Olie;
Mijn 1.9Td (250000+ km) verbruikt ook wel wat olie, maar het is bij mij iets van 100 tot 200ml per 1000km of minder.
Mijn olieconsumptie komt deels door wat -minimaal, maar- hardnekkig lekkende aansluitingen van de turbo aanvoer- en retourleidingen.
Sowieso is het wellicht een idee om wat verder onderzoek te doen naar mogelijke lekkageplekken. En het luchtinlaattraject bijvoorbeeld eens te inspecteren.
De meeste slangen gaan makkelijk los voor inspectie. Daar kan altijd wat olie inzitten, maar als het helemaal vol is, zijn dat, voorzover ik begrepen heb, tekenen van slijtage, en mogelijke voorbode van het op hol slaan van het blok. (Als hij via de luchtinlaat op olie gaat lopen). Er schijnt een redelijk simpele oplossing voor te zijn door daar weer een pot tussen te plaatsen waarin de olie terechtkomt zodat deze olie niet in het inlaattraject terechtkomt. En er zijn mensen die met zo'n oplossing nog heel veel km's hebben gemaakt. Ik heb ooit eens gelezen dat het reinigen van de ontluchtings-klep ook wat soelaas kan bieden.
(Het ronde potje bovenop het kleppendeksel.)
Ik heb overigens ook gemerkt dat als ik mijn olie tot max bijvul hij het er weer snel er doorheen jaagt tot midden van de peilschaal, en als ik de olie steeds tot het midden bijvul het verbruik lager is.
verder rij ik niet veel in de bergen, dus dat vergelijk heb ik niet.
Mike Sanders:
Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt aangepakt (of heb je het laten doen?) Ik ven een Mike Sanders wannabe, maar zie nog even op tegen het gedoe.
Ik heb een tijdje terug ook mijn bakolie vervangen, en toen na een jaar weer om te zien of daar veel slijtage bijzat. Viel mee, maar de bakolie een keer vervangen is zeker een goede zet. En niet zo heel complex.
In ieder geval goed bezig!
Odorf