Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ERG defect
ERG defect
Hoi,
We hebben een probleem met onze T5 DSG van maart 2012.
Tijdens het rijden gaat het lampje van de gloeispiraal knipperen en gaat de auto in noodprogramma lopen.
Volgens mijn dealer is de ERG defect.
Deze moet vervangen worden, kosten ca. 600 euro!
De auto heeft bijna 90.000 op de teller staan. Van een coulance regeling is geen sprake.
Ik vind dit een nogal dure reparatie in het nog jonge leven van onze auto.
Moet ik rekening ermee houden dat deze reparatie iedere 3 jaar terug komt?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bij voorbaat dank!
groet, Paul Drent
We hebben een probleem met onze T5 DSG van maart 2012.
Tijdens het rijden gaat het lampje van de gloeispiraal knipperen en gaat de auto in noodprogramma lopen.
Volgens mijn dealer is de ERG defect.
Deze moet vervangen worden, kosten ca. 600 euro!
De auto heeft bijna 90.000 op de teller staan. Van een coulance regeling is geen sprake.
Ik vind dit een nogal dure reparatie in het nog jonge leven van onze auto.
Moet ik rekening ermee houden dat deze reparatie iedere 3 jaar terug komt?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bij voorbaat dank!
groet, Paul Drent
Re: ERG defect
Uit laten programmeren bij JB Autoservice of JD Engineering.
Dat ben je in 1x van alle ellende af.
Do it ones, do it right, is mijn motto.

Dat ben je in 1x van alle ellende af.

Do it ones, do it right, is mijn motto.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: ERG defect
Ik vind dat schandalig. Als je particulier ben en een rechtbijstandverekering dan zou ik die eens inschakelen.falconist schreef: Van een coulance regeling is geen sprake.
I
Re: ERG defect
Op de EGR is wel degelijk een coulance regeling van toepassing zeker omdat de bus nog geen 3 jaar oud is.
Zit wel een maar aan, hij moet dealer onderhouden zijn.
Tevens is hij bij coulance, ze mogen het geven maar zijn het niet verplicht.
Zit wel een maar aan, hij moet dealer onderhouden zijn.
Tevens is hij bij coulance, ze mogen het geven maar zijn het niet verplicht.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: ERG defect
Heb de zelfde problemen met mijn t5gp uit 2011 gehad. Omdat deze auto een 180 pk uitvoering is zou dat €1800,- gaan kosten. Bij mij werd alles vergoed omdat de auto nog geen 100.000 km had gereden en dealer onderhouden was. Dus zou het zeker nog eens gaan proberen. 

Groetjes Barry t5gp 180 pk
Re: ERG defect
Auto is inderdaad door dealer onderhouden.
Hij heeft mij reeds gemeld dat er geen coulance mogelijk is.
Ben bang dat als ik er druk op ga zetten ze wel via andere manier de euri's krijgen.
bv een werkplaats tarief van 90 euro!
Ik wil het graag betalen als ik de garantie krijg dat dit eenmalig is en niet dat ik na 3 jaar weer bij de dealer sta.
Als alles verwijderd wordt, krijg je dan geen last met de apk?
mvgr Paul.
Hij heeft mij reeds gemeld dat er geen coulance mogelijk is.
Ben bang dat als ik er druk op ga zetten ze wel via andere manier de euri's krijgen.
bv een werkplaats tarief van 90 euro!
Ik wil het graag betalen als ik de garantie krijg dat dit eenmalig is en niet dat ik na 3 jaar weer bij de dealer sta.
Als alles verwijderd wordt, krijg je dan geen last met de apk?
mvgr Paul.
Re: ERG defect
Als jouw dealer hier geen coulance op kan geven zou ik een andere zoeken.
Als je hem uit laat coderen dan krijg je hier geen problemen mee met de apk.
Wordt niet als fout gezien door het systeem omdat het er niet opzit.
Is het een 140 pk versie?
We hebben pas geleden nog een 4 jaar oude 140 pk versie, import auto gehad en hier hebben we nog 70% coulance kunnen geven op het onderdeel.
Als je hem uit laat coderen dan krijg je hier geen problemen mee met de apk.
Wordt niet als fout gezien door het systeem omdat het er niet opzit.
Is het een 140 pk versie?
We hebben pas geleden nog een 4 jaar oude 140 pk versie, import auto gehad en hier hebben we nog 70% coulance kunnen geven op het onderdeel.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: ERG defect
Heb een vergelijkbare ervaring bleekbij mij solenoide (el. bediende magneetklep) voor turbo te zijn. Uitgelezen door 2e VW garage in Spanje eerste garage ook VW vond niets. Hebben uren gezocht.
Ding zit tegen schutboard klemt op plaathaakje (bovenaan) stekkertje en 2 slangetjes kost ongeveer 40 euro. onderdeelnummer : 1KO 906 283A
Dit loste voor mij een hoop ellende op.
Heb nu weer een echte T5
Kan natuurlijk bij jou iets anders zijn, als je dit onderdeel even kan lenen van een andere T5 weet je het je wiselt hem eenvoudig om.
succes
Jdk
Ding zit tegen schutboard klemt op plaathaakje (bovenaan) stekkertje en 2 slangetjes kost ongeveer 40 euro. onderdeelnummer : 1KO 906 283A
Dit loste voor mij een hoop ellende op.
Heb nu weer een echte T5
Kan natuurlijk bij jou iets anders zijn, als je dit onderdeel even kan lenen van een andere T5 weet je het je wiselt hem eenvoudig om.
succes
Jdk
Re: ERG defect
Ik heb de kap van de egr verwijderd. Volgens mij heb ik alleen maar een nieuw kapje nodig?
Zie bijgevoegde foto's.
Is zo'n kapje/deksel los te krijgen?
Zie bijgevoegde foto's.
Is zo'n kapje/deksel los te krijgen?
Re: ERG defect
Veel BITD's uit 2010-2011 hebben een euvel met de EGR wist de werkplaatsverantwoordelijke van mijn dealer me ooit te vertellen.
Zo ook de mijne. 2 keer had ik de leuke 'gloeispiraal gehad waarna vermogen weg was.
Even aan de kant, contact een minuutje af en dan kon je weer verder. Ging op dat moment ook steeds samen met een sterk verhoogd verbruik (ongeveer 3 liter meer als normaal).
Bij mij gebeurde dit toen de auto nog geen 2 jaar oud was.
Het was de EGR-koeler volgens de dealer, maar dat zou één geheel zijn dat ze vervangen.
Bij mij is ie na 60.000km vervangen (had toen 2keer de spiraal gezien, dus niet vaak.)
Volledig onder garantie bij mij.
Toen er een nieuwe motor is gestoken na het olieprobleem op ongeveer 120.000km is de EGR ook mee vernieuwd (maar dat deden ze standaard zeiden ze me toen.
Zo ook de mijne. 2 keer had ik de leuke 'gloeispiraal gehad waarna vermogen weg was.
Even aan de kant, contact een minuutje af en dan kon je weer verder. Ging op dat moment ook steeds samen met een sterk verhoogd verbruik (ongeveer 3 liter meer als normaal).
Bij mij gebeurde dit toen de auto nog geen 2 jaar oud was.
Het was de EGR-koeler volgens de dealer, maar dat zou één geheel zijn dat ze vervangen.
Bij mij is ie na 60.000km vervangen (had toen 2keer de spiraal gezien, dus niet vaak.)
Volledig onder garantie bij mij.
Toen er een nieuwe motor is gestoken na het olieprobleem op ongeveer 120.000km is de EGR ook mee vernieuwd (maar dat deden ze standaard zeiden ze me toen.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: ERG defect
Deze is niet los leverbaar en tevens lekt die hoogst waarschijnlijk ook koelvloeistof bij het asje.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: ERG defect
Hoi Alle,
Het is gebeurd!
We hebben bij de "dokter" in Varsseveld de EGR laten uitschrijven.
Verder is ook de software van de motor en de DSG aangepast.
Wat een wereld van verschil!!!
De auto rijdt nu veel soepeler. Het lijkt wel of hij nu vast hangt aan het gas.
Ook het schakelen gaat sneller en nog soepeler.
Ik wist niet dat dit mogelijk was. Had ik het maar eerder gedaan.
Groet,
Paul.
Het is gebeurd!
We hebben bij de "dokter" in Varsseveld de EGR laten uitschrijven.
Verder is ook de software van de motor en de DSG aangepast.
Wat een wereld van verschil!!!
De auto rijdt nu veel soepeler. Het lijkt wel of hij nu vast hangt aan het gas.
Ook het schakelen gaat sneller en nog soepeler.
Ik wist niet dat dit mogelijk was. Had ik het maar eerder gedaan.
Groet,
Paul.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15
Re: ERG defect
Ze mogen overigens dealer onderhouden niet als eis stellen, zolang jij maar kan aantonen dat de auto volgens opgegeven intervallen etc is onderhouden
Gr.
Evert M
Evert M
Re: ERG defect
Bij mijn vorige T5 is die klep 3 keer overleden, in 3 jaar (300000) en telkens bij zo'n 90000 - 100000. Vlak voordat-ie eruitging dus nog maareen keer kapot, hij is voor die laatste 3000 km toch nog een keer vervangen.
En ook bij de VW weten ze heus wel dat je met die EGR-klep na 3 beurten weer bij ze op de stoep staat...
En ook bij de VW weten ze heus wel dat je met die EGR-klep na 3 beurten weer bij ze op de stoep staat...

Das Auto
Re: ERG defect
Ja Rob,
Dat is nu precies de reden waarom de EGR bij ons is uitgeschreven!
Ik ben geen sponsor van VW.
Van die hele EGR heb je alleen maar last.
Een mens doet ook niet zijn afval opeten, waarom zou een motor dat dan wel moeten doen?
Onze T5 loopt nu als een zonnetje!
groet Paul.
Dat is nu precies de reden waarom de EGR bij ons is uitgeschreven!
Ik ben geen sponsor van VW.
Van die hele EGR heb je alleen maar last.
Een mens doet ook niet zijn afval opeten, waarom zou een motor dat dan wel moeten doen?
Onze T5 loopt nu als een zonnetje!
groet Paul.