Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DSG 132 KW

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: DSG 132 KW

Bericht door Pascal-141 »

robertTREBOR schreef:]deze week meegereden in een bergingsvoertuig ( T5 ) met DSG.
ik schat het eigen gewicht van dat ding op zeker 3500 kg ( o.a. dubbele achterassen ) en hydraulisch beweegbaar laadplatform.
ook met mijn bus van 2500 kg achter op dat ding in de Oostenrijkse bergen verrekte snel. Overigens was het laadvermogen 3250 kg vertelde de eigenaar.
over duurzaamheid kan ik natuurlijks niets zeggen.
=====================================

Een T5 van 3500 kg met een laadvermogen van 3500 kg en dubbele achterassen, das een vrachtauto !
Meubelbakbus met hydraulische laadklep ?
en dat met een DSG bak.................
Zou leuk zijn een afbeelding te mogen zien :-)][/quote]


In Duitsland rijden er veel T5 "autoambulances" oftewel oprijwagens rond , vorige week in Essen heb ik er nog 3 stuks staan bekijken (want heb zelf ook interesse in eentje) . De meeste van die dingen hebben een laadvermogen van +/- 2 a 2,5T , en wegen zelf +/- 3T , en omdat het MTM boven 3,5 T zit , hebben die dan ook een digitale tachograaf er in (zit dan in het midden boven op het dashboard) (Of ze ook begrensd zijn weet ik niet , ik dacht dat er voor bergingsvoertuigen een uitzondering was ?)

voorbeeldfoto :
Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

Maatje van mij heeft ook deze combi:
Zijn olieverbruik is 1 liter op de 8000km.
Auto heeft nu 75.000km gelopen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: DSG 132 KW

Bericht door fiddler »

Hallo Tuv, heb net een nieuwe 140 pk standaard DSG gekocht, vooral voor licht vervoer in mijn geval, en bij de dealer werd mij gezegd i.v.m. trekhaak het beter is er geen zware aanhanger (noemde 2500 KG) aan te koppelen, aangezien de DSG bak er niet zo geschikt voor zou zijn. Advies was dan een handgeschakelde versie te nemen ipv DSG. En vooral om de twee jaar de bak olie etc te laten vernieuwen - F
Volentuv schreef:Mij heren en wellicht dames, kenners.

Ik ben ondernemer in de bouw (loodgieter) en heb een vraagje.

Ik ga mijn huidige ...ahum...trafic... inruilen. En mijn plan was een transporter comfortline 132 KW DSG L2H1 te kopen.

Alleen kwam ik na een bezoek aan een lokale garage verdrietig terug. Deze raad mij ten zeerste af een 132 KW DSG te kopen. Rede hiervoor is dat ik altijd zwaar beladen ben, en ook vaak met een aanhanger rijd. Al dan niet met 3 of 4 collega's.

De automaat zou dan té veel moeten trekken, té warm worden waardoor de olie als water word....met een kapotte DSG tot gevolg.

Het lijkt mij sterk dat een auto die gemaakt is voor transport daar niet echt voor geschikt is. Of is de DSG alleen voor de mooi weer rijders met een koffertje meetapparatuur? Maar misschien kunnen jullie als ervaren gebruikers mij hier meer over vertellen.

Ik vind op internet wel DSG doktoren en afstellingsproblemen. Op dit forum een enkele DSG bezitter die niet tevreden is/was over de trekprestaties. Maar om nou te zeggen dat internet overloopt van de kapotte DSG-bakken.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Tuv.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

@fiddler:
Maar de dealer kan ze niet aanpassen of herprogrammeren.
Een goede tuner wel. :lach
En dan kunnen ze met gemak dit werk aan.
Dus zo'n dealer verkoper weet ook niet beter. :muur
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
erik T5 371
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 feb 2013, 22:34
Locatie: Limburgs land

Re: DSG 132 KW

Bericht door erik T5 371 »

Ik heb de T5 GP met 140pk en DSG. Rij bijna dagelijks met zware aanhangwagens voor mijn hoveniersbedrijf. Mij hebben ze ook de 180 pk afgeraden met DSG i.v.m. het vermogen van een 180 pk.

Als ik een zware aanhangwagen achter bus heb schakel ik zelf handmatig, Gaat prima.

Standaard ligt er ongeveer 500kg in de laadruimte.

Bus is van eind mei 2013, en heeft 20.000km op de teller staan, en tot nu toe geen problemen gehad met de DSG.

Succes met je keuze!

Erik T5 371 :T54LIFE
T5 2.5TDI 174PK Tiptr
T5GP 2.0TDI 140PK DSG
'10 tot '13 T5 2.5TDI 131PK 6bak

Afbeelding
Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2012, 23:23

Re: DSG 132 KW

Bericht door Race Eend »

erik T5 371 schreef:Ik heb de T5 GP met 140pk en DSG. Rij bijna dagelijks met zware aanhangwagens voor mijn hoveniersbedrijf. Mij hebben ze ook de 180 pk afgeraden met DSG i.v.m. het vermogen van een 180 pk.
Blijft toch onbegrijpelijk als dit een verkopende partij is, als je een RS3 koopt met DQ500 Dsg 7 bak, dan heb je al 500Nm standaard (450 opgave), die kun je niet eens als handbak kopen.

Je gaat me niet vertellen dat je diezelfde dsg bak met 180-pk & 400Nm kapot gaat krijgen...

Begrijp me niet verkeerd, een 140pk dsg7 is een fijne combinatie. Maar het is echt ONZIN om geen 180 te kunnen kopen als je een dsg7 wilt, slecht advies van de verkopende partij.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

@erik T5 371

Als je weer eens bij Auto Arena komt, zeg dan tegen Romeo, dat ie toch maar eens terug naar school moet, of bij JD Engineering in de leer moet gaan :jump :jump :bonk :bonk
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DSG 132 KW

Bericht door Babson »

Geert G schreef:
Daarna géén software update meer uit laten voeren door een dealer. Want dan ben je de complete tuning/optimalisatie kwijt.

DSG Dokter:
Dit bedrijf heette vroeger De VR6 specialist. Heeft niet zo'n fijne reputatie, wat betreft nazorg. Als er problemen zijn, geeft men vaak niet thuis. :bonk :bonk :bonk
Recentelijk, helaas nog spijtig genoeg mogen ervaren, met een Belgische bekende. Deze had ook een T5-GP met DSG.

Gr, Geert
Beste Weetjewellers,

Na het lezen van deze reactie kon ik het niet nalaten om hierop te reageren.

Mijn eigen T5GP(2011) is door DSG Dokter/TVS Engineering 3 jaar geleden onder handen genomen.
DSG bak, de motor en de uitlaat zijn naar alle tevredenheid aangepast.

viewtopic.php?f=3&t=34656

Toen ik problemen kreeg met de EGR, gaf deze tuner wel thuis en het probleem is heel netjes opgelost.

viewtopic.php?f=3&t=41033

De internet fora staan vaker vol van negatieve reacties over de bedrijven, dan met de positieve verhalen.
De schrijvers van dit soort reacties hebben vaak zelf geen persoonlijke ervaringen met het bedrijf in kwestie, maar het belemmert ze niet om een negatief menig te ventileren.
Ik kan me herinneren dat in het verleden de negatieve reacties, waarbij de naam van het bedrijf werd genoemd, door de site admin werden verwijderd. Blijkbaar zijn die tijden wel veranderd.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Na veel wikken en wegen zou het een 140 pk DSG worden. Maar na een telefoontje met Oom Jos toch gaan twijfelen over 180 pk.

Aan tafel in de garage toch besloten de 180 pk te kiezen. Dan laat ik de motor software voor wat ie is ( Advies Jos) . Tenslotte ben ik geen Verstappen. De DSG ga ik denk ik zeker laten aanpassen. Bus had 15 weken levertijd. Staat inmiddels in Nederland, cabine derin, stootbuisjes langs zijkant, Imperial derop ( en straks voor vakantie eraf) Bearlock op pook. En dan zal ie over hooguit 2 weken op de stoep staan. :yes :driveT5

Allen dank voor inbreng en advies.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG 132 KW

Bericht door heemskerk »

Volentuv schreef:Na veel wikken en wegen zou het een 140 pk DSG worden. Maar na een telefoontje met Oom Jos toch gaan twijfelen over 180 pk.

Aan tafel in de garage toch besloten de 180 pk te kiezen. Dan laat ik de motor software voor wat ie is ( Advies Jos) . Tenslotte ben ik geen Verstappen. De DSG ga ik denk ik zeker laten aanpassen. Bus had 15 weken levertijd. Staat inmiddels in Nederland, cabine derin, stootbuisjes langs zijkant, Imperial derop ( en straks voor vakantie eraf) Bearlock op pook. En dan zal ie over hooguit 2 weken op de stoep staan. :yes :driveT5

Allen dank voor inbreng en advies.

Wat zijn je afwegingen geweest dan? Sta voor hetzelfde dilemma: nieuw aan te schaffen 140pk of 180pk, en wat was het commentaar van JB dan?
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Ik wilde graag een DSG automaat hebben. En de 140 of 180 boeide me in 1e instantie niet zoveel. Zo kwam ik in eerste instantie op een 140 pk DSG.

Ik zou dan als de 140 pk niet afdoende zou zijn die laten chippen. Maar omdat ik erg veel mensen gesproken heb die de 140 tegen vonden vallen begon de eerste twijfel.

Die werd weggenomen omdat ik hier las dat de DSG te snel naar zijn 7 schakelt, en dus geen gevoel van 'kracht' laat blijken. Een aanpassing aan de DSG zou een oplossing zijn.

Daarna hoorde ik dat een DSG niet geschikt zou zijn voor beladen busjes, aanhangers en ander zwaarder werk dan naar de supermarkt. De verhalen hierin verschilden nogal.

Toen poste ik dit topic alhier.

Een telefoontje naar Jos leerde dat de DSG die nu in de bussen zit een heel wat nieuwer type is dan de eerste bakken. De eerste verwarring was de 6 traps 'normale' automaat. Dat is geen DSG.

De eerste DSG bakken die problemen gaven zaten in het type nummer iets met een Q 200 ofzo.
De nieuwe iets met Q500, die bakken krijg je volgens Jos niet stuk met het 2 literblokje wat in de nieuwe T5 zit. Het enige probleem hiermee is dat de bak te snel naar zijn 7 schakelt. Je zit dan met een heel laag toerental op lage snelheid, als je dan een aanhanger trekt of veel lading hebt gaat de motor/bak 'brommen en schokken' Dat zou problemen kunnen geven aan aandrijfstangen. ( correct me if i am wrong) Datzelfde brommen en schokken als je nu in zijn 6 zit met 80 km per uur.

Als de bak word aangepast zodat hij wat later schakelt en dus wat hoger in toeren loopt is dat probleem ook weg, dan reste alleen nog het chippen als ik de motor vond tegenvallen. Maar als ik voor 180 pk zou kiezen en de baksoftware liet aanpassen zou ik een klaar zijn. Ik zou dan een heerlijk rijdend en zuinigere motor hebben dan af fabriek.

Mijn garage is geen dealer en spreekt dus over 'horen zeggen', garantie komt uiteindelijk nooit op zijn brug te staan. De dealer zei eerlijk, ik heb vooralsnog niets in de regio gehoord over DSG- problemen waar jij het over hebt. ( achteraf wel over trillende aandrijfstangen)

En JB zei dan ook. Ik durf te wedden dat de dealer en je eigen garage nog geen kapotte Q 500 bak gehad hebben. Die kan niet stuk gaan van de 180 pk 2 liter motor. Ze verwarren de internetverhalen en verschillende bakken.

Toen ik voor keuze stond heb ik de 140 alsnog verruild voor de 180. Ik kon dan geen spijt krijgen van een te lichte motor. En tenslotte wil ik heel wat kilometers met plezier rijden.

Mocht de aankoop waardeloos zijn weet ik dat dan uit ervaring en niet van verhalen op internet.

VolenTuv
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG 132 KW

Bericht door heemskerk »

Duidelijk verhaal, bedankt Volentuv,
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG 132 KW

Bericht door heemskerk »

Volentuv schreef:Ik wilde graag een DSG automaat hebben. En de 140 of 180 boeide me in 1e instantie niet zoveel. Zo kwam ik in eerste instantie op een 140 pk DSG.

Ik zou dan als de 140 pk niet afdoende zou zijn die laten chippen. Maar omdat ik erg veel mensen gesproken heb die de 140 tegen vonden vallen begon de eerste twijfel.

Die werd weggenomen omdat ik hier las dat de DSG te snel naar zijn 7 schakelt, en dus geen gevoel van 'kracht' laat blijken. Een aanpassing aan de DSG zou een oplossing zijn.

Daarna hoorde ik dat een DSG niet geschikt zou zijn voor beladen busjes, aanhangers en ander zwaarder werk dan naar de supermarkt. De verhalen hierin verschilden nogal.

Toen poste ik dit topic alhier.

Een telefoontje naar Jos leerde dat de DSG die nu in de bussen zit een heel wat nieuwer type is dan de eerste bakken. De eerste verwarring was de 6 traps 'normale' automaat. Dat is geen DSG.

De eerste DSG bakken die problemen gaven zaten in het type nummer iets met een Q 200 ofzo.
De nieuwe iets met Q500, die bakken krijg je volgens Jos niet stuk met het 2 literblokje wat in de nieuwe T5 zit. Het enige probleem hiermee is dat de bak te snel naar zijn 7 schakelt. Je zit dan met een heel laag toerental op lage snelheid, als je dan een aanhanger trekt of veel lading hebt gaat de motor/bak 'brommen en schokken' Dat zou problemen kunnen geven aan aandrijfstangen. ( correct me if i am wrong) Datzelfde brommen en schokken als je nu in zijn 6 zit met 80 km per uur.

Als de bak word aangepast zodat hij wat later schakelt en dus wat hoger in toeren loopt is dat probleem ook weg, dan reste alleen nog het chippen als ik de motor vond tegenvallen. Maar als ik voor 180 pk zou kiezen en de baksoftware liet aanpassen zou ik een klaar zijn. Ik zou dan een heerlijk rijdend en zuinigere motor hebben dan af fabriek.

Mijn garage is geen dealer en spreekt dus over 'horen zeggen', garantie komt uiteindelijk nooit op zijn brug te staan. De dealer zei eerlijk, ik heb vooralsnog niets in de regio gehoord over DSG- problemen waar jij het over hebt. ( achteraf wel over trillende aandrijfstangen)

En JB zei dan ook. Ik durf te wedden dat de dealer en je eigen garage nog geen kapotte Q 500 bak gehad hebben. Die kan niet stuk gaan van de 180 pk 2 liter motor. Ze verwarren de internetverhalen en verschillende bakken.

Toen ik voor keuze stond heb ik de 140 alsnog verruild voor de 180. Ik kon dan geen spijt krijgen van een te lichte motor. En tenslotte wil ik heel wat kilometers met plezier rijden.

Mocht de aankoop waardeloos zijn weet ik dat dan uit ervaring en niet van verhalen op internet.

VolenTuv

Heb je het inmddels vermaarde olieverbruik van specifiek de 180pk ook meegenomen in je afweging of in ieder geval voorgelegd aan de dealer of andere deskundigen? Ik heb begrepen dat dit ook een 'hot topic' is binnen de VW gelederen.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

@Leendert,

Andere optie:
Je kunt er nog altijd een turbo van een 2.7 of 3.0l V6 TDI common rail, uit een Tourec Audi A4/A6/Q7 op laten bouwen. :yes
Jos is er inmiddels aardig in bedreven.
Dit zijn Garrets, van de laatste generatie, die elektronisch aangestuurd worden, i.p.v. vacuüm.
Dan is het olieprobleem (denk ik) ook opgelost, veroorzaakt door de KKK Bi-Turbo.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
Vergelijkingstabel Turbo's. <br /> De VNT20 is van een 150PK T4 &amp; Audi A4 2.5 V6 TDI
Vergelijkingstabel Turbo's.
De VNT20 is van een 150PK T4 & Audi A4 2.5 V6 TDI
turbocomparison2.jpg (54.52 KiB) 1582 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: DSG 132 KW

Bericht door Multivan Generation »

@ Geert,
bedoel je dan 2 turbo's laten vervallen en één enkele Garett terug plaatsen?
Plaats reactie