Ik heb de afgelopen weken wat pech gehad met mijn tot camper omgebouwde T4. (1.9 D bj 1999)
Onderweg naar een weekje vakantie in Engeland liep de temperatuurt op de snelweg plotseling op. Gestopt en gekeken wat er aan de hand was, niets te zien onder de motorkap, koelvloeistof niveau net op minimum. De ventilatoren sloegen niet aan, dus zekering gecontroleerd, deze bleek stuk.Vervangen door nieuwe, ventilatoren sloegen nog steeds niet aan! Maar wel rookontwikkeling, dus snel de zekering er weer uit! Bij het bijvullen van de koelvloeistof raakte het aan de kook, en gelijk daarna zakte het peil. Dit gebeurde een paar keer achter elkaar, iemand enig idee wat er gebeurde? Ging de thermostaat misschien open en dicht?
Omdat de temperatuur op lagere snelheid wel goed bleef hebben we de reis toch maar voortgezet met een snelheid van 85-90km/h (met de kachel aan!) Dit ging goed, maar zodra ik iets sneller reed liep de temperatuur op.
Ik moet er nog wel even bij vertellen dat van te voren het koelsysteem iets lekte. De radiator die ik ongeveer 2 jaar eerder vervangen heb begon op de aansluiting van plastic en metaal onder in weer door te zweten. Hiervoor ben ik naar een garage geweest, en deze hebben een radiator pil erin gegooid om het tijdelijk op te lossen. De bedoeling was om het na de vakantie te herstellen.
Nu heb ik de boel gedemonteerd. De kortsluiting wordt veroorzaakt door de naloop pomp of hulp pomp onder de radiator. Er komt gesmolten vloeistof uit de gaatjes!

Ik zit met de volgende vragen:
Kan het zo zijn dat door het niet werken van deze pomp dit de oorzaak is van de oplopende temperatuur? Of doordat de pomp vastzit de circulatie niet optimaal is?
Ik moet deze pomp vervangen, is er een goede imitatie? Of een gebruikte originele kopen?
Hetzelfde geldt voor de radiator, de vorige kwam van winparts, maar ik weet het merk niet meer. Is er een merk imitatie die iemand aanbevelen kan?
Verder heb ik nog een nieuwe vuldop voor het koelvloeistof reservoir nodig, deze draait er nu niet lekker meer op. En ik zag ook dat de gaskabel behoorlijk beschadigd is, dus deze vervang ik gelijk ook. Hier zit een elektrische aansluiting op. Waar dient deze voor? Zitten deze ook op vervangende imitatie kabels?
Ik hoop dat iemand wat tips kan geven, over de oorzaak en over welke vervangende onderdelen ik het beste gebruiken kan. Alvast bedankt!
Groet Menno