Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ERG defect

vragen over de T5
falconist
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2012, 12:13

ERG defect

Bericht door falconist »

Hoi,

We hebben een probleem met onze T5 DSG van maart 2012.
Tijdens het rijden gaat het lampje van de gloeispiraal knipperen en gaat de auto in noodprogramma lopen.
Volgens mijn dealer is de ERG defect.
Deze moet vervangen worden, kosten ca. 600 euro!
De auto heeft bijna 90.000 op de teller staan. Van een coulance regeling is geen sprake.
Ik vind dit een nogal dure reparatie in het nog jonge leven van onze auto.
Moet ik rekening ermee houden dat deze reparatie iedere 3 jaar terug komt?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Bij voorbaat dank!

groet, Paul Drent
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: ERG defect

Bericht door Geert G »

Uit laten programmeren bij JB Autoservice of JD Engineering. :wjw
Dat ben je in 1x van alle ellende af. :jumpklap
Do it ones, do it right, is mijn motto.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: ERG defect

Bericht door InfoMuis »

falconist schreef: Van een coulance regeling is geen sprake.
I
Ik vind dat schandalig. Als je particulier ben en een rechtbijstandverekering dan zou ik die eens inschakelen.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: ERG defect

Bericht door Pim 328 »

Op de EGR is wel degelijk een coulance regeling van toepassing zeker omdat de bus nog geen 3 jaar oud is.
Zit wel een maar aan, hij moet dealer onderhouden zijn.
Tevens is hij bij coulance, ze mogen het geven maar zijn het niet verplicht.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
ullette
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2008, 09:56
Locatie: hillegom
Contacteer:

Re: ERG defect

Bericht door ullette »

Heb de zelfde problemen met mijn t5gp uit 2011 gehad. Omdat deze auto een 180 pk uitvoering is zou dat €1800,- gaan kosten. Bij mij werd alles vergoed omdat de auto nog geen 100.000 km had gereden en dealer onderhouden was. Dus zou het zeker nog eens gaan proberen. :T54LIFE
Groetjes Barry t5gp 180 pk
falconist
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2012, 12:13

Re: ERG defect

Bericht door falconist »

Auto is inderdaad door dealer onderhouden.
Hij heeft mij reeds gemeld dat er geen coulance mogelijk is.
Ben bang dat als ik er druk op ga zetten ze wel via andere manier de euri's krijgen.
bv een werkplaats tarief van 90 euro!
Ik wil het graag betalen als ik de garantie krijg dat dit eenmalig is en niet dat ik na 3 jaar weer bij de dealer sta.

Als alles verwijderd wordt, krijg je dan geen last met de apk?

mvgr Paul.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: ERG defect

Bericht door Pim 328 »

Als jouw dealer hier geen coulance op kan geven zou ik een andere zoeken.
Als je hem uit laat coderen dan krijg je hier geen problemen mee met de apk.
Wordt niet als fout gezien door het systeem omdat het er niet opzit.
Is het een 140 pk versie?

We hebben pas geleden nog een 4 jaar oude 140 pk versie, import auto gehad en hier hebben we nog 70% coulance kunnen geven op het onderdeel.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
jdk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2008, 09:05

Re: ERG defect

Bericht door jdk »

Heb een vergelijkbare ervaring bleekbij mij solenoide (el. bediende magneetklep) voor turbo te zijn. Uitgelezen door 2e VW garage in Spanje eerste garage ook VW vond niets. Hebben uren gezocht.
Ding zit tegen schutboard klemt op plaathaakje (bovenaan) stekkertje en 2 slangetjes kost ongeveer 40 euro. onderdeelnummer : 1KO 906 283A
Dit loste voor mij een hoop ellende op.
Heb nu weer een echte T5
Kan natuurlijk bij jou iets anders zijn, als je dit onderdeel even kan lenen van een andere T5 weet je het je wiselt hem eenvoudig om.
succes
Jdk
falconist
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2012, 12:13

Re: ERG defect

Bericht door falconist »

Ik heb de kap van de egr verwijderd. Volgens mij heb ik alleen maar een nieuw kapje nodig?
Zie bijgevoegde foto's.
Is zo'n kapje/deksel los te krijgen?
Bijlagen
Foto_02.jpg
Foto_01.jpg
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: ERG defect

Bericht door mettesboy »

Veel BITD's uit 2010-2011 hebben een euvel met de EGR wist de werkplaatsverantwoordelijke van mijn dealer me ooit te vertellen.
Zo ook de mijne. 2 keer had ik de leuke 'gloeispiraal gehad waarna vermogen weg was.
Even aan de kant, contact een minuutje af en dan kon je weer verder. Ging op dat moment ook steeds samen met een sterk verhoogd verbruik (ongeveer 3 liter meer als normaal).
Bij mij gebeurde dit toen de auto nog geen 2 jaar oud was.
Het was de EGR-koeler volgens de dealer, maar dat zou één geheel zijn dat ze vervangen.
Bij mij is ie na 60.000km vervangen (had toen 2keer de spiraal gezien, dus niet vaak.)
Volledig onder garantie bij mij.
Toen er een nieuwe motor is gestoken na het olieprobleem op ongeveer 120.000km is de EGR ook mee vernieuwd (maar dat deden ze standaard zeiden ze me toen.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: ERG defect

Bericht door Pim 328 »

Deze is niet los leverbaar en tevens lekt die hoogst waarschijnlijk ook koelvloeistof bij het asje.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
falconist
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2012, 12:13

Re: ERG defect

Bericht door falconist »

Hoi Alle,

Het is gebeurd!
We hebben bij de "dokter" in Varsseveld de EGR laten uitschrijven.
Verder is ook de software van de motor en de DSG aangepast.
Wat een wereld van verschil!!!
De auto rijdt nu veel soepeler. Het lijkt wel of hij nu vast hangt aan het gas.
Ook het schakelen gaat sneller en nog soepeler.
Ik wist niet dat dit mogelijk was. Had ik het maar eerder gedaan.

Groet,
Paul.
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: ERG defect

Bericht door GoodOldDiesel »

Ze mogen overigens dealer onderhouden niet als eis stellen, zolang jij maar kan aantonen dat de auto volgens opgegeven intervallen etc is onderhouden
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: ERG defect

Bericht door Rob RD »

Bij mijn vorige T5 is die klep 3 keer overleden, in 3 jaar (300000) en telkens bij zo'n 90000 - 100000. Vlak voordat-ie eruitging dus nog maareen keer kapot, hij is voor die laatste 3000 km toch nog een keer vervangen.

En ook bij de VW weten ze heus wel dat je met die EGR-klep na 3 beurten weer bij ze op de stoep staat... :werkaanT4
Das Auto
falconist
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2012, 12:13

Re: ERG defect

Bericht door falconist »

Ja Rob,

Dat is nu precies de reden waarom de EGR bij ons is uitgeschreven!
Ik ben geen sponsor van VW.
Van die hele EGR heb je alleen maar last.
Een mens doet ook niet zijn afval opeten, waarom zou een motor dat dan wel moeten doen?
Onze T5 loopt nu als een zonnetje!

groet Paul.
Plaats reactie