Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roken met start

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roken met start

Bericht door Pascal-141 »

BartBeijer schreef:
Pascal-141 schreef:hij verbruikt een halve liter olie per 1000km ? Dat is al aardig veel ... Dat wil dan ook al wat zeggen over de toestand van de motor (slijtage dus) .

Ik zou nu eerst al eens beginnen met de timing correct te (laten) zetten . Dat komt heel nauw , voor een goede werking .
En uiteraard de lekkage repareren .

Hoeveel km heeft die motor al gelopen ?
Ik ben er mee naar een motoren revisie bedrijf gegaan. En volgens de beste meneer was een halve liter op 1000 km normaal, zeker omdat deze motor al 434.000 km gelopen heeft.
Volgens deze man hoef je deze motoren pas te reviseren als ze 0.5 liter per 500 km gebruiken.
En dan nog denk ik als het olie was, zou er niet zo veel rook uit de uitlaat komen.
de limiet ligt bij VW 1L op 1000km , altijd zo geweest , en zelfs bij de nieuwste TDI's is dat nog steeds zo . Jij zit daar nog onder , maar ook een halve L per 1000km is toch redelijk veel .
Ik zeg niet dat dat ook de oorzaak is he , dat zal eerder timing zijn vermoed ik , en ook de verstuivers , die zullen ook hun beste tijd gehad hebben.
Je zegt dat ze getest zijn , wat stond er op het testrapport ? Hoeveel openingsdruk hadden ze nog ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Pascal-141 schreef:
BartBeijer schreef:
Pascal-141 schreef:hij verbruikt een halve liter olie per 1000km ? Dat is al aardig veel ... Dat wil dan ook al wat zeggen over de toestand van de motor (slijtage dus) .

Ik zou nu eerst al eens beginnen met de timing correct te (laten) zetten . Dat komt heel nauw , voor een goede werking .
En uiteraard de lekkage repareren .

Hoeveel km heeft die motor al gelopen ?
Ik ben er mee naar een motoren revisie bedrijf gegaan. En volgens de beste meneer was een halve liter op 1000 km normaal, zeker omdat deze motor al 434.000 km gelopen heeft.
Volgens deze man hoef je deze motoren pas te reviseren als ze 0.5 liter per 500 km gebruiken.
En dan nog denk ik als het olie was, zou er niet zo veel rook uit de uitlaat komen.
de limiet ligt bij VW 1L op 1000km , altijd zo geweest , en zelfs bij de nieuwste TDI's is dat nog steeds zo . Jij zit daar nog onder , maar ook een halve L per 1000km is toch redelijk veel .
Ik zeg niet dat dat ook de oorzaak is he , dat zal eerder timing zijn vermoed ik , en ook de verstuivers , die zullen ook hun beste tijd gehad hebben.
Je zegt dat ze getest zijn , wat stond er op het testrapport ? Hoeveel openingsdruk hadden ze nog ?
Olie probleem ga ik niks aan doen. Heb al vanaf het moment dat ik voor het eerst onder de motorkap keek gezegt, als de koppakking of koppeling het begeefd, pak ik de motor er compleet uit en doe ik beide in 1 keer.

Officieel testrapport heb ik niet, deze mensen doen wij op het werk veel zaken mee, waardoor dit 'zwart' gebeurt is.
Heb hun ook laten zien wat mijn bus smorgens doet, en hun zeiden ook dat de verstuivers niet 100% meer zijn, maar dat daar mijn problemen niet vanaf komen.
Hun zeiden als er een verstuiver lek is, zou er nooit zo veel en over zo'n lange tijdsduur zoveel rook uit de uitlaat mogen komen.
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Daar ben ik weer, even een update.
Ik denk het probleem gevonden te hebben.
Ik ben bezig geweest met het afstellen van de inspuitpomp, na deze afgesteld te hebben had de gashendel keerring het begeven en spuit alles onder de diesel.
De pomp ligt nu bij een revisiebedrijf, en volgens hun diagnose, zijn de koperen afdichtbusjes achter de pompas (waar de pomp as de pomp in gaat) uitgeslagen, en trekt de pomp daar lucht naar binnen, en gooit diesel eruit.
Hierdoor kunnen het opvoerpompje wat in de pomp zit, en de vervroegingszuiger niet goed werken, en wordt het roken en slecht lopen veroorzaakt.

Ook heb ik gelijk de andere 3 gloeiers (voor het geval dat) ook vervangen.
Distributie timing bleek er 1 tand langs te staan, deze heb ik nu volgens officiële procedure vervangen.
Massakabels goed gereinigd, en brandstof slangen vervangen.

Nu wachten op de pomp, en dan duimen.

Ik laat het weten wanneer ik resultaat heb.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Roken met start

Bericht door Harry 341 »

Kijk,dat is geen half werk!!
Ben benieuwd wat er uitkomt...
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Roken met start

Bericht door chv »

Ik heb geleerd:
Blauwe rook betekent verbrande olie. Er komt dus olie in de verbrandingsruimte.
Zwarte rook betekent onvolledige verbranding. Dus de mengverhouding lucht/brandstof is niet goed.
Witte rook betekent dat er stoom ontwikkeling is in de uitlaat ten gevolge van water/vocht in de uitlaat.
Klinkt dus als een afstellingsprobleem.
Maar ik ben geen monteur.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roken met start

Bericht door Pascal-141 »

chv schreef:Ik heb geleerd:
Blauwe rook betekent verbrande olie. Er komt dus olie in de verbrandingsruimte.
Zwarte rook betekent onvolledige verbranding. Dus de mengverhouding lucht/brandstof is niet goed.
Witte rook betekent dat er stoom ontwikkeling is in de uitlaat ten gevolge van water/vocht in de uitlaat.
Klinkt dus als een afstellingsprobleem.
Maar ik ben geen monteur.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Blauwe rook kan 2 oorzaken hebben : verbrande olie , of onverbrande diesel (door bvb slechte verstuivers)
En witte rook : je hebt de "eerder transparante" rook , dat is waterdamp ,bij bvb koude motor , en je hebt de echt witte rook : dat kan een lekke koppakking zijn
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Wat ik heb is echt grijze rook die sterk naar diesel ruikt.
Ben benieuwt wat hij straks doet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roken met start

Bericht door Multivan Generation »

BartBeijer schreef:Daar ben ik weer, even een update.
Ik denk het probleem gevonden te hebben.
Ik ben bezig geweest met het afstellen van de inspuitpomp, na deze afgesteld te hebben had de gashendel keerring het begeven en spuit alles onder de diesel.
De pomp ligt nu bij een revisiebedrijf, en volgens hun diagnose, zijn de koperen afdichtbusjes achter de pompas (waar de pomp as de pomp in gaat) uitgeslagen, en trekt de pomp daar lucht naar binnen, en gooit diesel eruit.
Hierdoor kunnen het opvoerpompje wat in de pomp zit, en de vervroegingszuiger niet goed werken, en wordt het roken en slecht lopen veroorzaakt.

Ook heb ik gelijk de andere 3 gloeiers (voor het geval dat) ook vervangen.
Distributie timing bleek er 1 tand langs te staan, deze heb ik nu volgens officiële procedure vervangen.
Massakabels goed gereinigd, en brandstof slangen vervangen.

Nu wachten op de pomp, en dan duimen.

Ik laat het weten wanneer ik resultaat heb.
Toch fijn dat jij het gevonden hebt,
vooral als je de reacties nog eens terugleest.
Hoe ga je de pomp bij terug montage afstellen? Met klokje?

Niets mooiers als een bus die lekker loopt :toppie

Succes..

Groetjes Peter
PS welke officiële procedure?
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Officiële procedure moet je de nokkenas blokkeren en krukas op tijd zetten, tandwielen los, riem vervangen, alles weer vast.

Pomp doe ik met klokje.
De pomp moet je afstellen op 1mm met een maximale afwijking van maximaal 0.02 mm.
Plaats reactie