Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door t-vierder »

Kijk aan! Dat ziet er best goed uit. Kan ik misschien voor mezelf eens gaan maken. Daar zijn wel extra sterke gasveren op de klep voor nodig verwacht ik.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:
Pascal-141 schreef:
De diefstal word tegenwoordig in Engeland vaak tegengehouden door het reservewiel vast te leggen met een fiets-of moto slot (type stalen kabel of ketting met hangslot ) door het reservewiel , en dan ook door het chassis (door bestaande gaten) . Ik heb het bij mijn Amarok ook zo . (Bij een Amarok is het reservwiel nog makkelijker toegankelijk omdat die zo hoog van de grond staat ).

Waar zou onze landmacht dat wiel verstopt hebben?
Dat zit gewoon onder de auto achteraan , net zoals bij een T4 en T5 . Maar het wiel hangt aan een lier , en word zo omhoog getakeld tussen de beide chassisbalken . Het wiel is te zwaar om het op een beugel omhoog te heffen zoals bij een T4 of T5.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

Inmiddels is de ombouw van onze fietsendrager tot modulair draagsysteem gelukt, en hangt het reservewiel achterop. De losse extra reserveband zit onderop geklemd.
reservewiel achterop
reservewiel achterop
De bestaande gasveren trekken het net niet: je krijgt de klep goed open, maar hij blijft net niet meer staan, da's lastig en gevaarlijk. Dingen achteruithalen moet je nu wel met zijn tweeën doen.

Even met CCN in Amersfoort overlegd. Zonder meer zwaardere gasveren erop zetten raden zij af, hebben ze slechte ervaringen mee. De bevestiging van de veren is daar niet op berekend en kan vervormen/uitscheuren, daar hebben ze al voorbeelden van meegemaakt. Terranger levert wel zwaardere gasveren compleet met aanpassingen van de bevestigingspunten. Maar dat is dan weer een hele klus, gaan we vóór ons vertrek naar IJsland (volgende week) niet meer redden. Dat wordt dus een extra oefening in teamwork, deze vakantie!
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door t-vierder »

Best nog duur die aanpassing van Terranger. En dan bevestigen met popnagels.....

Wel goed om te weten (ik had dat al min of meer verwacht) dat de bevestigingspunten versterkt moeten worden. Als ik ooit besluit om ook mijn reservewiel op de klep te zetten, dan ga ik bekijken of ik die bevestiging van de gasveren zelf kan versterken.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

t-vierder schreef:Best nog duur die aanpassing van Terranger. En dan bevestigen met popnagels.....
Tja, accessoires uit Duitsland zijn altijd behoorlijk aan de prijs... Maar misschien zijn er ook nog wel andere leveranciers met veren + aanpassing van de ophanging, we hebben nog niet echt veel verder gezocht.
Deze vakantie wagen we het er maar op met deze veren en 'teamwerk'. Het wiel gaat er bij ons toch niet permanent op.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door t-vierder »

Gelijk heb je. Voorlopig kun je je ook redden met een lat of een stok er onder te zetten. Of een ter plaatse gevonden tak.

Alvast veel plezier daar :zwaai
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Giel »

Voor je veel moete gaat doen, het volgende: Wat betreft kans op diefstal van je wiel:ik ben vorige maand 4 weken op IJsland geweest en je hoeft volgens mij niet bang te zijn dat ze daar ook maar iets van je stelen.
Ook op je route naar Hirtshals is de kans dat er iets van je gestolen wordt nihil.
Ik kom al vele jaren in de de Scandinavische landen en heb nog nooit iets van diefstal meegemaakt, fietsen e.d. heb ik op campings en ook achterop de bus nog nooit op slot gezet.
Maar ja ik ben misschien wat naief met mijn 69 jaar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt als extra veiligheid een U-profieltje steken als je de klep open hebt. Dat helpt wat tegen dichtvallen.
Om de zuigerstang heen zetten.

Gr peter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef:Je kunt als extra veiligheid een U-profieltje steken als je de klep open hebt. Dat helpt wat tegen dichtvallen.
Om de zuigerstang heen zetten.

Gr peter
:yes
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Hanssyncro »

Afbeelding

Onder een fietsendrager hebben wij 'm. Prima oplossing en is afgesloten.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door ronbeo »

Ik heb het originele fietsenrek zelf aangepast en nu bezig met de versterkte gasveren.
De kosten vallen best nog wel tegen voor een paar RVS gasveren en de juiste aansluitstukken, rond de 250€.
In het staal zit je rond de 120€. Dan moet je nog zelf de steuntjes maken. Onderste zijn niet zo moeilijk, maar de bovenste staan onder een hoek zo te zien en dat is lastig zelf te maken(voor mij lig). 2,5mm RVS buigen met die maten valt niet mee.
Denk dat ik gewoon op zeker speel en die bij Terranger bestel.
Om mijn reservewiel te kunnen borgen heb ik een U-beugel door mijn naafgat waar een slot doorheen kan.
Bij het maken van de foto zat ik nog in de testfase! :)
IMG_5737.jpg
IMG_5737.jpg (76.14 KiB) 1656 keer bekeken
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door heemskerk »

Ik vond de originele(fabrieks)draagbeugel op de T4 Syncro strak, passend en 'in lijn'. Mag ik zeggen dat ik dit alternatief spuuglelijk vind? 't Zijn net afdruiprekken.. Vooral de (vaak) oversized maat band op het reservewiel is een buitenproportionele pukkel (op die plaats en wijze), om over de jerrycan nog maar niet te spreken... :knipoog :knipoog :knipoog


Niemand eens overwogen om de Syncrobeugel van de T4 qua design na te bouwen?
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door ronbeo »

Dat mag jij zeker zeggen! Zoveel mensen, zoveel....
Het is alleen geen jerrycan, maar dat maakt optisch niet zóveel uit.
En het is volgens mij dé manier om een groot reservewiel, fiets en een koffer mee te nemen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door heemskerk »

ronbeo schreef:Dat mag jij zeker zeggen! Zoveel mensen, zoveel....
Het is alleen geen jerrycan, maar dat maakt optisch niet zóveel uit.
En het is volgens mij dé manier om een groot reservewiel, fiets en een koffer mee te nemen.

Praktisch zal het idd het meest efficient zijn zo, maar optisch doet het zo'n pijn haha! :knipoog
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

ronbeo schreef:Ik heb het originele fietsenrek zelf aangepast en nu bezig met de versterkte gasveren.

Om mijn reservewiel te kunnen borgen heb ik een U-beugel door mijn naafgat waar een slot doorheen kan.
Bij het maken van de foto zat ik nog in de testfase! :)
IMG_5737.jpg
Knap gemaakt, hoor!
Plaats reactie