Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet goed werkend koelsysteem

vragen over de T4
Plaats reactie
MennoK
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2013, 20:09

niet goed werkend koelsysteem

Bericht door MennoK »

Goedemorgen,
Ik heb de afgelopen weken wat pech gehad met mijn tot camper omgebouwde T4. (1.9 D bj 1999)
Onderweg naar een weekje vakantie in Engeland liep de temperatuurt op de snelweg plotseling op. Gestopt en gekeken wat er aan de hand was, niets te zien onder de motorkap, koelvloeistof niveau net op minimum. De ventilatoren sloegen niet aan, dus zekering gecontroleerd, deze bleek stuk.Vervangen door nieuwe, ventilatoren sloegen nog steeds niet aan! Maar wel rookontwikkeling, dus snel de zekering er weer uit! Bij het bijvullen van de koelvloeistof raakte het aan de kook, en gelijk daarna zakte het peil. Dit gebeurde een paar keer achter elkaar, iemand enig idee wat er gebeurde? Ging de thermostaat misschien open en dicht?

Omdat de temperatuur op lagere snelheid wel goed bleef hebben we de reis toch maar voortgezet met een snelheid van 85-90km/h (met de kachel aan!) Dit ging goed, maar zodra ik iets sneller reed liep de temperatuur op.
Ik moet er nog wel even bij vertellen dat van te voren het koelsysteem iets lekte. De radiator die ik ongeveer 2 jaar eerder vervangen heb begon op de aansluiting van plastic en metaal onder in weer door te zweten. Hiervoor ben ik naar een garage geweest, en deze hebben een radiator pil erin gegooid om het tijdelijk op te lossen. De bedoeling was om het na de vakantie te herstellen.

Nu heb ik de boel gedemonteerd. De kortsluiting wordt veroorzaakt door de naloop pomp of hulp pomp onder de radiator. Er komt gesmolten vloeistof uit de gaatjes!

Afbeelding


Ik zit met de volgende vragen:
Kan het zo zijn dat door het niet werken van deze pomp dit de oorzaak is van de oplopende temperatuur? Of doordat de pomp vastzit de circulatie niet optimaal is?
Ik moet deze pomp vervangen, is er een goede imitatie? Of een gebruikte originele kopen?
Hetzelfde geldt voor de radiator, de vorige kwam van winparts, maar ik weet het merk niet meer. Is er een merk imitatie die iemand aanbevelen kan?

Verder heb ik nog een nieuwe vuldop voor het koelvloeistof reservoir nodig, deze draait er nu niet lekker meer op. En ik zag ook dat de gaskabel behoorlijk beschadigd is, dus deze vervang ik gelijk ook. Hier zit een elektrische aansluiting op. Waar dient deze voor? Zitten deze ook op vervangende imitatie kabels?

Ik hoop dat iemand wat tips kan geven, over de oorzaak en over welke vervangende onderdelen ik het beste gebruiken kan. Alvast bedankt!
Groet Menno
MennoK
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2013, 20:09

Re: niet goed werkend koelsysteem

Bericht door MennoK »

nog een poging om de foto erin te krijgen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: niet goed werkend koelsysteem

Bericht door Pascal-141 »

Ik vermoed dat de kans groot is dat de koppakking erdoorheen zit . (door het feit dat de motor goed blijft van temp bij lage snelheid , en heet word bij hogere snelheid) .
Controleer dit door de dop van het expansievat eraf te draaien , en dan te kijken (bij warme motor) of er in het retourpijpje in het vatje ook luchtbellen meekomen , of alleen koelvloeistof) .

Door de te hoge temperatuur heeft het nalooppompje willen meewerken , maar dat zal waarschijnlijk vastgezeten hebben (deze pompjes lopen vast door vaak lange stilstand , die pompjes hoeven namelijk zelden aan te slaan ; de waaier van de pomp komt dan vast te zitten , maar de motor wil wel maar kan niet ) , daardoor zal het pompje ook heet gelopen hebben , en inwendig verbrand zijn. (gezien de zwarte drap die er uit komt)

Een andere mogelijke oorzaak van het heetlopen : Thermostaat kan ook vast zitten

Een pil in de radiator is ook geen goede oplossing , door die dingen slipbt alles van het koelsysteem dicht.
Dus ook de doorstroming in je radiator verminderd er door , dus ook al minder koelvermogen.

Gaan de lamellen achter de ventilatoren op de radiator nog wel volledig open? Dat is absoluut van belang bij een 1.9td , want die motoren worden goed warm omdat ze zo hard moeten werken in de T4 .
Zitten de ventilatoren zelf nog los ? Kun je ze vlot met de hand ronddraaien ?

Ik zou zowieso (om te beginnen) het nalooppompje , de thermostaat en de radiator alvast vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MennoK
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2013, 20:09

Re: niet goed werkend koelsysteem

Bericht door MennoK »

Hoi Pascal,

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt niet goed, koppakking. Helaas kan ik nu niet controleren op de manier die je omschrijft
omdat ik alles al gedemonteerd heb. Ik zal dus eerst de nieuwe onderdelen moeten monteren. En nog bedenken waar ik deze ga kopen.

Als de thermostaat niet zou werken zou ik dan nog wel 85-90 kunnen rijden? Dan blokkeert de doorstroming toch en zou de
motor ook dan heet lopen? Ik heb geen brug, is het mogelijk de bodemplaat te verwijderen terwijl de bus op de grond staat?

Ik heb de ventilatoren even met losse spanning gecontroleerd, deze draaien nog goed rond. Lamellen weet ik niet,
gaan deze ook met losse spanning op de stekkers open?

Ik ga dus maar beginnen met onderdelen vervangen zoals je zegt. Is er een merk imitatie radiator die goed is?

bedankt en groet Menno
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: niet goed werkend koelsysteem

Bericht door Pascal-141 »

MennoK schreef: 16 aug 2017, 19:40 Hoi Pascal,

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt niet goed, koppakking. Helaas kan ik nu niet controleren op de manier die je omschrijft
omdat ik alles al gedemonteerd heb. Ik zal dus eerst de nieuwe onderdelen moeten monteren. En nog bedenken waar ik deze ga kopen.

Als de thermostaat niet zou werken zou ik dan nog wel 85-90 kunnen rijden? Dan blokkeert de doorstroming toch en zou de
motor ook dan heet lopen? Ik heb geen brug, is het mogelijk de bodemplaat te verwijderen terwijl de bus op de grond staat?

Ik heb de ventilatoren even met losse spanning gecontroleerd, deze draaien nog goed rond. Lamellen weet ik niet,
gaan deze ook met losse spanning op de stekkers open?

Ik ga dus maar beginnen met onderdelen vervangen zoals je zegt. Is er een merk imitatie radiator die goed is?

bedankt en groet Menno
De lamellen werken niet elektrisch , maar met een bi-metaal .
Merk radiator maakt weinig uit , alleen zien dat je de goeie uitvoering hebt, er zijn enkele types .
Bodemplaat kun je er onderuit halen , maar dat gaat het makkelijkste met een krik onder de auto , bvb achter een voorwiel

Met defecte thermostaat zal een 1.9d vrij snel warm lopen (als de thermostaat dicht zit , als hij open blijft vastzitten niet) maar hij kan ook tussenin zitten ...
In een kom met warm/heet water kun je de thermostaat controleren op goede werking

Het nalooppompje zou ik aanraden om dat nieuw te kopen. Je vind die wel op Ebay.de , kost wat , maar dan heb jd wel een goeie . Ik heb hier zeker 15a20 van die (gebruikte)nalooppompjes liggen , en ze zitten allemaal vast ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MennoK
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2013, 20:09

Re: niet goed werkend koelsysteem

Bericht door MennoK »

Bedankt! Ik ga in ieder geval een nieuw nalooppompje bestellen en geen tweedehandse.
En komend weekend de bodemplaat eronderuit en de thermostaat controleren.
Ik laat nog even horen hoe het afloopt.

groet Menno
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: niet goed werkend koelsysteem

Bericht door odorf »

Ik heb al een aantal malen de bodemplaat op straat eronderuitgehaald. Gaat net onder de bumper door als je op standaard banden staat.

Maar het gaat iets makkelijker met een iets opgekrikte voorkant, of de voorwielen op balkjes.


Succes!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
MennoK
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2013, 20:09

Re: niet goed werkend koelsysteem

Bericht door MennoK »

odorf schreef: 16 aug 2017, 22:28 Ik heb al een aantal malen de bodemplaat op straat eronderuitgehaald. Gaat net onder de bumper door als je op standaard banden staat.
Maar het gaat iets makkelijker met een iets opgekrikte voorkant, of de voorwielen op balkjes.
Succes!
Gaat prima met de voorwielen opgekrikt! Met de bodemplaat in de scharnierpunten achter kan je prima bij de thermostaat komen.

Afbeelding
MennoK
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2013, 20:09

Re: niet goed werkend koelsysteem / Thermostaat

Bericht door MennoK »

Thermostaat werkt prima.
Afbeelding

Ook de voeler in de radiator werk goed. Vraag me nog wel af wat de oorzaak van heet worden is, misschien toch
dat door de kortsluiting de ventilatoren niet aansloegen?
Ga nu eerst onderdelen bestellen en de boel weer in elkaar zetten.
Plaats reactie