Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

levensduur 2.5tdi ACV of AXL

vragen over de T4
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

Misschien wel aardig om dit topic eens af te stoffen: we zijn nu bijna 2 jaar een 100.000 km verder; de teller staat nu op 418.000. De betrouwbaarheid van de motor (en de hele auto) blijft verbazingwekkend. Het olieverbruik met de 5w30 is inmidels wel wat opgelopen tot 0,5-1 liter op 10.000 km. Het is inmiddels denk ik beter om op de 5w40 over te stappen (dan is het verbruik rond de 0,5 liter op 15.000). Verder wel wat pech gehad: in januari liep zo maar de poelie van de brandstofpomp met als gevolg dat de pomp gereviseerd moest worden. Ook zijn de voorwiellagers en bovenste fusees vervangen en heb ik de bakolie + achter diff ververst (schakelt aanmerkelijk soepeler). Wat er nu aankomt: het tweemassavliegwiel maakt herrie ('rammelt') bij stationair (verdwijnt bij koppeling in). De synchro-techniek geeft overigens nog geen krimp. Ook de dynamo en startmotor zitten er inmiddels 400.000km in en de vraag is hoe lang dit nog goed gaat....; net als de airco-compressor...
Maar als dit zo blijft en niet alles in 1 keer kapot gaat dan hoop ik over 2 jaar nog eens een update te geven.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door Multivan Generation »

Heb je meer informatie over het achterdiff te verversen?
Welke olie, specificaties en hoeveelheid bijvoorbeeld.
Want daar is op internet vrij weinig ocver te vinden..

Groeten en keep him rolling ;-)

Peter
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

Ik ken de details niet zo niet uit mijn hoofd, maar de olie in het achterdiff is dezelfde als in de versnellingsbak. De hoeveelheid wordt bepaald door de vulplug aan de zijkant: vullen tot het eruit loopt.
Er is overigens in engeland een vrij uitgebreide t4 synchro community: T4 Synchro Garage.
Op dit forum staat een uiterst interessant topic over de visco-koppeling; zie:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... 1&t=289806" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een kostbaar onderdeel dat in principe onderhoudsvrij is en lang meegaat (zo bewijst mijn auto) mits aan een aantal belangrijke voorwaarden wordt voldaan (4 gelijke banden, juiste spanning, zelfde profieldiepte). Maar ook dit onderdeel heeft niet het eeuwige leven. Een forumlid heeft nu een hele studie van dit onderdeel gemaakt en kan deze tegen een zeer schappelijk bedrag reviseren en met de juiste hoeveelheid en type siliconenolie vullen. Dit luistert uiterst nauw (op de gram nauwkeurig). Maar ik hoop nog even door te kunnen gaan...

Nog even een banden vraag: er zitten nu Uniroyaal Rainmax banden onder en ik vind deze vooral op het open asfalt erg lawaaiig. Het viel mij afgelopen weken op dat de auto op de duitse autobaan veel stiller is. Heeft iemand nog tips welke banden minder gevoelig zijn voor het type wegdek? Conti? Michelin?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door Multivan Generation »

als je op autobandenmarkt.nl kijkt,
dan kun je de banden ook selecteren op geluidsniveau.

Versnellingsbak olie is normaal gezin 75W90 dacht ik.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef:Misschien wel aardig om dit topic eens af te stoffen: we zijn nu bijna 2 jaar een 100.000 km verder; de teller staat nu op 418.000. De betrouwbaarheid van de motor (en de hele auto) blijft verbazingwekkend. Het olieverbruik met de 5w30 is inmidels wel wat opgelopen tot 0,5-1 liter op 10.000 km. Het is inmiddels denk ik beter om op de 5w40 over te stappen (dan is het verbruik rond de 0,5 liter op 15.000). Verder wel wat pech gehad: in januari liep zo maar de poelie van de brandstofpomp met als gevolg dat de pomp gereviseerd moest worden. Ook zijn de voorwiellagers en bovenste fusees vervangen en heb ik de bakolie + achter diff ververst (schakelt aanmerkelijk soepeler). Wat er nu aankomt: het tweemassavliegwiel maakt herrie ('rammelt') bij stationair (verdwijnt bij koppeling in). De synchro-techniek geeft overigens nog geen krimp. Ook de dynamo en startmotor zitten er inmiddels 400.000km in en de vraag is hoe lang dit nog goed gaat....; net als de airco-compressor...
Maar als dit zo blijft en niet alles in 1 keer kapot gaat dan hoop ik over 2 jaar nog eens een update te geven.
Als je olieverbruik te hoog word , zou ik die dunne "longlife" olie achterwege laten , en gewoon half synthetische 10W40 olie gebruiken .
Ik gebruik zelf 13 jaar lang de half synthetische 10W40 olie op al mijn T4's , nog nooit last gehad van olieverbruik (bij de TDI blokken) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door frank884 »

Moet je niet gebruiken die 0 w 30
Ik gebruik VOL synthetische 5 w 40 van Kendall en het verbruik is zga niks op 20.000 km (1 jaar) zakt die van max naar gemiddeld op de peilstok
wat is dat (1 koffie kopje aan olie hoeveelheid)

ga er deze week 300.000 op rijden (nog 325 km en ik ben nu in Polen op vakantie )
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door sgsdebruijn »

freek schreef:Wat er nu aankomt: het tweemassavliegwiel maakt herrie ('rammelt') bij stationair (verdwijnt bij koppeling in).
Weet je dat heel zeker? Ik dacht bij mij een rammeltje te horen waarvan ik dacht of 2MV of druklager voordat ik de hele boel verving.

Na demontage bak e.d. leek het op het druklager waar wat speling op zat en een klik klik geluid uit kwam.
Na montage bleek het nog aanwezig, denk wellicht het lager van de uitgaande as maar het is al zo lang en gaat gewoon goed, geen problemen met de bak.
Toen wel ook de afdichting van de uitgaande as mee vervangen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

Nee, dat weet ik niet zeker helaas. Het geluid (ik noem het maar rammelen) verdwijnt bij koppeling in. De VW Garage dacht aan het 2MV. Wel weet ik dat dit een bekend geluid is bij T4's: op diverse fora en zelfs YouTube komt dit ter sprake en lees je uiteenlopende oorzaken. Ergens las ik dat iemand zelfs zijn hele bak heeft laten reviseren en dat dit toch niet de oorzaak was: het geluid was er nog steeds. Ik heb zo'n 2MV nog nooit in mijn handen gehad en kan dus ook geen redenatie geven. Het zou iets met de veren te maken hebben maar ik vind het een vreemd geluid. Feit is dat hij perfect koppelt zondere enige aarzeling of trilling.
Overigens: het is er niet altijd; als je de motor in z'n vrij stationair laat lopen gaat het soms na een paar seconden weg en even later komt het weer terug. Het lijkt er dus op dat er ergens iets los zit.
Dus mocht iemand andere suggesties hebben: graag!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door sgsdebruijn »

Denk toch het druklager dat het geluid genereerd, mijn idee is dat als er ook maar een hele kleine trilling in de as zit deze heftiger wordt doorgezet door het druklager.
Als je het druklager in je handen hebt denk ik dat je snapt wat ik bedoel, je kan hetzelfde geluid ongeveer eruit krijgen.

Denk dat als je 2MV het is hij wel heel erg slecht is, de veren dan met name, je kan hem overigens testen via het inspectiegat in de bak, zie t4wiki
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

ik dacht niet aan het druklager omdat ik bij vorige auto's ook wel eens het druklager hoorde maar dat was een heel ander en minder hard geluid
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
syncro4wd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:05
Locatie: stockholm

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door syncro4wd »

Mijn T4 Syncro uit 2000 met ACV heeft er nu 420000km op zitten en start nog alsof het een nieuw auto is.
Bijna alles is nog orgineel aan de aandrijflijn , welk merk ik dat hij wat minder pit heeft maar veel harder dan 100 rij ik toch niet maar het begint te merken als je er een Caravan achteraan sleept door de bergen.
Zou chiptuning nog te doen zijn met zoveel kilometers? :)

Dat geluid in de bak/koppling heb ik al meer als 100000km en verdwijnt af en toe.

Erwin
Plaats reactie