Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schokken, schudden en slecht reageren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door jos_br »

Ik weet niet of bekent is wanneer de waterpomp vervangen is, dit in verband met het verliezen van koelmiddel.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Geert G »

Jefta schreef:Even een update:

Vandaag contact gehad,maar de verstuivers en verstuivergaten Zijn nog goed, zat ook geen diesel in de olie gelukkig.

2 stoters waren kapot, vermoed dus alsnog slechte/verkeerde olie icm inferieure kwaliteit stoters. Wel nog op gewezen dat de auto in Spanje veel koelvloeistof (1liter /2000km ) gebruikte.

Ben benieuwd, hoop hem volgende week terug te hebben
De kans is zeer groot dat Wolvers in Wierden (regio Almelo) jou bus heeft opgehaald in Spanje.
Wolves is de grootste op dit gebied. Alle verzekeringsmaatschappijen werken samen met dit bedrijf.

Tel: 0546-580 343 Effe een belletje met de planning.
planning@wolves-berging.nl :wjw

Als je nu je bus bij Jos_Br / JB-Autoservice Dieverbrug door de berger laat afleveren, sla je 2 vliegen in één klap.
1) Het vervoer van de kapotte bus
2) Het komt gegarandeerd goed & fatsoenlijk voor elkaar qua reparatie.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Bedankt voor het meedenken, maar (gelukkig) was mijn bus al verleden week dinsdag terug uit Spanje.

Had verder geen mogelijkheid om te kiezen waar hij heen moest, de auto is gekocht in Heerhugowaard (Co Borst) en valt nog binnen de Bovag Garantie termijn (3 maanden), dus zijn zij degene die de reparatie moeten doen. Moet overigens wel zeggen dat alles tot nu toe netjes wordt opgepakt en behandeld. Aangezien er geen diesel en koelvloeistof in de olie zat, is er dus weinig mee gewonnen door de kop te reviseren/aanpassen. Had ook het spruitstuk (kwam hij zelf mee) nagekeken, maar ook daar is geen probleem gevonden. Ook heb ik zelf aangeboden dat onderdelen die richting eind van looptijd lopen, onder mijn kosten vervangen mogen worden, maar daar is tot nu toe (netjes!) geen sprake van.

De koelvloeistof lekkage zou nagekeken worden, en de onderdelen waren binnen(nokkenas en stoters), dus ik hoop echt dat ik hem in de loop van volgende week op kan gaan halen :driveT5
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Multivan Generation »

Jefta schreef:... en valt nog binnen de Bovag Garantie termijn (3 maanden), dus zijn zij degene die de reparatie moeten doen. Moet overigens wel zeggen dat alles tot nu toe netjes wordt opgepakt en behandeld. Aangezien er geen diesel en koelvloeistof in de olie zat, is er dus weinig mee gewonnen door de kop te reviseren/aanpassen. Had ook het spruitstuk (kwam hij zelf mee) nagekeken, maar ook daar is geen probleem gevonden. Ook heb ik zelf aangeboden dat onderdelen die richting eind van looptijd lopen, onder mijn kosten vervangen mogen worden, maar daar is tot nu toe (netjes!) geen sprake van.

De koelvloeistof lekkage zou nagekeken worden, en de onderdelen waren binnen(nokkenas en stoters), dus ik hoop echt dat ik hem in de loop van volgende week op kan gaan halen :driveT5
Dus kop niets gevonden, spruitstuk ook niets gevonden, en ook geen onderdelen op jouw kosten vervangen.
Uhm, cilinderkop is nogal gevoelig dus mijn advies zou zijn, om hem wel meteen te laten controleren, en eventueel meteen te laten verbussen,
desnoods op jouw kosten. Kwestie van op de lange duur minder problemen te hebben. Als het zo'n dun blikken uitlaat spruitstuk is, dan ook meteen laten doen, die gaan ook gewoon, daar kun je op wachten.
Het is een werkbus dus die moet betrouwbaar zijn en daar moet je van op aan kunnen. Nu het minimale laten doen onder garantie om het probleem op te lossen en buiten de garantieperiode problemen te krijgen, daar zit je niet op te wachten.
Maar bovenstaande is hoe ik er mee om zou gaan en ik run geen bedrijf :knipoog
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Fransoos »

Bij mij was de nokkenas versleten en de pompverstuivers licht ingeslagen maar de genoemde klachten heb ik nooit gehad ben er met de caravan erachter nog mee naar zuidfránkrijk geweest. Misschien toch een andere oorzaak voor het vermogensverlies?
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Ben het met je eens peter, maar is wel lastig helaas.

Bedrijf waar ik hem kocht heeft veel ervaring met t5 (en ook met deze ellende,die vooral of bijna alleen maar voorkwamen bij oudere types volgens hun). Heb er meerdere keren over gebeld, en inderdaad bijbetalen aangeboden .. maar alles is nagekeken,: geen diesel of koelvloeistof in de olie en de verstuivergaten zijn goed. Alles wat je dan extra laat doen gaat dan niet van harte en gaat dan erg veel kosten. De nieuwe bus zat al niet inde begroting :huilen :huilen :huilen

Ik hoop er maar het beste van, en anders heb ik over een tijd weer een mooi klusje te doen

Gisteren eindelijk opgehaald, rijdt wel echt fantastisch :driveT5 na 5 weken eindelijk vakantie spullen uitgepakt :gekte
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

drama deel 2

Bericht door Jefta »

Paar maanden verder, met plezier gereden maar nog steeds ligt het gevoel gehad dat iets niet lekker liep.

Roetfilter (retrofit onder een AXE)verwijderd en reed stuk beter. Toch pakte de turbo niet altijd lekker op en na starten ff net niet lekker op 5 cilinders lopen. Daarbij nog steeds vaak bijvullen van koelvloeistof. Vanmorgen proberen te starten, startmotor vast.. nogmaals proberen, paar slagen en weer vast. Weer proberen, start eindelijk maar weer op 3 a 4 cilinders en witte rook :groteogen kap open,koelvloeistof laag (Pas bijgevuld )
Direct naar de garage, co2 in koelvloeistof .. hoogstwaarschijnlijk kop alsnog kapot. Gebeld naar de aankoop garage, kan hem zonder problemen gelukkig morgen wegbrengen en hopen dat alles meevalt. In ieder geval weer lang mijn auto kwijt.. wat een ellende
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door heemskerk »

Hoop dat je geluk hebt gehad. Het zal waarschijnlijk niet de startmotor zijn die vastzat maar koelvloeistof in de cilinder(s) waardoor een compressieslag niet meer mogelijk was. Koppijn.. :knipoog
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Rollin-Vilda »

Ik heb nu hetzelfde, schudden en beven. Eerst dachten we aan de cardanas (4motion) maar die is vernieuwd. Dus nokkenas/klepstoterverhaal. Kan het kwaad hiermee te blijven rijden? Ik heb nu helaas weinig keuze.

Dank,

Rollin
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Pascal-141 »

Rollin-Vilda schreef:Ik heb nu hetzelfde, schudden en beven. Eerst dachten we aan de cardanas (4motion) maar die is vernieuwd. Dus nokkenas/klepstoterverhaal. Kan het kwaad hiermee te blijven rijden? Ik heb nu helaas weinig keuze.

Dank,

Rollin
Ja ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Rollin-Vilda »

Dat komt niet als een verrassing...

Tips om schade te beperken? Hoge toeren, lage toeren, enkel bergaf rijden,...?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Pascal-141 »

Rollin-Vilda schreef:Dat komt niet als een verrassing...

Tips om schade te beperken? Hoge toeren, lage toeren, enkel bergaf rijden,...?

Bedankt!
als de koppakking eruit ligt = onmiddelijk stoppen met rijden , en laten herstellen !
koelvloeistof is géén goed smeermiddel , en bovendien niet samendrukbaar . Dus als er koelvloeistof op de zuigers komt te staan , en je gaat dan starten , heb je kans op een kromme drijfstang (of erger)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

In mijn geval nu en update.

Ben 4.5 week verder, rug tegen de muur, hoop gezeur naar eindelijk zit er schot in.
Kop is eraf gehaald, zat een scheur in(op een niet te repareren plek)en alle 5 de verstuivers waren op een rare plek(bovenop)beschadigd? ???

Afijn,er zou morgen een nieuwe kop op komen, en verstuivers ben ik benieuwd naar. Hoop toch wel eind van de week weer verenigd te worden met mijn auto ...
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Plaats reactie