberen tegen te gaan.

ik heb het zelf ook al gedaan bij een 102PK . :werkaanT4
Op zich is het niet zo moeilijk , alles wijst zichzelf wel uit.
Waar je gaat tegenaan lopen is : bij het naar achter trekken van de vernsellingsbak (om van de motor af te halen) , moet je de motor zelf naar voor duwen (richting radiator) . Dan kun je best doen door dem motor te ondersteunen , en hem enkel aan de motorsteun te laten hangen aan passagierskant. Aan de achterzijde de pendelsteun verwijderen , en daar gebruik maken van een oud, klein krikje (zo'n model dat vroeger bij veel auto's zat ) , met zo'n krikje kan je met gevoel de motor vooruit duwen , let daarbij op dat je niks beschadigd , en niet te ver duwen , dat hij niet tegen de radiator drukt (beschadiging vd radiator)
Je zal zien dat het écht mm werk is om de versnellingsbak aan de vooras (subframe) te laten passeren , maar het lukt wel hoor . (De kleine boutjes waar de beide helften van de versnellingsbak mee aan elkaar geschroefd zitten , komen echt net voorbij het subframe ).

Ik heb de bak verwisseld gewoon op de oprit , zonder hefbrug :muur Beetje lastiger werken , maar het lukt wel .
Als je het zo doet : ik kan je verzekeren dat die versnellingsbak WEEGT hé , om die terug op zijn plaats te krijgen ... :lach

Afbeelding

Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten

Bericht door sgsdebruijn »

Hoe blokkeer je trouwens de krukas bij montage koppeling en 2mv kit?
Kan dat met een plaatje op de bak en de kit?

Goeie laatste tips, dank ene Pascal is zonder brug dus je opmerking geeft de burger moed :yes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV gestart, vraagje!!!

Bericht door sgsdebruijn »

Gaat best lekker vanochtend na 10:30uur begonnen, aandrijfassen zijn los, pendelsteun, startmotor behalve de bovenste jemig welke idioot heeft die vast gezet :ie
Binnenste aandrijfashoes is poreus en zit hard vet in, wil ik direct aan beidde zijden vervangen, kan niet echt een goed artikel of info vinden hoe die uit elkaar te halen.
Moest ook uitlaat bijverwarmer eraf halen, hoop dat hijzelf er niet af hoeft ivm ruimte.
Het gaat misschien niet reuzensnel maar ben tevreden.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV gestart, vraagje!!!

Bericht door sgsdebruijn »

Alles is los om na het eten de vbak eraf te schroeven, de vermoeidheid sluipt er wel een beetje in :winter

Zit alleen met het schakelgedeelte op de bak, zit nog 1 schakelstang aan maar wil hetgeen de bak in gaat liever niet los trekken. Ik weet niet of ik de bus in zijn vrij heb gezet voordat ik begon ik dacht van wel maar zekerweten is altijd beter :nuts , iemand een idee welke gevolgen dat straks heeft of als ik eventueel wel dat ding op de bak met die 3 bouten eraf schroef?

Eerst een bakkie pleur nu :koffie :koffie
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV gestart, vraagje!!!

Bericht door sgsdebruijn »

plaat waar de schakelstang nog op zit is los, moer eraf gedraaid markeren en klaar alleen schoot dat ding er zo ineens af maar kan er zo lijkt het maar op 1 manier op, tenminste ik krijg hem er op een ander standje nier overheen (vaag taalgebruik) is een getand asje.

Dop 18 en imbu8s 6 liggen klaar om de vbak los te halen.
Eerst nog even pizza eten en dan is mijn hulp er.

Zuheizer er toch ook maar af gehaald ivm ruimte/gemak en omhoog weggehangen.

Eigenlijk moet je gewoon zsm de motorsteun/baksteun aan de bestuurderskant eraf halen, scheeld zo veel ruimte en gemak.
Voor de volgende keer dan maar en straks bij alles terug monteren dat ding als 1 van de laatsten erop.
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 11 mei 2012, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie