Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem + koppeling vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door René »

Houdt dit topic nog steeds in de gaten. Wanneer het koud is (beneden 5grd) heb ik geen last. Is dat bij jouw ook zo?
Heb inmiddels een nieuw tmvw liggen. Nu de koppeling nog in ontvangst nemen. Is ook van Luk. Worden geen andere geleverd wat ik te horen krijg.
Gisteren de pendelsteun nog gecontroleerd met olie wissel. Zitten wel scheurtjes in het rubber, maar of dat de klacht geeft???
Wordt er niet beter op met dat geklapper.

Grtzzz René
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Het schokkerig aanpakken van de koppeling is eigenlijk alleen maar aan de orde als ik een paar keer een korte afstand achter elkaar gereden heb; je zou aan vocht of olie/vet kunnen denken?

Woensdag moet ie wéér naar de dokter............

Ik ga deze reparatie toch wel volgen.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Geert G »

jan2009 schreef:Ik zou om te testen eens de originele software terug laten zetten in je computer.
En dan na een jaar eens zien of de boel nog heel is !
Het zou zomaar kunnen dat de koppelkromme bizar achterlijk verloopt, tunen is toch een vak apart.
Zou je zomaar een pak geld kunnen besparen.
En met 150 PK komt je bus voorlopig echt wel van zijn plek.
:driveT4
Hier sluit ik me bij aan :wjw
Zet die bus maar eens bij JD-Engeneering op de vermogensbank.
Dan weet je het binnen 5 minuten, na 1 of 2 runs, hoe de koppelkromme verloopt.
Lomp geschreven software sloopt je koppeling/ 2 massa vliegwiel. (2MV)

Versterkte koppeling is inderdaad leverbaar voor een 111KW
240mm koppeling. 2MV zit hier niet bij.
Dus 2mv telefonisch erbij bestellen & laten assembleren door Sachs Performance.
http://en.sachsperformance.com/Sachs-Pe ... ::525.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik denk niet dat dit nodig is.
Met goede software is het op te lossen.
Laat het koppel er geleidelijker en wat later inkomen.
Blijft de zaak ook heel.
Staat het 2MV ook niet te resoneren/bokken. :gekte
Standaard Sachs setje voldoet meestal.
Sachs is OEM sterker als LUK.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Afgelopen donderdag het 2 MV vervangen, verder alles goed gecheckt zoals wielophangingen, aandrijflijn en timing; hier was niks mis mee, nu schakelt mijn busje weer als vanouds, helemaal super.
PS de tuning is vanaf km-stand '0' gedaan door VW, op kenteken: 'TUNED BY VW', dit is tot ca. 160.000km geen enkel probleem geweest, toen was het 2 MV ook aan vervanging toe, maar na deze reparatie is de ellende begonnen............

Het vliegwiel was wel degelijk kapot; waarschijnlijk een grbroken veer of zo; dit lijkt op een meer op een productie-fout; het kan niet zo zijn dat er binnen een kleine 40.000 km 4 vliegwielen sneuvelen.

By the way; het is telkens een LUK vliegwiel geweest.........

Ik ben weer blij...............


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Geert G »

niels schreef:Afgelopen donderdag het 2 MV vervangen, verder alles goed gecheckt zoals wielophangingen, aandrijflijn en timing; hier was niks mis mee, nu schakelt mijn busje weer als vanouds, helemaal super.
PS de tuning is vanaf km-stand '0' gedaan door VW, op kenteken: 'TUNED BY VW', dit is tot ca. 160.000km geen enkel probleem geweest, toen was het 2 MV ook aan vervanging toe, maar na deze reparatie is de ellende begonnen............

Het vliegwiel was wel degelijk kapot; waarschijnlijk een grbroken veer of zo; dit lijkt op een meer op een productie-fout; het kan niet zo zijn dat er binnen een kleine 40.000 km 4 vliegwielen sneuvelen.

By the way; het is telkens een LUK vliegwiel geweest.........

Ik ben weer blij...............


Gr. Niels
Dus toch ABT software...(made by VW = ABT) die waren in het verleden ook lang niet feilloos.
Turbodruk + inspuithoeveelheid verhogen.......en de rest..... Zoals de vervroeging + geleidelijker inkomen van het koppel: Is dit gewoonweg vergeten in de ABT software aanpassing?
Als ik zo je andere topics lees..........kom je wel haast tot deze conclusie.
Vraag dit maar eens aan Race Eend hier op het forum, meestal aktief in het T5 gedeelte.
Die kan je dit haarfijn uitleggen.

Als je, je software niet laat aanpassen zit je straks weer met dezelfde problemen. :muur
Doe nou een paar runs op de vermogensbank bij JD-Engeneering, om de koppelkromme te bepalen.
Dit is absoluut een goede investering dat je zaak heel blijft :ikrij
Ik denk dat je verbaasd zult zijn, wat voor grafiek hier uitkomt. :gif
Software gemaakt door JD-Engeneering....die klopt in de praktijk, weet ik uit eigen ervaring.
Rij er zelf nu al meer dan 200.000km mee. 1e koppeling + 2mv vervangen bij 290.000 km.
Wordt specifiek op jouw eigen auto geschreven, met behulp van de vermogensbank.
Dat is een stuk beter & betroubaarder dan een bestaande ABT-file flashen in je ECU, zoals de VW dealers dit via Pon doen.
Jouw ECU is toendertijd opgestuurd naar Pon, neem ik aan...
De standaard VW software is de koppelkromme ook een stuk grover geprogrameerd, juist om de levensduur te verkorten van de b.v koppeling + 2-massavliegwiel. ABT software zal niet anders zijn,
Doel van deze Policy: Werkverschaffing garages + onderdelenverkoop. Dus......commercieel belang.
Jij had toch een veer kapot in het vliegwiel?
Dus heeft dit vliegwiel staan te resoneren......in de lagere toerentallen. :alarm :alarm :alarm


Suc6

Gr, Geert.

Ps:
Sachs maakt zelf geen 2MV vliegwielen voor een T4 & T5. Koopt ze in bij LUK.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Hallo Geert,

Ook jij hartelijk dank voor je nuttige informatie, ik ga hier zeker iets mee doen.

Gr. Niels.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Hallo Geert,

Ook jij hartelijk dank voor je nuttige informatie, ik ga hier zeker iets mee doen.

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@ Niels, is je hydraulisch druklager ook meteen vervangen?

Neem dat eens mee of vraag het eens op..

Ik heb er pas eentje open gemaakt, en daar zit dus ook vet in de kogellagertjes.
Zou prima een verklaring kunnen zijn, voor bijvoorbeeld René, dat bij koude er bijna geen last is (vet dikker),
en bij warmere temperaturen vet dunner?
Dat vet kan door een beschadiging op de aandrukplaat van het druklager komen, met slip tot gevolg..

Zie mijn filmpje in projecten hierover..

Trouwens zou ik het advies van Geert serieus overwegen.
De oude tuning van ABT was weinig verfijnd.
We zijn nu ruim 13 jaar verder en in die tijd zijn er voor software tuning toch andere inzichten gekomen,
en fijnere afstellingen mogelijk.. De tuning is gewoon beter geworden, ook door de ervaring.

Ik kan je ook nog iemand aanbevelen in de buurt..
Om je file eens te laten onderzoeken en een objectief oordeel daarover te krijgen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Hallo Multivan Generation,

Het druklager is onlangs vervangen; bij deze reparatie is alles zorgvuldig geïnspecteerd.
Het enige wat er nu nog aan mankeert is het starten/aanslaan van de motor als die koud is(slaan zo goed als direct aan, maar geeft veel rook en loopt een 10-tal seconden een beetje onregelmatig); gloeispiralen lijken goed(ook onlangs nog vervangen, zo ook de verstuivers), gaat aanstaande donderdag even onderzocht worden.

Maarrrrrrrrr, hij schakelt weer super comfortabel !!!


Gr. Niels.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Ik (we) ben/zijn benieuwd of je de 35.000 km gaat halen..met dit setje...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Motortiming goed gezet door Leen; start weer als nieuw !!!!!!!!!!!

Gr. Niels
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: koppeling vervangen - Stuiteren bij t4 2,5 TDi

Bericht door fiddler »

Misschien heeft iemand hier iets aan .... In 1998 kocht ik een nieuwe handgeschakelde T4 100PK 5 cylinder 2,5 TDI. Van af het begin had ik een stuiterende koppeling, ook bij het allereerste wegrijden na oplevering. Vrijwel altijd kortdurend na koude start, en vooral bij kou en vochtig weer. Heb van af het begin officieel geklaagd bij de dealer, en die zei steeds dat slijt wel weg, dat zijn de platen. Toevallig kwam ik ruim 7 maanden later een nu helaas overleden expert monteur, oa Zandvoort vakman, troubleshooter bij Toyota en Nissan ook, tegen in de garage van een vriend. Hij zei gelijk "dat is denk ik de siliconen bevattende demper bij de pris as" of zo iets technnisch. In iedergeval ben ik daarna naar dealer wittebrug gestapt (niet mijn eigen dealer). Ben toen ook op mijn strepen gaan staan en "gedreigd" mijn bedrijs-rechtbijstand verzekering in te schakelen voordat de 1 jarige garantie om was, en Pon direct te benaderen als ze niks deden aan mijn koppeling. Ik moest na wat heen en weer gebel de auto achterlaten, en na een koude nacht constateerde de reparatie beslisser 's ochtends dat er inderdaad iets iets met de koppeling fout was, en hij kreeg toestemming van Pon er wat aan te doen. Had ze ook het demper verhaal tevoren verteld, en het zakie werd, wel net op die demper na helaas, vervangen. "Meneer, U heeft voor 3000 gulden aan onderdelen een nieuwe koppeling gekregen". Het probleem was er dus nog steeds, en een maand later ging de boel weer op de schop, nu met vervanging van de demper. Probleem weg. Wel dat er wat meer druppeltjes olie van het kopelings huis bleven druppelen dan "normaal" in de 15 jaar en 230.000 km dat ik de auto daarna vrij probleemloos had. Oh ja, kreeg zowaar na 2 jaar achteraf een excuus brief van Pon. Sukses, -F
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door robstof »

welke demper is dat ?
weet iemand dat ?

robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door Pascal-141 »

robstof schreef:welke demper is dat ?
weet iemand dat ?

robbie
Er zit geen silicone bevattende demper in de aandrijflijn .
Maar waarschijnlijk bedoeld hij het 2 massavliegwiel ... (en met silicone bedoelde hij waarschijnlijk de "demping" tussen de 2 delen van dat vliegwiel )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door robstof »

Dacht ik ook al,zou dat op de platen kunnen komen ?

Robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie