Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nieuwe koppeling en 2MV, klaar!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
Dit weekend eerst nog een setje Zimmermans geventileerd en geboord icm ATE remblokken monteren.
Dan verwacht ik volgend weekend te starten met het project, nu de laatste puntjes in de voorbereiding op de i zetten.
Diverse onderdeel en deeltjes besteld voor het geval dat.
Ik heb nog enkele vragen, wie kan me daarbij helpen,
- De bouten aan de versnellingsbakzijde van de aandrijfassen kan ik die zonder problemen hergebruiken of zijn dat rekbouten?
- Er zit in de versnellingsbak waar de priseas uit komt (bij druklager) toch ook een oliekering, is het raadzaam om die te vervangen?
- Hoe ontlucht ik de koppeling als ik die los heb gehad, is het gewoon de boel monteren en daarna een aantal keer intrappen?
Alle tips zijn natuurlijk welkom
Dan verwacht ik volgend weekend te starten met het project, nu de laatste puntjes in de voorbereiding op de i zetten.
Diverse onderdeel en deeltjes besteld voor het geval dat.
Ik heb nog enkele vragen, wie kan me daarbij helpen,
- De bouten aan de versnellingsbakzijde van de aandrijfassen kan ik die zonder problemen hergebruiken of zijn dat rekbouten?
- Er zit in de versnellingsbak waar de priseas uit komt (bij druklager) toch ook een oliekering, is het raadzaam om die te vervangen?
- Hoe ontlucht ik de koppeling als ik die los heb gehad, is het gewoon de boel monteren en daarna een aantal keer intrappen?
Alle tips zijn natuurlijk welkom
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
Krukaskering ook meteen mee vervangen, zit achter het vliegwiel.sgsdebruijn schreef:Spul besteld en is inmiddels onderweg
Original Zimmermann Bremsscheiben gelocht vorne T4
Original ATE Bremsbeläge vorne T4
Sachs Zweimassenschwungrad + Kupplungsscheibe + Kupplungsdruckplatte T4
druklager en werkcilinder bestel ik hier bij VW, in DE kon hij alleen aan imitatie druklager komen en LUK werkcilinder.
Moet ook ff uitzoeken welke boutjes ik moet bestellen bij VW.
Van Patrick de handleiding ontvangen om de reparatie uit te voeren.
Zitten er nog meer keringen aan de motor en bakkant die ik beter mee kan nemen of andere zaken?
Iemand nog een exploded view van het geheel? zou erg handig zijn.
Druklager zit achter in de versnellingsbak geschroefd.
Druklager is Hydraulisch en heeft een V-vorm, ontluchtingsnippel zit net buiten de bak.
Druklager nemen van Sachs, is ook gewoon goed.
Sachs kit: complete kit is voorgemonteerd, 2-MV/koppelingsplaat/ drukgroep.
Je hoeft alleen 8-bouten los te maken op de krukas. Oude kit eraf, nieuwe erop.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
Vandaag besteld
1 Oliefilter 074 115 561
1 Afdichtring +N 043 854 1
1 O-ring bij oliefilter + 076 117 069 A
1 O-ring olievul +N 904 663 01
1 O-ring oliepijlstuk 035 145 757 C
1 Asafdichting versn bak B 02F 311 113 A
2 Zeskantbout druklager N 901 678 01
2 Afsluitplaatje motor N 011 903 4
2 Afsluitplaatje motor N 011 909 3
1 Pakking motorzijde druklager 026 103 181 B
1 ring 068 103 171 F
6 Veerring N 012 226 5
6 Zeskantbout afdichting motorzijde N 010 216 12
4 Cilinderpen afdichting motorzijde N 043 207 2
12 Bout aandrijfassen N 906 682 01
6 Onderlegplaat aandrijfassen 701 407 357
2 Bout aandrijfassen N 906 251 01
1 Blindplaat dashboard 3A0 858 179 01C
1 Blindplaat dashbord 3A0 858 180 A 01C
1 O-ring turbo 030 121 119
2 Afsluitplaat EGR 038 131 925
1 Bus 701 711 166
1 Kogel 015 311 544
1 Kogel 7D0 711 131
Nu nog een XZN 6 en 12 (krijg een aardige collectie van die dingen (-;) een imbus bitvorm 8 en een poulietrekker kopen.
Het begint allemaal op zijn plaats te vallen.
bouten aandrijfassen vervang ik allemaal, advies.
Oliekering vbak vervang ik ook
Dus blijft de vraag ontluchten over
1 Oliefilter 074 115 561
1 Afdichtring +N 043 854 1
1 O-ring bij oliefilter + 076 117 069 A
1 O-ring olievul +N 904 663 01
1 O-ring oliepijlstuk 035 145 757 C
1 Asafdichting versn bak B 02F 311 113 A
2 Zeskantbout druklager N 901 678 01
2 Afsluitplaatje motor N 011 903 4
2 Afsluitplaatje motor N 011 909 3
1 Pakking motorzijde druklager 026 103 181 B
1 ring 068 103 171 F
6 Veerring N 012 226 5
6 Zeskantbout afdichting motorzijde N 010 216 12
4 Cilinderpen afdichting motorzijde N 043 207 2
12 Bout aandrijfassen N 906 682 01
6 Onderlegplaat aandrijfassen 701 407 357
2 Bout aandrijfassen N 906 251 01
1 Blindplaat dashboard 3A0 858 179 01C
1 Blindplaat dashbord 3A0 858 180 A 01C
1 O-ring turbo 030 121 119
2 Afsluitplaat EGR 038 131 925
1 Bus 701 711 166
1 Kogel 015 311 544
1 Kogel 7D0 711 131
Nu nog een XZN 6 en 12 (krijg een aardige collectie van die dingen (-;) een imbus bitvorm 8 en een poulietrekker kopen.
Het begint allemaal op zijn plaats te vallen.
bouten aandrijfassen vervang ik allemaal, advies.
Oliekering vbak vervang ik ook
Dus blijft de vraag ontluchten over
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
Ja weet het, je bedoeld deze neem ik aan,Geert G schreef: Krukaskering ook meteen mee vervangen, zit achter het vliegwiel.
Maar is dat ook gelijk de kering?, volgens mij niet zit naar mijn idee nog een keering achterGeert G schreef: Druklager zit achter in de versnellingsbak geschroefd.
Druklager is Hydraulisch en heeft een V-vorm, ontluchtingsnippel zit net buiten de bak.
Niet te krijgen in NL en D dus LUK genomen, zal denk geen verschil in zitten.Geert G schreef: Druklager nemen van Sachs, is ook gewoon goed.
Dus volgorde->Geert G schreef: Sachs kit: complete kit is voorgemonteerd, 2-MV/koppelingsplaat/ drukgroep.
Je hoeft alleen 8-bouten los te maken op de krukas. Oude kit eraf, nieuwe erop.
Motorzijde <- krukaskeering (zie plaatje boven <- sachs kit
Bakzijde <- kering bij prisé as <- druklager
Dan de boel in elkaar schuiven of heb ik dan nog wat vergeten, zag in ETKA nog een ring op tekening maar die is niet meer leverbaar en twijfel of die nog gemonteerd moet worden met het SACHS kit.
dank voor het meedenken
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
Sebastiaan,
De keerring is alleen de zwarte ring, maar wordt alleen compleet verkocht zo door de dealer,
dus compleet met aluminium "huis".
(Voor het geval dat je dat niet wist).
De keerring is alleen de zwarte ring, maar wordt alleen compleet verkocht zo door de dealer,
dus compleet met aluminium "huis".
(Voor het geval dat je dat niet wist).
- Bijlagen
-
- 040485.jpg (10.55 KiB) 1830 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
sgsdebruijn schreef:Ja weet het, je bedoeld deze neem ik aan,Geert G schreef: Krukaskering ook meteen mee vervangen, zit achter het vliegwiel.
Maar is dat ook gelijk de kering?, volgens mij niet zit naar mijn idee nog een keering achterGeert G schreef: Druklager zit achter in de versnellingsbak geschroefd.
Druklager is Hydraulisch en heeft een V-vorm, ontluchtingsnippel zit net buiten de bak.
Niet te krijgen in NL en D dus LUK genomen, zal denk geen verschil in zitten.Geert G schreef: Druklager nemen van Sachs, is ook gewoon goed.
Dus volgorde->Geert G schreef: Sachs kit: complete kit is voorgemonteerd, 2-MV/koppelingsplaat/ drukgroep.
Je hoeft alleen 8-bouten los te maken op de krukas. Oude kit eraf, nieuwe erop.
Motorzijde <- krukaskeering (zie plaatje boven <- sachs kit
Bakzijde <- kering bij prisé as <- druklager
Dan de boel in elkaar schuiven of heb ik dan nog wat vergeten, zag in ETKA nog een ring op tekening maar die is niet meer leverbaar en twijfel of die nog gemonteerd moet worden met het SACHS kit.
dank voor het meedenken
Yepp, deze foto is de krukas kering.......
Metalen pasvlakken met montage dun insmeren met vloeibare pakking.
Rubber seal insmeren met valeseline.
Sachs webcatalalogus: http://webcat.zf.com/index.asp?SPR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Druklagers zijn inderdaad hetzelfde, maakt geen moer uit welk merk
Een druklager heet in het Duits: Ausrücker, Zentralausrücker.........
Sachs nr: 3182 998 401
Komplete koppelingskit incl 2MV voorgemonteerd: Sachs 2289 521 002
Wil je een verzwaarde uitvoering: Alle delen los bestellen, i.p.v. voorgemontonteerd.
Als koppelingsplaat pak je dan de Sachs SRE Racing Organic uitvoering: 881864 999964
Deze is één millimeter dikker als de standaard plaat en heeft een heavy duty frictie materiaal.
Alles is gewoon op voorraad bij http://www.autoteilemann.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik dit jaar al voor 5 auto's spullen besteld.
Is een goede toko.... En, het klopt altijd.
Speciaal voor verzwaarde/versterkte koppelingen: Autoteile Pieper in Essen:
http://www.verstaerkte-kupplung.de/cata ... 181_44_455" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
Geert, ik heb de boel al binnen zoals te lezen is eerder in het bericht
Ik pb je ff terug, thanks voor je tips
Ik pb je ff terug, thanks voor je tips
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd
Zimmerman's en ATE's zitten eronder, ging lekker vlot en ziet er netjes uit. Nu ff inslijten op elkaar.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten
Na de nodige voorbereidingen ga ik morgen van start (vrijdag)
Vrijdag
alles rond en aan de versnellingsbak los maken.
's avonds hoop ik de bak er met mijn broertje af te kunnen halen zodat ik zaterdagochtend weer verder kan totdat mijn broertje er in de loop van de ochtend er weer is
Zaterdag
krukaskering, vbakkering, druklager, drukgroep en 2mv kit weer terug te monteren en wellicht de bak er weer trachten onder te krijgen.
Schakelbolletjes en busje ook direct mee vervangen, mooi klusje voor mijn broertje
Zondag
Eventueel verder met bak terugplaatsen
Alle delen weer terug monteren
En hopen dat ik alles af ga krijgen
Geert, bedankt nog voor je tips tsjaa dat kratje bier ik hoop dat je verliest :yingyang
Het zal echt een kl@teklus worden maar ook een mooie als het is gelukt, maandag spier en hoofdpijn maar dat moet maar.
Tips en suggesties blijven welkom, wie heeft het trouwens eerder zelf gedaan?
Btw hoop dat de C-klemmen van de downpipe niet los springen, zal anders de katvervanger los van de downpipe schroeven om dit proberen tegen te gaan.
Vrijdag
alles rond en aan de versnellingsbak los maken.
's avonds hoop ik de bak er met mijn broertje af te kunnen halen zodat ik zaterdagochtend weer verder kan totdat mijn broertje er in de loop van de ochtend er weer is
Zaterdag
krukaskering, vbakkering, druklager, drukgroep en 2mv kit weer terug te monteren en wellicht de bak er weer trachten onder te krijgen.
Schakelbolletjes en busje ook direct mee vervangen, mooi klusje voor mijn broertje
Zondag
Eventueel verder met bak terugplaatsen
Alle delen weer terug monteren
En hopen dat ik alles af ga krijgen
Geert, bedankt nog voor je tips tsjaa dat kratje bier ik hoop dat je verliest :yingyang
Het zal echt een kl@teklus worden maar ook een mooie als het is gelukt, maandag spier en hoofdpijn maar dat moet maar.
Tips en suggesties blijven welkom, wie heeft het trouwens eerder zelf gedaan?
Btw hoop dat de C-klemmen van de downpipe niet los springen, zal anders de katvervanger los van de downpipe schroeven om dit proberen tegen te gaan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten
Haal je enkel de versnellingsbak eronderuit ? dan moet je de motor verdomd schuin weten vast te houden, anders kan die bak er niet af.
Heb het al een 2 keer gedaan, maar ik haal de motor er samen met de bak uit.
bij het monteren van het 2massa vliegwiel, loctite aan die boutjes doen, en koppelingschijf goed centreren, anders krijg je die versnellingsbak niet meer aan de motor ! en je staat dan gewoonlijk zo gemakkelijk met die bak in je handen , boven je hoofd.
lawaai kan ook een rollager zijn van de priesas, of andere as in de versnellingsbak.
Als je de koppeling intrapt, draait priesas niet, als koppelingspedaal uit is, draait priesas wel, en heb je lawaai.
hopelijk heb je hier iets aan.
veel succes
Heb het al een 2 keer gedaan, maar ik haal de motor er samen met de bak uit.
bij het monteren van het 2massa vliegwiel, loctite aan die boutjes doen, en koppelingschijf goed centreren, anders krijg je die versnellingsbak niet meer aan de motor ! en je staat dan gewoonlijk zo gemakkelijk met die bak in je handen , boven je hoofd.
lawaai kan ook een rollager zijn van de priesas, of andere as in de versnellingsbak.
Als je de koppeling intrapt, draait priesas niet, als koppelingspedaal uit is, draait priesas wel, en heb je lawaai.
hopelijk heb je hier iets aan.
veel succes
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten
sgsdebruijn schreef:Na Tips en suggesties blijven welkom, wie heeft het trouwens eerder zelf gedaan?
Btw hoop dat de C-klemmen van de downpipe niet los springen, zal anders de katvervanger los van de downpipe schroeven om dit proberen tegen te gaan.
ik heb het zelf ook al gedaan bij een 102PK .
Op zich is het niet zo moeilijk , alles wijst zichzelf wel uit.
Waar je gaat tegenaan lopen is : bij het naar achter trekken van de vernsellingsbak (om van de motor af te halen) , moet je de motor zelf naar voor duwen (richting radiator) . Dan kun je best doen door dem motor te ondersteunen , en hem enkel aan de motorsteun te laten hangen aan passagierskant. Aan de achterzijde de pendelsteun verwijderen , en daar gebruik maken van een oud, klein krikje (zo'n model dat vroeger bij veel auto's zat ) , met zo'n krikje kan je met gevoel de motor vooruit duwen , let daarbij op dat je niks beschadigd , en niet te ver duwen , dat hij niet tegen de radiator drukt (beschadiging vd radiator)
Je zal zien dat het écht mm werk is om de versnellingsbak aan de vooras (subframe) te laten passeren , maar het lukt wel hoor . (De kleine boutjes waar de beide helften van de versnellingsbak mee aan elkaar geschroefd zitten , komen echt net voorbij het subframe ).
Ik heb de bak verwisseld gewoon op de oprit , zonder hefbrug Beetje lastiger werken , maar het lukt wel .
Als je het zo doet : ik kan je verzekeren dat die versnellingsbak WEEGT hé , om die terug op zijn plaats te krijgen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV morgen starten
Hoe blokkeer je trouwens de krukas bij montage koppeling en 2mv kit?
Kan dat met een plaatje op de bak en de kit?
Goeie laatste tips, dank ene Pascal is zonder brug dus je opmerking geeft de burger moed
Kan dat met een plaatje op de bak en de kit?
Goeie laatste tips, dank ene Pascal is zonder brug dus je opmerking geeft de burger moed
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV gestart, vraagje!!!
Gaat best lekker vanochtend na 10:30uur begonnen, aandrijfassen zijn los, pendelsteun, startmotor behalve de bovenste jemig welke idioot heeft die vast gezet
Binnenste aandrijfashoes is poreus en zit hard vet in, wil ik direct aan beidde zijden vervangen, kan niet echt een goed artikel of info vinden hoe die uit elkaar te halen.
Moest ook uitlaat bijverwarmer eraf halen, hoop dat hijzelf er niet af hoeft ivm ruimte.
Het gaat misschien niet reuzensnel maar ben tevreden.
Binnenste aandrijfashoes is poreus en zit hard vet in, wil ik direct aan beidde zijden vervangen, kan niet echt een goed artikel of info vinden hoe die uit elkaar te halen.
Moest ook uitlaat bijverwarmer eraf halen, hoop dat hijzelf er niet af hoeft ivm ruimte.
Het gaat misschien niet reuzensnel maar ben tevreden.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV gestart, vraagje!!!
Alles is los om na het eten de vbak eraf te schroeven, de vermoeidheid sluipt er wel een beetje in
Zit alleen met het schakelgedeelte op de bak, zit nog 1 schakelstang aan maar wil hetgeen de bak in gaat liever niet los trekken. Ik weet niet of ik de bus in zijn vrij heb gezet voordat ik begon ik dacht van wel maar zekerweten is altijd beter , iemand een idee welke gevolgen dat straks heeft of als ik eventueel wel dat ding op de bak met die 3 bouten eraf schroef?
Eerst een bakkie pleur nu
Zit alleen met het schakelgedeelte op de bak, zit nog 1 schakelstang aan maar wil hetgeen de bak in gaat liever niet los trekken. Ik weet niet of ik de bus in zijn vrij heb gezet voordat ik begon ik dacht van wel maar zekerweten is altijd beter , iemand een idee welke gevolgen dat straks heeft of als ik eventueel wel dat ding op de bak met die 3 bouten eraf schroef?
Eerst een bakkie pleur nu
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Nieuwe koppeling en 2MV gestart, vraagje!!!
plaat waar de schakelstang nog op zit is los, moer eraf gedraaid markeren en klaar alleen schoot dat ding er zo ineens af maar kan er zo lijkt het maar op 1 manier op, tenminste ik krijg hem er op een ander standje nier overheen (vaag taalgebruik) is een getand asje.
Dop 18 en imbu8s 6 liggen klaar om de vbak los te halen.
Eerst nog even pizza eten en dan is mijn hulp er.
Zuheizer er toch ook maar af gehaald ivm ruimte/gemak en omhoog weggehangen.
Eigenlijk moet je gewoon zsm de motorsteun/baksteun aan de bestuurderskant eraf halen, scheeld zo veel ruimte en gemak.
Voor de volgende keer dan maar en straks bij alles terug monteren dat ding als 1 van de laatsten erop.
Dop 18 en imbu8s 6 liggen klaar om de vbak los te halen.
Eerst nog even pizza eten en dan is mijn hulp er.
Zuheizer er toch ook maar af gehaald ivm ruimte/gemak en omhoog weggehangen.
Eigenlijk moet je gewoon zsm de motorsteun/baksteun aan de bestuurderskant eraf halen, scheeld zo veel ruimte en gemak.
Voor de volgende keer dan maar en straks bij alles terug monteren dat ding als 1 van de laatsten erop.
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 11 mei 2012, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++