Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Grip met de standaard banden
Grip met de standaard banden
Ben ik de enige of hebben de mensen met nieuwe banden af fabriek ook problemen met de grip. (140pk)
Als ik een beetje fanatiek de bocht door gaat dan gaat ie recht uit en als ik de aanhanger er achter hang wil ie helemaal niet van zijn plek.
Ik praat uiteraard wel over nat wegdek.
Als ik een beetje fanatiek de bocht door gaat dan gaat ie recht uit en als ik de aanhanger er achter hang wil ie helemaal niet van zijn plek.
Ik praat uiteraard wel over nat wegdek.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Uitdagingen zijn er wel.
Re: Grip met de standaard banden
Ik heb met de standaard banden ook erg veel problemen. (151 pk)
Op droog asfalt is het wel oke maar bij nat slipt hij zelfs in de 3e nog door.
Heb er nu (via de dealer) winterbanden om en die hebben op nat wel weer genoeg grip.
Volgens de dealer komt het omdat de standaardbanden erg hard zijn en onder normale omstandigheden een ton mee gaan.
Wil graag nieuwe zomerbanden met veel grip en die minimaal 30.000 mee gaan.
Maar welke............
Op droog asfalt is het wel oke maar bij nat slipt hij zelfs in de 3e nog door.
Heb er nu (via de dealer) winterbanden om en die hebben op nat wel weer genoeg grip.
Volgens de dealer komt het omdat de standaardbanden erg hard zijn en onder normale omstandigheden een ton mee gaan.
Wil graag nieuwe zomerbanden met veel grip en die minimaal 30.000 mee gaan.
Maar welke............
gr, Jan.
Re: Grip met de standaard banden
Nieuwe banden moeten ingereden worden om de maximale grip te ontwikkelen. Verder presteren zomerbanden bij lagere temperaturen minder goed omdat het loopvlak verhardt. Winterbanden bieden dan meer grip. Verder uiteraard het gaspedaal en de koppeling natuurlijk vloeiend bedienen .
De beste allround bandenmaat voor de T5 is 235/55-17. 's Winters voldoet 215/60-17 als winterband goed.
De beste allround bandenmaat voor de T5 is 235/55-17. 's Winters voldoet 215/60-17 als winterband goed.
Re: Grip met de standaard banden
Ik denk dat jullie beter een andere auto kopen en een acuut tekort hebben aan gevoel voor insturen en tijdig afremmen, elke auto met gelijk welke banden krijg ik uit de bocht. Allicht zijn er iets betere banden maar jullie rijden duidelijk op 't randje en dat maakt het met een andere band nog gevaarlijker want dan gaan jullie weer op 't randje rijden. rijstijl aanpassen lijkt me meer aangeraden!
't Is een nog altijd een bestelwagen en geen BMW M5
't Is een nog altijd een bestelwagen en geen BMW M5
Re: Grip met de standaard banden
Wist niet dat mijn moeder hier ook actief wasDanny schreef:Ik denk dat jullie beter een andere auto kopen en een acuut tekort hebben aan gevoel voor insturen en tijdig afremmen, elke auto met gelijk welke banden krijg ik uit de bocht. Allicht zijn er iets betere banden maar jullie rijden duidelijk op 't randje en dat maakt het met een andere band nog gevaarlijker want dan gaan jullie weer op 't randje rijden. rijstijl aanpassen lijkt me meer aangeraden!
't Is een nog altijd een bestelwagen en geen BMW M5
De hankooks die ik er nu onder heb liggen (T5.2 140pk DSG) hebben veel minder grip op nat wegdek dan de Conti's onder mijn oude bus (T5.1 86 pk handgeschakeld). Inderdaad heb ik ook de ervaring dat het op nat wegdek gewoonweg glibberen en glijden is.
Mijn volgende banden zijn zeker van een ander merk welke dat worden moet ik nog even bekijken
Iemand tips?
Re: Grip met de standaard banden
Ik zal zeker niet ontkennen dat ik stevig rijdt maar als de aanhanger er achter hebt dan kan ik echt niet hard rijden.
En hoeveel km moet je je banden dan in rijden .
Staat nu 8000 op de teller dus ik neem aan dat dat genoeg is.
Ik begrijp nu dat de standaard banden een soort zomer band is.
Maar goed.als ik de vergelijking maak met de vivaro dan moet ik er gewoon snel verlaging en grote brede sloffen onder gooien.
De vivaro was namelijk gewoon een kart in vergelijking tot de t5gp.
En hoeveel km moet je je banden dan in rijden .
Staat nu 8000 op de teller dus ik neem aan dat dat genoeg is.
Ik begrijp nu dat de standaard banden een soort zomer band is.
Maar goed.als ik de vergelijking maak met de vivaro dan moet ik er gewoon snel verlaging en grote brede sloffen onder gooien.
De vivaro was namelijk gewoon een kart in vergelijking tot de t5gp.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Uitdagingen zijn er wel.
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Grip met de standaard banden
Ik denk dat je de banden niet kunt vergelijken omdat je over 2 verschillende auto's met verschillend vermogen spreekt.JP schreef:De hankooks die ik er nu onder heb liggen (T5.2 140pk DSG) hebben veel minder grip op nat wegdek dan de Conti's onder mijn oude bus (T5.1 86 pk handgeschakeld). Inderdaad heb ik ook de ervaring dat het op nat wegdek gewoonweg glibberen en glijden is.
Mijn volgende banden zijn zeker van een ander merk welke dat worden moet ik nog even bekijken
Iemand tips?
Koppel is bijvoorbeeld heel anders..
En de opmerking over je moeder is
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Grip met de standaard banden
men zegt dat de huidige vanco-contact van continental beter is dan de oudere versie waarmee ik met diverse auto's gereden heb (T5, caddy, alhambra, partner) op al deze voertuigen was de grip bij nat weer ronduit ruk..... een partner 1,9D die bij optrekken spint en met weinig moeite dat ook nog in de twee doet.... dat is geen overschot aan vermogen/koppel meer.....
ook remmen was ronduit gevaarlijk bij nattigheid.... maar ze gingen wel 120.000 km mee (als je voor die tijd niet je auto totalloss gereden had)
PON legt graag conti banden onder de VW's (ookal komen die op ander rubber uit de fabriek) kan dus zijn dat je conti vancocontact hebt en dat die nog steeds zo ruk zijn
ook remmen was ronduit gevaarlijk bij nattigheid.... maar ze gingen wel 120.000 km mee (als je voor die tijd niet je auto totalloss gereden had)
PON legt graag conti banden onder de VW's (ookal komen die op ander rubber uit de fabriek) kan dus zijn dat je conti vancocontact hebt en dat die nog steeds zo ruk zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Grip met de standaard banden
Zou ik ook gewoon doen.jwlos schreef: Maar goed.als ik de vergelijking maak met de vivaro dan moet ik er gewoon snel verlaging en grote brede sloffen onder gooien.
Het grote verschil zit er natuurlijk in dat de standaard banden van de T5 cargo-banden zijn. Die zijn gemaakt om veel km's mee te gaan en daarvoor moet er harder rubber gebruikt worden. Harder rubber => minder grip.
Bij die brede sloffen kom je uit bij personen-/sportwagen banden. Die zijn juist weer gemaakt om grip te bieden en dus van zachter rubber, maar gaan daardoor ook wat minder km's mee. Daar zit per merk/model wat verschil in, dus kan je kiezen tussen een compromis tussen grip en levensduur. Hou er trouwens wel rekening mee dat je met een (veel) bredere band ook meer kans hebt op aqua-planing.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: Grip met de standaard banden
Dat begrijp ik, maar het verschil is natuurlijk niet enkel bij optrekken, sterker nog het grote verschil zit hem bij afremmen en door de bocht rollen. Ik zou het wel heel erg fout moeten hebben als de grip van de hankooks beter is dan de conti's bij nat weerMultivan Generation schreef:Ik denk dat je de banden niet kunt vergelijken omdat je over 2 verschillende auto's met verschillend vermogen spreekt.JP schreef:De hankooks die ik er nu onder heb liggen (T5.2 140pk DSG) hebben veel minder grip op nat wegdek dan de Conti's onder mijn oude bus (T5.1 86 pk handgeschakeld). Inderdaad heb ik ook de ervaring dat het op nat wegdek gewoonweg glibberen en glijden is.
Mijn volgende banden zijn zeker van een ander merk welke dat worden moet ik nog even bekijken
Iemand tips?
Koppel is bijvoorbeeld heel anders..
En de opmerking over je moeder is
Ik ga in ieder geval niet dezelfde eronder gooien als deze versleten zijn, en dat doe ik normaal gesproken wel.
Ben niet zo'n tester, die steeds iets anders probeert
Re: Grip met de standaard banden
ik heb ook problemen met grip ,vooral met nat weer , en dan met optrekken vanuit stilstand , of als je een weg wat sneller wil oversteken mijn 140pk T5GP is geleverd met continental vanco 2.
ik had hiervoor een 130 pk T5 ( heeft meer koppel ) en deze problemen niet, geleverd met Michelin Agilis, die ook nog 80.000km gered hebben en super grip hadden.
nu ik met winterbanden rij ( kumho ) merk ik dat deze veel meer grip hebben als de conti,s.
als ik de conti,s kon ruilen voor michelin,s zou ik me geen seconde bedenken , deze banden ( continental vanco 2 ) bieden heel weinig grip .
Dit zijn mijn ervaringen, originele maat 215-65-16
ik had hiervoor een 130 pk T5 ( heeft meer koppel ) en deze problemen niet, geleverd met Michelin Agilis, die ook nog 80.000km gered hebben en super grip hadden.
nu ik met winterbanden rij ( kumho ) merk ik dat deze veel meer grip hebben als de conti,s.
als ik de conti,s kon ruilen voor michelin,s zou ik me geen seconde bedenken , deze banden ( continental vanco 2 ) bieden heel weinig grip .
Dit zijn mijn ervaringen, originele maat 215-65-16
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Grip met de standaard banden
Tja , de bestelwagen banden zou ik er nooit ofte nooit onder willen hebben, die krengen zijn levensgevaarlijk als je een beetje wil doorrijden...jwlos schreef:Ben ik de enige of hebben de mensen met nieuwe banden af fabriek ook problemen met de grip.
Ik vervang ze altijd meteen door "gewone" personenwagenbanden , die hebben een sportiever profiel , hebben veel betere grip , en bieden veel meer rijcomfort. (en ja , de 'personenwagenbanden' heb je ook gewoon met een voldoende laadindex)
De bestelwagenbanden zijn gemaakt om veel kilometers mee te gaan ,maar bij mij primeert veiligheid ( lees : grip) boven levensduur vd band.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Grip met de standaard banden
Het enige en grootste gevaar is dan toch je rijstijl moet je daar eens iets aan gaan doen !!!!Pascal-141 schreef:Tja , de bestelwagen banden zou ik er nooit ofte nooit onder willen hebben, die krengen zijn levensgevaarlijk als je een beetje wil doorrijden... Ik vervang ze altijd meteen door "gewone" personenwagenbandenjwlos schreef:Ben ik de enige of hebben de mensen met nieuwe banden af fabriek ook problemen met de grip.
De bestelwagenbanden zijn gemaakt om veel kilometers mee te gaan ,maar bij mij primeert veiligheid ( lees : grip) boven levensduur vd band.
Ik heb er totaal geen problemen mee met de standaard banden!!!
en zoals je al aangeeft gaan ze veel langer mee als personenwagen banden, en hebben ook veel minder rolweerstand
dus minder brandstof verbruik,... dus alleen maar voordelen!!
Veel "personenwagen chauffeurs" zijn ook helemaal niet gewend om met een iets hogere wagen te rijden zoals een T4/T5
die 1 ton laadvermogen heeft.als ik zo op mijn werk met de vrachtwagen zou rijden dan lag de aanhanger bij de eerste bocht al op z'n kant.
Een transporter is een TRANSPORTER van 1 ton laadvermogen en geen personenwagen of racewagen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Grip met de standaard banden
Als we dan toch de gaan lopen uithangen...
Ligt er maar net aan wat je belangrijker vindt. Ik ben het wat dat betreft met Pascal eens. Die 4 rubbertjes zijn (als het goed gaat) het enige wat jouw Transporter met de weg verbindt. In het geval van bijv. een noodstop of uitwijkende actie heb ik toch liever een set goede banden eronder dan die fijne zuinige transport-bandjes... hopelijk heb je dan genoeg uitgespaard om de materiële schade te dekken (als het daar bij blijft).
Ligt er maar net aan wat je belangrijker vindt. Ik ben het wat dat betreft met Pascal eens. Die 4 rubbertjes zijn (als het goed gaat) het enige wat jouw Transporter met de weg verbindt. In het geval van bijv. een noodstop of uitwijkende actie heb ik toch liever een set goede banden eronder dan die fijne zuinige transport-bandjes... hopelijk heb je dan genoeg uitgespaard om de materiële schade te dekken (als het daar bij blijft).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)