Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem + koppeling vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Is je bus gechipt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Bus is vanaf dag 1 al gechipt, eerste vliegwiel gaat ca. 160.000km mee, daarna 3 binnen ca. 35.000km................

Dit geeft te denken.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door m.c van den berg »

Niels neem een SACHS KUPPLUNGSSATZ VW T4 KASTEN 2.5 TDI 111 kW 151 PS je heb ook versterkte, die meer aan kunnen
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

m.c van den berg schreef:Niels neem een SACHS KUPPLUNGSSATZ VW T4 KASTEN 2.5 TDI 111 kW 151 PS je heb ook versterkte, die meer aan kunnen
Is dan ook het 2MV sterker of alleen de drukgroep/koppelingsplaten?

Maar denk dat dat nog steeds symptoombestrijding is, is niet normaal dat je in 35.000km de boel 3x kapot kan hebben.
Wellicht eerst eens naar de manier van tunen kijken.
Rij je lang erg laag in de toeren, bv veel <1500/1700rpm?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Ik denk er over om over te stappen naar een vast vliegwiel; ik heb dit van iemand op dit forum gelezen die er dik tevreden over is.
Wat kan het verschil zijn?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

Waarschijnlijk gaat de boel de prut in door trillingen, die ga je straks niet wegnemen, sterker nog die worden met een vast vliegwiel niet gecompenseerd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door m.c van den berg »

sgsdebruijn schreef:
m.c van den berg schreef:Niels neem een SACHS KUPPLUNGSSATZ VW T4 KASTEN 2.5 TDI 111 kW 151 PS je heb ook versterkte, die meer aan kunnen
Is dan ook het 2MV sterker of alleen de drukgroep/koppelingsplaten?

Maar denk dat dat nog steeds symptoombestrijding is, is niet normaal dat je in 35.000km de boel 3x kapot kan hebben.
Wellicht eerst eens naar de manier van tunen kijken.
Rij je lang erg laag in de toeren, bv veel <1500/1700rpm?
Je kan een complete sachs koppeling set van kopen, voor gemonteerd en wel.
Sachs Kupplung Kupplungssatz inkl Zweimassenschwungrad vormontiert VW T4 2,5 TDI
met 30% mee koppel is er ook. die heb ik. maar kan het even niet vinden
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Multivan Generation »

bespaar je de moeite Marinus.
Heeft hij niets aan.. ---> jij hebt een 102 pk koppeling hij een 150 pk :zwaai

Verder denk ik dat het aan de gebruiker zelf ligt.

Iemand die een opmerking maakt over dat een Mercedes wel 2,5 seconde sneller op 100 zit,
etc.. Weet niet helemaal waar het bij een bus om gaat.

35.000 km iedere keer met een 2MV doen, kun je niet meer afdoen als materiaal eigenschap,
maar je moet dan toch echt gaan denken aan materiaal misbruik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Ha Multivan Generation,

Grapje zeker? Zoals mijn bus vind je geen 2e, het enige wat er aan mankeert is de koppeling, hiermee wordt ik al geplaagd vanaf ca. 160.000km....................
Wat betreft jouw koppeling tussen kennis en vergelijk, dit heeft niet iets met rijstijl te maken, toch?


Dit forum is bedoeld om onder andere informatie uit te wisselen, niet om een medelid...........(ik heb niks tegen jou hoor)


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Je andere vraag heb ik een paar maanden gelden al beantwoord door je een aantal bestanden te sturen over vast vliegwiel etc..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

Als je geholpen wil worden lijkt het me handig om vragen te beantwoorden :wjw
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Ik heb van iemand zijn ervaringen met een vast vliegwiel gelezen, deze was enthousiast. (ik krijg het zo snel niet meer gevonden op dit forum).
Ik ben nu huiverig voor de aanstaande woensdag geplande reparatie (weer demontage van dit vliegwiel), ik vrees er voor dat dit euvel met weer een nieuw 2MV (lUK) weer de kop op steekt. (de ervaring met de voorgaande vliegwielen is dat deze allemaal maar een aantal weken 'als nieuw' rijden, daarna wordt het schakel- en rijcomfort langzaam minder, tot het moment dat er echt iets aan gedaan moet worden).
Nu met 'koude' motor grijpt de koppeling ook schokkerig aan, dit verdwijnt als de auto een paar km gereden heeft.

Volgens de vertegenwoordiger van LUK (deze man is is de vorige keer bij gehaald) kan zelfs 'het grootste varken' zo'n vliegwiel binnen de kortste keren niet kapot krijgen.

Aan het rijgedrag kan dit echt niet liggen (eigen mening).

Gr. Niels
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

niels schreef:Ik heb van iemand zijn ervaringen met een vast vliegwiel gelezen, deze was enthousiast. (ik krijg het zo snel niet meer gevonden op dit forum).
Ik ben nu huiverig voor de aanstaande woensdag geplande reparatie (weer demontage van dit vliegwiel), ik vrees er voor dat dit euvel met weer een nieuw 2MV (lUK) weer de kop op steekt. (de ervaring met de voorgaande vliegwielen is dat deze allemaal maar een aantal weken 'als nieuw' rijden, daarna wordt het schakel- en rijcomfort langzaam minder, tot het moment dat er echt iets aan gedaan moet worden).
Nu met 'koude' motor grijpt de koppeling ook schokkerig aan, dit verdwijnt als de auto een paar km gereden heeft.

Volgens de vertegenwoordiger van LUK (deze man is is de vorige keer bij gehaald) kan zelfs 'het grootste varken' zo'n vliegwiel binnen de kortste keren niet kapot krijgen.

Aan het rijgedrag kan dit echt niet liggen (eigen mening).

Gr. Niels
haha, ja een vertegenwoordiger, geloof jij alles wat verkopers, vertegenwoordigers , accountmanagers enz.. zeggen.

Snap echt werkelijk waar niet dat je een 4de 2Mv gaat monteren :nuts
dat is toch hetzelfde als je band plakken maar iedere keer die spijker maar laten zitten :toppie

Ik ben van mening dat er meer aan de hand moet zijn maar ik zou zeggen succes met de klus :bonk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door rick_k »

Mijn bus schokt ook met koude motor. Maar dit ligt meestal aan het inspuitmoment. De motorcomputer gaat op 2 verstuivers corrigeren, waardoor hij de ene keer te veel en de andere keer te kort diesel inspuit. Daarom bokt de motor dan. Heeft dus weinig met je koppeling van doen, eerder een setje nieuwe verstuivers...

Mijn busje heeft het ook pas sinds er een ander vliegwiel en koppeling inzit. Bij mij komt het door de powerbox. Als je gewoon heel rustig doe, dan is er meestal niks aan de hand.

Maar goed, dan zou je een log moeten maken.

mvg Rick
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Het schokkerig aangrijpen bij een 'koude motor' lijkt op de koppeling,

Dit probleem heb ik vaker aan de hand gehad, dit was toen over na vervanging van vliegwiel en complete drukgroep.

PS de bus is gechipt vanaf dag 1(nieuw, vanaf dealer), dit is nooit een probleem geweest, en het eerste 2MV is dan ook ca. 160.000km meegegaan, bij vervanging hiervan was toen ook de complete drukgroep preventief vervangen; probleem opgelost..............voor heel even dus.

Gr. Niels.
Plaats reactie