Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door frank884 »

frank884 schreef:
Gerdemol schreef:Vorige week al een onderwerp geplaatst dat ik last had van bonkend/tikkend geluid
In motor van mijn vw T5 128 kw 5 cyl. Uit 2008 met 203000 km op de teller.
Inmiddels bij de vw dealer geweest die hebben de kop eraf gehaald en blijkt dat de kop en nokkenas en nog een paar onderdelen die er aan verwant zijn vervangen moeten worden.
Maar nu heeft hij mij een prijs gegeven daar ik nu nog voor aan het zuurstof zit !!!
€7500,- maar heb de bus voor +/_ €9500,- gekocht dus om daar nu nog eens 7500 tegen aan te gooien vind ik een beetje erg duur!
Wat een bagger motoren zijn dat die ze in de T5 hebben gestopt,..... Opruimen??? en een :T44EVER kopen?????
Pfff wat een reparatie bedragen!!!!!!!!!! voor een wagen uit 2008!!! die nog maar pas net 2 ton heeft gelopen.
ze moeten zich schamen bij VW voor zo'n kwaliteit.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jacobsentertainment476 »

frank884 schreef: Wat een bagger motoren zijn dat die ze in de T5 hebben gestopt,..... Opruimen??? en een :T44EVER kopen?????
Pfff wat een reparatie bedragen!!!!!!!!!! voor een wagen uit 2008!!! die nog maar pas net 2 ton heeft gelopen.
ze moeten zich schamen bij VW voor zo'n kwaliteit.
Nou das ook wel erg kort door de bocht, zo erg ist ook niet. Wij horen erg veel natuurlijk over de T5 motoren.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door heemskerk »

jacobsentertainment476 schreef:
frank884 schreef: Wat een bagger motoren zijn dat die ze in de T5 hebben gestopt,..... Opruimen??? en een :T44EVER kopen?????
Pfff wat een reparatie bedragen!!!!!!!!!! voor een wagen uit 2008!!! die nog maar pas net 2 ton heeft gelopen.
ze moeten zich schamen bij VW voor zo'n kwaliteit.
Nou das ook wel erg kort door de bocht, zo erg ist ook niet. Wij horen erg veel natuurlijk over de T5 motoren.

Ja Olaf.. Misschien toch een beetje 't stockholmsyndroom-effect haha! :yes
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ja ik mag dan wel pech hebben. Maar laten we eerlijk blijven, dit is wel de drama verzamelhoek. En dat heeft als voordeel dat wij als weetjewellers er ons voordeel mee doen. :yes
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door heemskerk »

jacobsentertainment476 schreef:Ja ik mag dan wel pech hebben. Maar laten we eerlijk blijven, dit is wel de drama verzamelhoek. En dat heeft als voordeel dat wij als weetjewellers er ons voordeel mee doen. :yes
Helemaal waar!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Geert G »

heemskerk schreef:
jacobsentertainment476 schreef:Ja ik mag dan wel pech hebben. Maar laten we eerlijk blijven, dit is wel de drama verzamelhoek. En dat heeft als voordeel dat wij als weetjewellers er ons voordeel mee doen. :yes
Helemaal waar!
Sluit ik me bij aan, Olaf.
Logisch & nuchter geconstateerd :knipoog
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door freek »

Zeer terechte opmerkingen. Maar daarom zou ik het zo fijn vinden als zich hier ook eens T5 eigenaren melden (van de types 2003-2009) die vrij probleemloos een paar ton met hun t5 hebben gereden. Op het T4 forum zie je die verhalen namelijk wel....
Ik kan helaas nog niet uit ervaring (niet negatief en niet positief) spreken bij de T5, wel dat onze T4 richting de 450.000 km gaat zonder de hier zo vaak besproken problemen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Fransoos »

Wij hebben sinds een paar maanden een T5 MV comfortline 2.5 TDI 6bak uit 2003 met nu 195000 km gelopen. De onderhoudhistorie vermeldt alleen normaal onderhoud: schijven met blokken, schokbrekers achter en verder de gewone beurten. Zelf heb ik nu toch preventief de waterpomp laten vervangen. Verder een heerlijk rijdende bus zonder problemen! Ze zijn er dus wel.
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door VWMAC »

:jumpklap Even een stukje positief nieuws. T5 128 KW 370.000 km automaat. Vervangen 5 x gloeistift, oliekoeler nokkenassensor, voor de rest klein onderhoud en alle beurten op tijd. :lach Dus weinig aan de hand.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door frank884 »

freek schreef:Zeer terechte opmerkingen. Maar daarom zou ik het zo fijn vinden als zich hier ook eens T5 eigenaren melden (van de types 2003-2009) die vrij probleemloos een paar ton met hun t5 hebben gereden. Op het T4 forum zie je die verhalen namelijk wel....
Ik kan helaas nog niet uit ervaring (niet negatief en niet positief) spreken bij de T5, wel dat onze T4 richting de 450.000 km gaat zonder de hier zo vaak besproken problemen.
Dat bedoel ik,.... al je dat zo leest als T4 rijder, dan bedenk je je nog wel 2x voordat je na de T4
(of als die ooit plotseling door schade vervangen zou moeten worden)
een T5 koopt met een dergelijk type motor (dat risico wil je niet lopen) dan kijk je toch al snel naar een model v.a 2009
2.0 GP (of een ander merk met wel een 6 versnellingsbak) want de 1.9 TDI (102 pk) haalt het bij lange niet niet van de ACV die in de T4 zit in de practijk. (over het motorgeluid nog maar niet te spreken)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jacobsentertainment476 »

frank884 schreef: Dat bedoel ik,.... al je dat zo leest als T4 rijder, dan bedenk je je nog wel 2x voordat je na de T4
(of als die ooit plotseling door schade vervangen zou moeten worden)
een T5 koopt met een dergelijk type motor (dat risico wil je niet lopen) dan kijk je toch al snel naar een model v.a 2009
2.0 GP (of een ander merk met wel een 6 versnellingsbak) want de 1.9 TDI (102 pk) haalt het bij lange niet niet van de ACV die in de T4 zit in de practijk. (over het motorgeluid nog maar niet te spreken)
Maar niet om het een of ander, er meer is meer dan alleen een motor wat een auto maakt. Op een gegeven moment kijk je naar de techniek die er in verwerkt zit, en dan is de T4 wel een duurzame auto maar ook een verouderd type die op meerdere vlakken achterloopt.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door freek »

Precies, wij hebben ze nu beide: een T4 tdi (synchro) met AXL uit 2003 en een T5 tdi Multivan met AXE (174pk) uit 2004. Zoals gezegd waarderen we de T4 enorm: hij brengt ons al 445000 km overal naar toe en laat je feitelijk nooit in de steek. Maar nu we de T5 hebben zien we toch ook wel waar de T5 met kop en schouders boven de T4 uitsteekt: veel meer de beleving van een moderne personenauto: zeer comfortabel, zeer geluidarm en zeer zuinig. We gebruiken hem hoofdzakelijk voor ritten tussen de 50 en 100 km en het verbruik schommelt rond de 1:13,5. Als je een beetje rustig aan doet kan je 1:14 halen. En dat met een auto van 2200 kilo en het profiel van een container. En dat is toch een knappe prestatie van VW. Bij 30.000km per jaar bespaar je hiermee zo'n 400,- per jaar. En tel hierbij de besparing van de distributieriemwissel. Kan je toch weer om de zoveel jaar een nieuwe nokkenas in je T5 plaatsen :lach . En misschien hebben we een knap exemplaar getroffen maar ook qua corrosiebestendigheid is de T5 beter dan de T4. De T5 is nog als nieuw zonder enig roestplekje terwijl ik de T4 toch al flink heb moeten bijwerken.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Gerdemol »

€2713,00 euro verder rijd mijn busje weer ! Ben weer blij mens !
Voor dat bedrag is de nokkenas kleppen en stoters vervangen + grote beurt en alle vloeistoffen vervangen en 2 nieuwe voorbanden 235/55/18 en ook hebben ze de bus gewassen en gepoets ! Dus ga weer glimmend t weekend in !
Mijn advies : ga niet zomaar blind uit wat een officiele vw dealer zegt want t kan je heel veel geld besparen als je naar een gewone garage gaat ! :driveT5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jacobsentertainment476 »

Gerdemol schreef:€2713,00 euro verder rijd mijn busje weer ! Ben weer blij mens !
Voor dat bedrag is de nokkenas kleppen en stoters vervangen + grote beurt en alle vloeistoffen vervangen en 2 nieuwe voorbanden 235/55/18 en ook hebben ze de bus gewassen en gepoets ! Dus ga weer glimmend t weekend in !
Mijn advies : ga niet zomaar blind uit wat een officiele vw dealer zegt want t kan je heel veel geld besparen als je naar een gewone garage gaat ! :driveT5
Tip top, veel kilometer plezier.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
jordydereus

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jordydereus »

gefeliciteerd !

zou nooit meer naar de VW dealert gaan.
alleen bij de onderdelen balie , voor wat klein spul.... :yes
Plaats reactie