Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schokken, schudden en slecht reageren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

WouterW: je hebt helaas helemaal gelijk. Gisteren ben ik gebeld, de nokkenas en stoters zijn versleten.
Gelukkig is dit garantie en wordt het dus vervangen. Alleen zit de oorzaak me niet lekker, want na veel googlen kon ik overal de verstuiver(gat)als oorzaak tegen.

Ik probeer nu dus te kijken of we de oorzaak ook weg kunnen nemen. Liefst zou ik een gemodificeerde cilinderkop laten plaatsen, kan alleen nergens prijzen vinden. Hoop dan dat ik met de garage kan afspreken dat ik de kop betaal, en hij bijv de manuren ..

:groteogen
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
lemmy
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 aug 2014, 16:13

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door lemmy »

een geluk bij een ongeluk dat dit allemaal nog in garantie is, ik zou toch wel sterk onderhandelen ivm die cilinderkop

grtz Lemmy
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Geert G »

Jefta schreef:WouterW: je hebt helaas helemaal gelijk. Gisteren ben ik gebeld, de nokkenas en stoters zijn versleten.
Gelukkig is dit garantie en wordt het dus vervangen. Alleen zit de oorzaak me niet lekker, want na veel googlen kon ik overal de verstuiver(gat)als oorzaak tegen.

Ik probeer nu dus te kijken of we de oorzaak ook weg kunnen nemen. Liefst zou ik een gemodificeerde cilinderkop laten plaatsen, kan alleen nergens prijzen vinden. Hoop dan dat ik met de garage kan afspreken dat ik de kop betaal, en hij bijv de manuren ..

:groteogen
Rond de € 400,- Motoren Revisie Valkenswaard. http://www.mrv.nl/
MRV Valkenswaard heeft het RVS verbussen modificatie zelf ontwikkeld.

Check ook je tandempomp, deze is ook een potentiele olie/diesel menger. :gif
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Net gebeld met de garage en overleg gehad. Verstuivergaten ging hij niet vanuit, omdat deze met 2 rekbouten vastzit .. ? (174pk AXE uit 01-2007)maar gaat hij wel nakijken.

Wel gezegd dat ik de oorzaak wil weten, en dat in overleg oplossen. Allicht toch de tandempomp?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door WouterW »

Jefta schreef:....omdat deze met 2 rekbouten vastzit..

klopt niet. 1 bout per verstuiver. Laat de verstuivergaten checken aub
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Klopt, heb gebeld met lg motorrevisie Amsterdam en motor revisie Valkenswaard, beide vertelden dat er nooit een uitvoering is geweest met 2 bouten :bonk

Mijn eigen kop met nieuwe bussen kwam bij valkenswaard op 525,00 ex btw

Lg Amsterdam was veel duurder omdat ze daar alleen een complete revisie doen (lassen,bussen plaatsen,controleren op scheuren, vlakken etc)

:nuts maakt het allemaal niet gemakkelijker.in ieder geval een slechte start met mijn auto
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door jos_br »

Op zich moet een cilinderkop langer meegaan, we hebben er hier met 400000km rondrijden zonder verdere problemen. Belangrijker is domweg de afdichtingen van tijd tot tijd preventief te vervangen. Het voorkomt het slechte starten en brandstof in de olie. De kapotte stoters is echter een verhaal apart en heeft niet meteen met de olie te maken. We hebben hier toch auto's (in principe hebben de 4 cilinders dezelfde contructie) rondrijden waarbij goede olie gebruikt en geen brandstof in de olie heeft gezeten en toch kapotte stoters aangetroffen zijn. Het heeft alles te maken met de kwaliteit van de stoters. De "nieuwe" zijn voorzien van een ander bewerkt (genitreerd) oppervlak waardoor deze sterker zijn en niet meer indeukt waardoor deze de nokkenas sloopt.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Fransoos »

Bij ATM in Veghel heb ik voor een compleet nwe kop met nokkenas, klepstoters en kleppen 1350 euro betaald.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door freek »

jos_br schreef:Belangrijker is domweg de afdichtingen van tijd tot tijd preventief te vervangen.
Het heeft alles te maken met de kwaliteit van de stoters. De "nieuwe" zijn voorzien van een ander bewerkt (genitreerd) oppervlak waardoor deze sterker zijn en niet meer indeukt waardoor deze de nokkenas sloopt.
Jos.
Mbt het vervangen van de afdichtingen: dit is toch wel interessante informatie. Vraag is dan:
wat versta je onder 'van tijd tot tijd' ? en
hoeveel uur arbeid is hiermee gemoeid?

Denk jij dat een fabrieksnieuwe VW AXE motor die in 2009 is geplaatst (omdat de originele kapot was gelopen) ook deze betere kwaliteit stoters heeft?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door jos_br »

@Freek, Of de originele stoters meteen vanaf 2009 geplaatst zijn durf ik niet te beweren, dit is te controleren wanneer bijv. de afdichtingen van de verstuivers vervangen zouden worden. Wij proberen elke 90dkm de afdichtingen te vervangen, samen met de "multiriemen" en vrijlooppoelies.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door WouterW »

jos_br schreef: Wij proberen elke 90dkm de afdichtingen te vervangen, samen met de "multiriemen" en vrijlooppoelies.
Jos.
Jos, wat is de reden dat je de gates-koppelingen en vrijlooppoelies op de helft van de voorgeschreven vervangingsinterval vervangt? Voortijdige riembreuk?
Grt Wouter
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door jos_br »

WouterW schreef:
jos_br schreef: Wij proberen elke 90dkm de afdichtingen te vervangen, samen met de "multiriemen" en vrijlooppoelies.
Jos.
Jos, wat is de reden dat je de gates-koppelingen en vrijlooppoelies op de helft van de voorgeschreven vervangingsinterval vervangt? Voortijdige riembreuk?
Grt Wouter
Gates is juist het merk dat ik niet gebruik, heb daar bijzonder slechte ervaringen mee. Deze koppelingen en riempjes haal ik bij de dealer!

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door WouterW »

Jos, de genoemde Gates-koppeling heeft betrekking op de typenaam, niet zozeer het merk. Rubberboer Gates heeft de thermo-elastische koppeling ontworpen en wordt daarom zo in het algemeen genoemd. Andere merken zullen wellicht kwalitatief beter zijn. Blijft mijn vraag staan: Waarom bij 90.000km vervangen?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door jos_br »

Normaal is deze interval om de 120dnm, echter de vrijlooppoelie gaat weleens eerder stuk waardoor we, zeker wanneer de voorkant in de servicestand staat, we deze extra controleren en zonodig vervangen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Even een update:

Vandaag contact gehad,maar de verstuivers en verstuivergaten Zijn nog goed, zat ook geen diesel in de olie gelukkig.

2 stoters waren kapot, vermoed dus alsnog slechte/verkeerde olie icm inferieure kwaliteit stoters. Wel nog op gewezen dat de auto in Spanje veel koelvloeistof (1liter /2000km ) gebruikte.

Ben benieuwd, hoop hem volgende week terug te hebben
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Plaats reactie