Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou door sparen.
Voor je budget kun je weinig fatsoenlijks vinden zo denk ik.
En de 2,4 diesel heeft ook zijn onhebbelijkheden zoals je al ondervonden hebt.
Veel krijgen er of hebben koelingsproblemen,
door niet goed ontwerp van de vloeistofstromen in het blok.

Ik zou verder door sparen totdat je in de regio zit van een 102 pk TDi van rond 1998.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

:driveT4

Ik heb denk ik een hele mooie gevonden. Ik heb het advies van iets meer budget opgevolgd en kan morgen een 1996 T4 2.5 TDI ophalen met 205xxx op de teller (echte KMs!)

Alle boekjes en onderhoudsgeschiedenis tot 2006 zit er bij. Huidige eigenaar had een vriendje die deze bus onderhield, dus daar is verder geen geschiedenis van. Sinds 2006 tot april dit jaar is de bus zakelijk gebruikt voor zijn IT-bedrijf wat inmiddels niet meer bestaat.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard bekeken op de nodige plekken maar nergens doorgeroest. De bus zag er erg goed uit, ook onderkant zag er goed uit. Motor liep netjes (bleef op temperatuur!) en schakelen ging in alle versnellingen soepel. Niet schuin trekken, goed remmen. Optrekken vanuit 2, 3 en 4 werkte. Dus zover allemaal perfect. Er was 1 klein ding waar ik mij een klein beetje zorgen over maak. Wellicht dat iemand dat hier weet?

Om de bus (bij stilstand) in de 1e versnelling te doen, moet ik de schakelpook een mm indrukken (nog minder). Dus niet ineens in de 1e versnelling, maar een klein beetje indrukken. Dan gaat hij verder in de versnelling en alle andere versnellingen tonen dit niet (behalve achter uit). Het is vele malen minder dan de achter uit versnelling, maar toch wel iets merkbaar.

Betekent dit dat dit het begin is van een rotte versnellingsbak of een rotte 1e versnelling, of is dit het resultaat van altijd maar met je arm op de versnellingspook hangen?

Ik heb als testrit een kleine 20 km gereden waar niks te merken was, behalve aanzienlijk sneller dan een 2.4D :D (140 op de teller is geen probleem in ieder geval)

Leuk extraatje, er zit een alarm op zelfs. Ideaal voor een bandbus dus. Jammer van de achterklep, maar dat overleven we wel.
Laatst gewijzigd door whizzi op 19 jun 2017, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door odorf »

whizzi schreef::driveT4

Ik heb denk ik een hele mooie gevonden. Ik heb het advies van iets meer budget opgevolgd en kan morgen een 1996 T4 2.5 TDI ophalen met 205xxx op de teller (echte KMs!)

Uiteraard bekeken op de nodige plekken maar nergens doorgeroest. De bus zag er erg goed uit, ook onderkant zag er goed uit. Motor liep netjes (bleef op temperatuur!) en schakelen ging in alle versnellingen soepel. Niet schuin trekken, goed remmen. Optrekken vanuit 2, 3 en 4 werkte. Dus zover allemaal perfect. Er was 1 klein ding waar ik mij een klein beetje zorgen over maak. Wellicht dat iemand dat hier weet?

Om de bus (bij stilstand) in de 1e versnelling te doen, moet ik de schakelpook een mm indrukken (nog minder). Dus niet ineens in de 1e versnelling, maar een klein beetje indrukken. Dan gaat hij verder in de versnelling en alle andere versnellingen tonen dit niet (behalve achter uit). Het is vele malen minder dan de achter uit versnelling, maar toch wel iets merkbaar.

Betekent dit dat dit het begin is van een rotte versnellingsbak of een rotte 1e versnelling, of is dit het resultaat van altijd maar met je arm op de versnellingspook hangen? Iemand die mij dit kan vertellen voordat ik morgen voor €2350 deze bus op mijn naam laat overschrijven.
Ik denk dat dit met een nieuw schakelbolletje van euro 1,20?? en wat geklooi prima op te lossen is. Maar dat is mijn bescheiden mening van op afstand. Zoek maar eens op 'schakelbolletje' en er is veel over te vinden. Ik heb het zelf in '93 al eens aan de hand gehad. Op het moment dat het kunststoffen bolletje stuk is, of versleten gaat het erg stroef, en op een gegeven moment is er geen verschil meer tussen z'n 1 en achteruit. Erg handig op vakantie met een huurbus in Schotland :nuts

De 'geleerden' :toppie mogen uiteraard ook hun mening hierover loslaten. Maar als er geen geluid uit je versnellingsbak komt zal het wel loslopen.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door rick_k »

Klinkt inderdaad als het bolletje. Het zijn er trouwens 3.

Maar goed, een hoop geklooi, een bakje heet water en wat smeermiddel en je bent klaar. Ik heb het afgelopen januari nog gedaan bij mijn eigen bus, die had ineens alleen nog 3 en 4, maar had daarvoor ook dat ie niet echt lekker in zijn 1 wou...

Dus dat is niet zo'n probleem, ik dacht dat het 12 euro kostte die bolletjes.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

En? Hoe rijdt je mooie bus nu?
Is toch wel heel wat anders om lange afstanden te rijden..

Cruisecontrole er op maken en genieten.. :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

Nou, meteen naar Köln gereden om op te treden, daar post ik nu vanaf. Heerlijk gereden! Heel blij nu!!
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door rick_k »

Ff tussendoor maar ik wil dus wel graag cruisecontrol op de bus laten zetten. Is er hier nog iemand die de hendel heeft en ook het ff aan kan zetten met de VAGcom? Heb een TDI van 1996, maar ben de boetes van 3 en 4 km te hard met de kar erachter wel zat...

Edit: beetje stom om het topic te kapen, excuseer...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Icebox »

Mooie achterklep!! :knipoog

:driveT4
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Jurgen VH »

Congratz met je nieuwe aanwinst en veel veilige kms gewenst !
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door rick_k »

Zit er trouwens geen glas in je DC?? Dit is namelijk wel verplicht volgens de douane. Daar zou ik een plaat plexiglas voor maken.

mvg Rick
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

Het glas heeft de vorige eigenaar er uit gehaald om een lange paal te kunnen vervoeren. Hij heeft het alleen nooit meer terug gestopt. Ik heb dit er netjes bij gekregen (incl raamrubbers) en zal deze komend weekend terug plaatsen :). Het moet er officieel wel in zitten ja, dat klopt.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door mevlut »

whizzi schreef:Het glas heeft de vorige eigenaar er uit gehaald om een lange paal te kunnen vervoeren. Hij heeft het alleen nooit meer terug gestopt. Ik heb dit er netjes bij gekregen (incl raamrubbers) en zal deze komend weekend terug plaatsen :). Het moet er officieel wel in zitten ja, dat klopt.
Had het glas bij mijn vorige T4 ook uitgehaald. Wilde het weer terugplaatsen, ging niet, zit erg strak in de rubbers. Heb het toen door Carglass laten doen.


Groetjes,
Mevlut
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou er niet al te lang mee wachten,
formeel voldoet de bus nu niet aan de fiscale eisen voor grijskenteken,
en kun je een BPM naheffing en boete krijgen :alarm :politie

doe er je voordeel mee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie