Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43
olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Beste allemaal,
Na een week klussen aan mijn "nieuwe" westfalia bus uit 1995 inmiddels een hoop gedaan:
- Wielranden ontroest en gespoten
- Voorbalk vervangen, deze was rot
- Voorruit en zijruit er uit en sponningen behandeld
- Roestplekken bijgewerkt
- Tankdop gespoten
- Nieuwe wielen
- Van de week even de EGR demonteren en een plaatje er tussen zetten. Tijdens de vakantie heb ik het stekkertje los gehad.
- Een echte, onvervalste Mike Sanders behandeling gegeven
De bus ziet er weer top uit Inmiddels zijn we er 4 weken mee weggeweest en hebben we er 6000km mee gereden. Conclusie: 3 liter olie op 6000km. Nu hebben we wel veel bergen gereden, maar ik vind 1:2000 best veel. De bus heeft 200K gelopen en altijd netjes zijn beurtjes gehad. Nu ben ik benieuwd naar jullie olieverbruik.
Daarnaast vraag ik me af of het niet slim is om na 200K de bakolie te verversen. Ook graag jullie visie.
Na een week klussen aan mijn "nieuwe" westfalia bus uit 1995 inmiddels een hoop gedaan:
- Wielranden ontroest en gespoten
- Voorbalk vervangen, deze was rot
- Voorruit en zijruit er uit en sponningen behandeld
- Roestplekken bijgewerkt
- Tankdop gespoten
- Nieuwe wielen
- Van de week even de EGR demonteren en een plaatje er tussen zetten. Tijdens de vakantie heb ik het stekkertje los gehad.
- Een echte, onvervalste Mike Sanders behandeling gegeven
De bus ziet er weer top uit Inmiddels zijn we er 4 weken mee weggeweest en hebben we er 6000km mee gereden. Conclusie: 3 liter olie op 6000km. Nu hebben we wel veel bergen gereden, maar ik vind 1:2000 best veel. De bus heeft 200K gelopen en altijd netjes zijn beurtjes gehad. Nu ben ik benieuwd naar jullie olieverbruik.
Daarnaast vraag ik me af of het niet slim is om na 200K de bakolie te verversen. Ook graag jullie visie.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Een 19td blokje durft inderdaad nogal eens olie gaan verbruiken . En eens ze richting 300.000km gaan , kunnen ze zelfs heel veel olie gaan verbruiken . Vele 19td blokjes halen zelfs de 300.000km niet , maar dat is afhankelijk van de rijstijl.
Versnellingsbakolie zou ik zeker om de 100.000km vervangen.
Versnellingsbakolie zou ik zeker om de 100.000km vervangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Olie;
Mijn 1.9Td (250000+ km) verbruikt ook wel wat olie, maar het is bij mij iets van 100 tot 200ml per 1000km of minder.
Mijn olieconsumptie komt deels door wat -minimaal, maar- hardnekkig lekkende aansluitingen van de turbo aanvoer- en retourleidingen.
Sowieso is het wellicht een idee om wat verder onderzoek te doen naar mogelijke lekkageplekken. En het luchtinlaattraject bijvoorbeeld eens te inspecteren.
De meeste slangen gaan makkelijk los voor inspectie. Daar kan altijd wat olie inzitten, maar als het helemaal vol is, zijn dat, voorzover ik begrepen heb, tekenen van slijtage, en mogelijke voorbode van het op hol slaan van het blok. (Als hij via de luchtinlaat op olie gaat lopen). Er schijnt een redelijk simpele oplossing voor te zijn door daar weer een pot tussen te plaatsen waarin de olie terechtkomt zodat deze olie niet in het inlaattraject terechtkomt. En er zijn mensen die met zo'n oplossing nog heel veel km's hebben gemaakt. Ik heb ooit eens gelezen dat het reinigen van de ontluchtings-klep ook wat soelaas kan bieden.
(Het ronde potje bovenop het kleppendeksel.)
Ik heb overigens ook gemerkt dat als ik mijn olie tot max bijvul hij het er weer snel er doorheen jaagt tot midden van de peilschaal, en als ik de olie steeds tot het midden bijvul het verbruik lager is.
verder rij ik niet veel in de bergen, dus dat vergelijk heb ik niet.
Mike Sanders:
Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt aangepakt (of heb je het laten doen?) Ik ven een Mike Sanders wannabe, maar zie nog even op tegen het gedoe.
Ik heb een tijdje terug ook mijn bakolie vervangen, en toen na een jaar weer om te zien of daar veel slijtage bijzat. Viel mee, maar de bakolie een keer vervangen is zeker een goede zet. En niet zo heel complex.
In ieder geval goed bezig!
Odorf
Mijn 1.9Td (250000+ km) verbruikt ook wel wat olie, maar het is bij mij iets van 100 tot 200ml per 1000km of minder.
Mijn olieconsumptie komt deels door wat -minimaal, maar- hardnekkig lekkende aansluitingen van de turbo aanvoer- en retourleidingen.
Sowieso is het wellicht een idee om wat verder onderzoek te doen naar mogelijke lekkageplekken. En het luchtinlaattraject bijvoorbeeld eens te inspecteren.
De meeste slangen gaan makkelijk los voor inspectie. Daar kan altijd wat olie inzitten, maar als het helemaal vol is, zijn dat, voorzover ik begrepen heb, tekenen van slijtage, en mogelijke voorbode van het op hol slaan van het blok. (Als hij via de luchtinlaat op olie gaat lopen). Er schijnt een redelijk simpele oplossing voor te zijn door daar weer een pot tussen te plaatsen waarin de olie terechtkomt zodat deze olie niet in het inlaattraject terechtkomt. En er zijn mensen die met zo'n oplossing nog heel veel km's hebben gemaakt. Ik heb ooit eens gelezen dat het reinigen van de ontluchtings-klep ook wat soelaas kan bieden.
(Het ronde potje bovenop het kleppendeksel.)
Ik heb overigens ook gemerkt dat als ik mijn olie tot max bijvul hij het er weer snel er doorheen jaagt tot midden van de peilschaal, en als ik de olie steeds tot het midden bijvul het verbruik lager is.
verder rij ik niet veel in de bergen, dus dat vergelijk heb ik niet.
Mike Sanders:
Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt aangepakt (of heb je het laten doen?) Ik ven een Mike Sanders wannabe, maar zie nog even op tegen het gedoe.
Ik heb een tijdje terug ook mijn bakolie vervangen, en toen na een jaar weer om te zien of daar veel slijtage bijzat. Viel mee, maar de bakolie een keer vervangen is zeker een goede zet. En niet zo heel complex.
In ieder geval goed bezig!
Odorf
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Misschien is het ook van belang welke olie je gebruikt want bij gebruik van te dunne olie blijf je aan het bijvullen.
een 15W40 multigrade voldoet ; vol synthetische olie is niet nodig en doorgaans te dun voor een 1,9D of 1,9TD
Groet Rick
een 15W40 multigrade voldoet ; vol synthetische olie is niet nodig en doorgaans te dun voor een 1,9D of 1,9TD
Groet Rick
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
versnellingsbakolie laat ik gelijk met de distributie doen (90.000km) wordt die ook zeker niet vergetenPascal-141 schreef:
Versnellingsbakolie zou ik zeker om de 100.000km vervangen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Onze 1.9 td zal wel uitzondering zijn ,we rijden veel stadsritjes en op snelweg 110km/uur.
heb 100dkm met ding gereden ,nu is teller stand 245dkm,rij met 5/w40 ,en hoef tussen verversen niet te kijken.
Bak olie inderdaad wel keer ververst
heb 100dkm met ding gereden ,nu is teller stand 245dkm,rij met 5/w40 ,en hoef tussen verversen niet te kijken.
Bak olie inderdaad wel keer ververst
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Dank allemaal voor de antwoorden. Inmiddels is de bakolie ook vervangen. Voor de motorolie is 5W40 synthetisch gebruikt. Mogelijk spoelt dit de motor schoon, anders ga ik de volgende keer flushen. Achter de turbo zat wel wat olie en dat lijkt me niet verwonderlijk. Ik vermoed dat de EGR in de 2 ton die het beestje gedraaid heeft wel eens gelekt heeft waardoor de turbo overuren maakt; deze blaast de druk weg via de EGR en dat geeft extra slijtage. Ik ga de turbo TZT als eerste preventief vervangen.Nu eerst wachten op het EGR plaatje en deze monteren en de EGR schoonmaken.
@ Odorf; Met betrekking tot het sneller verbruiken van olie bij maximum vulling; dit had ik met mijn T3 met aangepaste 1.9TD motor ook altijd. Daar kwam het door de krukas die door de olie heen sloeg en zo voor een hoger verbruik zorgde.
Mike Sanders heb ik laten doen bij Mike Sanders Nederland. Ik wilde het eerst zelf doen maar had geen zin in het geklieder. Daar heb ik wel geholpen met alle demontage van panelen ed. Dat scheelt weer in de kosten en leverde een gezellige dag op. Elke old/youngtimer die ik voortaan aanschaf zal ik van deze behandeling voorzien; het is echt het beste product op de markt.... Ik zou bijna zeggen; voor T4tjes met de roestproblemen een must.
Nadeel is mogelijk wel dat alles vet is dus met sleutelen krijg je vette handen, maar ja... scheelt wel weer laswerk. Als je er even over wilt bellen dan moet je even een PB sturen.
Hartelijke groet,
Martijn
@ Odorf; Met betrekking tot het sneller verbruiken van olie bij maximum vulling; dit had ik met mijn T3 met aangepaste 1.9TD motor ook altijd. Daar kwam het door de krukas die door de olie heen sloeg en zo voor een hoger verbruik zorgde.
Mike Sanders heb ik laten doen bij Mike Sanders Nederland. Ik wilde het eerst zelf doen maar had geen zin in het geklieder. Daar heb ik wel geholpen met alle demontage van panelen ed. Dat scheelt weer in de kosten en leverde een gezellige dag op. Elke old/youngtimer die ik voortaan aanschaf zal ik van deze behandeling voorzien; het is echt het beste product op de markt.... Ik zou bijna zeggen; voor T4tjes met de roestproblemen een must.
Nadeel is mogelijk wel dat alles vet is dus met sleutelen krijg je vette handen, maar ja... scheelt wel weer laswerk. Als je er even over wilt bellen dan moet je even een PB sturen.
Hartelijke groet,
Martijn
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Vooraleer je de turbo gaat vervangen , zou ik die toch eerst eens nakijken op speling (axiaal en radiaal) , daar komt vaak al veel mee aan het licht ...T3camperaar schreef:Dank allemaal voor de antwoorden. Inmiddels is de bakolie ook vervangen. Voor de motorolie is 5W40 synthetisch gebruikt. Mogelijk spoelt dit de motor schoon, anders ga ik de volgende keer flushen. Achter de turbo zat wel wat olie en dat lijkt me niet verwonderlijk. Ik vermoed dat de EGR in de 2 ton die het beestje gedraaid heeft wel eens gelekt heeft waardoor de turbo overuren maakt; deze blaast de druk weg via de EGR en dat geeft extra slijtage. Ik ga de turbo TZT als eerste preventief vervangen.Nu eerst wachten op het EGR plaatje en deze monteren en de EGR schoonmaken.
@ Odorf; Met betrekking tot het sneller verbruiken van olie bij maximum vulling; dit had ik met mijn T3 met aangepaste 1.9TD motor ook altijd. Daar kwam het door de krukas die door de olie heen sloeg en zo voor een hoger verbruik zorgde.
Mike Sanders heb ik laten doen bij Mike Sanders Nederland. Ik wilde het eerst zelf doen maar had geen zin in het geklieder. Daar heb ik wel geholpen met alle demontage van panelen ed. Dat scheelt weer in de kosten en leverde een gezellige dag op. Elke old/youngtimer die ik voortaan aanschaf zal ik van deze behandeling voorzien; het is echt het beste product op de markt.... Ik zou bijna zeggen; voor T4tjes met de roestproblemen een must.
Nadeel is mogelijk wel dat alles vet is dus met sleutelen krijg je vette handen, maar ja... scheelt wel weer laswerk. Als je er even over wilt bellen dan moet je even een PB sturen.
Hartelijke groet,
Martijn
5W40 is gewoon veel te dun voor zo'n ouderwets blokje , maar goed , dat ondervind je zelf nog wel ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Hoi Pascal,Pascal-141 schreef:Vooraleer je de turbo gaat vervangen , zou ik die toch eerst eens nakijken op speling (axiaal en radiaal) , daar komt vaak al veel mee aan het licht ...T3camperaar schreef:Dank allemaal voor de antwoorden. Inmiddels is de bakolie ook vervangen. Voor de motorolie is 5W40 synthetisch gebruikt. Mogelijk spoelt dit de motor schoon, anders ga ik de volgende keer flushen. Achter de turbo zat wel wat olie en dat lijkt me niet verwonderlijk. Ik vermoed dat de EGR in de 2 ton die het beestje gedraaid heeft wel eens gelekt heeft waardoor de turbo overuren maakt; deze blaast de druk weg via de EGR en dat geeft extra slijtage. Ik ga de turbo TZT als eerste preventief vervangen.Nu eerst wachten op het EGR plaatje en deze monteren en de EGR schoonmaken.
@ Odorf; Met betrekking tot het sneller verbruiken van olie bij maximum vulling; dit had ik met mijn T3 met aangepaste 1.9TD motor ook altijd. Daar kwam het door de krukas die door de olie heen sloeg en zo voor een hoger verbruik zorgde.
Mike Sanders heb ik laten doen bij Mike Sanders Nederland. Ik wilde het eerst zelf doen maar had geen zin in het geklieder. Daar heb ik wel geholpen met alle demontage van panelen ed. Dat scheelt weer in de kosten en leverde een gezellige dag op. Elke old/youngtimer die ik voortaan aanschaf zal ik van deze behandeling voorzien; het is echt het beste product op de markt.... Ik zou bijna zeggen; voor T4tjes met de roestproblemen een must.
Nadeel is mogelijk wel dat alles vet is dus met sleutelen krijg je vette handen, maar ja... scheelt wel weer laswerk. Als je er even over wilt bellen dan moet je even een PB sturen.
Hartelijke groet,
Martijn
5W40 is gewoon veel te dun voor zo'n ouderwets blokje , maar goed , dat ondervind je zelf nog wel ...
Volgens VW mag het er in. Maar waar ga ik dat denk je aan merken? Motorschade of veel verbruik? Ik dacht altijd dat het getal voor de W de viscositeit aangaf bij koude temperaturen en na de W bij 100 graden. Dan is het verschil toch alleen merkbaar bij koude motor? Dank voor je uitleg alvast!
Ik zal trouwens idd de turbo op speling controleren, goede tip!
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Jazeker! Ik was €700,- kwijt en het kost een lange dag. Maar dan zit er wel 25kg vet in de wagen op de meest intieme plekjes We hebben gedemonteerd:jan2009 schreef:Mag ik vragen wat zo,n behandeling bij Mike Sander kost ?
En hoeveel tijd ben je daar dan mee kwijt?
* Geluidsdemping in de motorkap en tegen de zijschermen. Zorg er wel voor dat je zijschermen helemaal geen prut meer bevatten. Ik had er zelf wat laswerk aan. Daarna heb ik roostertjes op de gaten bij de motorkap geplakt, roostertjes gemaakt van twee plastic gootsteenroostertjes van de Hornbach.
* Alle deurpanelen
* Rubber doppen aan de onderzijde van de kokerbalken
* Lichtschakelaartje bij de schuifdeur rechts
* Gordelbout links
* Bedplank om bij de achterlichten te komen
* 220 volt aansluiting
* Bumper om de frontbalk vol te baggeren die ik pas heb vervangen
Van te voren heb ik onder de auto gelegen met een hoge druk reiniger en alles schoon gespoten. Daar ben ik een uur of 2 mee bezig geweest en ik was helemaal nat. Maar dat kun je het beste een tijd van te voren thuis doen, of nog beter op een brug. Daarnaast heb ik alle roestplekken in de wielkasten en achter de wielkasten schoongemaakt. Voorbehandelen hoeft niet, roest heeft een capillaire werking en zuigt het olie in het vet op.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Hoe dunner de olie , des te sneller meer kans op olieverbruik bij die oude blokjes , wat begrijpelijk is hé .T3camperaar schreef:Hoi Pascal,Pascal-141 schreef:Vooraleer je de turbo gaat vervangen , zou ik die toch eerst eens nakijken op speling (axiaal en radiaal) , daar komt vaak al veel mee aan het licht ...T3camperaar schreef:
Martijn
5W40 is gewoon veel te dun voor zo'n ouderwets blokje , maar goed , dat ondervind je zelf nog wel ...
Volgens VW mag het er in. Maar waar ga ik dat denk je aan merken? Motorschade of veel verbruik? Ik dacht altijd dat het getal voor de W de viscositeit aangaf bij koude temperaturen en na de W bij 100 graden. Dan is het verschil toch alleen merkbaar bij koude motor? Dank voor je uitleg alvast!
Ik zal trouwens idd de turbo op speling controleren, goede tip!
Zoals al eerder aangegeven werd , draaien deze blokjes prima op de gewone (minerale) 15w40 olie , en op halfsynthetische 10w40 olie.
Het olieverbruik kan van een versleten turbo komen , maar ik vermoed dat het hoge olieverbruik bij deze blokjes eerder olie verbruik hebben door versleten zuigerveren en schraapveren.
Heeft de motor veel carterdruk ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
Mijn 1.9 TD uit 1998 kocht ik in januari 2013, met 250.000 Km. Na 1 jaar en 10 maanden later (nu dus) staat hij op 440.000 (wat een belachelijke afstanden hé, 10.000 in de maand haha)
Geen druk in het carter nog. Ik ververs hem elke 10.000 km en een nieuw oliefilter. Dat is dus elke maand wel een keer haha. Ik gebruik al die tijd: Brega 15w40 mineraal, van de Brezan.
Olieverbruik was in het begin zo'n litertje op de 3000 gemiddels. Als ik 120/130 rij ietsjes meer. Nu is het nogsteeds hetzelfde.
Ik ben benieuwd wanneer het einde oevening is met de motor. Ik lees hier en daar wel eens dat het na 3 ton gebeurd is, of eerder zelfs.. Ben ik dan een uitzondering die met een orginele ABL richting de half miljoen gaat!?
Groeten Bob
Geen druk in het carter nog. Ik ververs hem elke 10.000 km en een nieuw oliefilter. Dat is dus elke maand wel een keer haha. Ik gebruik al die tijd: Brega 15w40 mineraal, van de Brezan.
Olieverbruik was in het begin zo'n litertje op de 3000 gemiddels. Als ik 120/130 rij ietsjes meer. Nu is het nogsteeds hetzelfde.
Ik ben benieuwd wanneer het einde oevening is met de motor. Ik lees hier en daar wel eens dat het na 3 ton gebeurd is, of eerder zelfs.. Ben ik dan een uitzondering die met een orginele ABL richting de half miljoen gaat!?
Groeten Bob
Re: olieverbruik 1,9TD ABL en bakolie
hoi ik heb ook een 1.9td met abl motor en die verbruikt haast geen olie en daar zit ondertussen ook 440.000km op de teller (nu is onderhand wel elke pakking vervangen die vervangen kan worden, maar olie verbruik blijft hetzelfde)