Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor AAB vast/kapot; wat nu?

vragen over de T4
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Noorfalia »

Ons problem child ('92 Cali AAB) is tijdens de vakantie in Engeland definitief stil blijven staan.
De eerste twee weken ging het eigenlijk prima, maar toen we een 800 km van huis waren begon hij fors koelvloeistof te zuipen. Ongeveer een liter op 500 km. Maar ja wat doe je, hij reed verder nog prima, dus bijvullen maar en hopen dat hij het volhoudt. Ik was al van plan om in het najaar de koppakking te laten vervangen. Hij gebruikte voor de vakantie n.l. ook al een beetje koelvloeistof (zie dit topic)

Bij de rit naar de laatste camping toe dacht ik wel een nieuw tikje of rateltje uit de motor te horen en bij de laatste paar keer (warm) starten maakte de startmotor ook een typisch geluid: Een soort onregelmatig gehinnik. De motor trok verder zoals normaal (dus niet al te hard :knipoog) en rookte ook niet zichtbaar, afgezien van een pluimpje na het starten.​

Busje heeft na aankomst op de laatste camping een paar dagen stil gestaan. Toen ik hem daarna wilde starten gebeurde er niets anders dan een luide KLIK. De startmotor slaat wel aan (krijgt ook voldoende stroom), maar hij krijgt de motor niet rond. Het blok zit vast. De combinatie met het heftige koelvloeistofverbruik bracht de door de ANWB opgetrommelde AA-man voorlopig tot de diagnose waar ik zelf ook voor vreesde: Koppakking lek en koelvloeistof in één of meerdere cilinders. In elk geval zou de bus niet zelf rijdend naar huis gaan en ook niet in Engeland worden gerepareerd.

We stonden gewoon nog op de plek op de camping, dus we hebben nog een paar nachten in het busje geslapen. Daarna is hij door de Land Rover van de campingbaas weggesleept en met een oprijwagen van de AA op transport gezet. Wij zijn, zonder verdere kosten, met huurauto en vliegtuig naar huis gegaan. Ik heb mijn ANWB lidmaatschap van de afgelopen paar jaar er wel uitgehaald, verwacht ik.

De bus is inmiddels 4 weken later weer bijna thuis, afgeleverd bij een motorrevisiebedrijf; repatriëren naar huisadres doet de ANWB niet​. Bij het revisiebedrijf hebben ze de verstuivers uit de kop gedraaid en in de cilinders gekeken, maar daar troffen ze geen koelvloeistof aan, ook niets anders trouwens. Het blok zit wel nog steeds muurvast. Over een mogelijke oorzaak kon of wilde de man eigenlijk niets zeggen, behalve dat voor verdere diagnose het blok uit elkaar moet. En als je zover bent kijk je dus eigenlijk direct tegen een complete revisie aan. Kost ongeveer € 2700,-. Een gereviseerd ruilblok erin zetten kan ook, dat is even duur.
Hij ging even snel aan het rekenen kwam op € 4200,-.all in. :ie Dat is dan incl. in/uitbouw, vloeistoffen en BTW.

Tja, dat gaan we dus even niet doen...
Binnenkort slepen we de bus naar huis, maar wat dan? Daar wil ik graag jullie mening over.

Ik denk zelf dat de bus eigenlijk gewoon geen nieuwe motor meer waard is. Hij is al 25 jaar oud en zeker niet perfect. Ik schat dat er, met ons gebruik, nog hooguit 75.000 km / 10 jaar in zou zitten en tegen die tijd mag je er van de milieupolitie waarschijnlijk nergens meer mee rijden.
Aan de andere kant is hij verder best oké: Zowat het hele koelsysteem is vervangen, carrosserie is twee jaar geleden gespoten, roest niet meer dan normaal, er zitten drie (bijna) nieuwe accu's in, banden zijn ook zgan., koelkast en standkachel zijn goed, interieur is schoon en zeker niet afgeragd.

De opties waar ik aan denk:
  1. Ander blok (gebruikt) kopen en overbouwen. Nou ben ik best handig, maar ik heb geen werkplaats en het juiste gereedschap heb ik ook niet. Daarnaast een chronisch gebrek aan tijd voor zo'n project, wat ik nooit eerder gedaan heb. Dus laten doen... Kostat? En hoe kom je aan een betrouwbaar blok? Er staan er vast zat op ebay en marktplaats, maar wat koop je dan?
  2. De bus verkopen zoals hij nu is en sparen voor (hopelijk) wat beters. Wat zou een T4 California uit 1992 met een kapotte motor nog opbrengen?
Ik ben heel benieuwd naar jullie wijsheid. En in elk geval heb ik nu de ellende een beetje van me af geschreven. :huilen :huilen :huilen :huilen :huilen
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Pascal-141 »

Een compleet gereviseerd 2.4d blok , met alle onderdelen nieuw erin , cilinders geboord en gehoond , nw cilinderkop enz , en een jaar garantie erop , kost je 1450 pond .(dus pakweg 1500eur) Te verkrijgen bij TES engines in Engeland.(bij Londen , dus zelf motor ophalen is makkelijk te doen op 1 dagje) Ik heb daar al meerdere motoren gekocht .
De motor vervangen is pakweg een dagje werk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door BasT4 »

black bulli schreef: 25 sep 2017, 22:20 Zie er 1 te koop bij jos schippers te koop staan 1200euri das wat anders als 4000 :toppie
Josh zit in Dalfsen dat is redelijk te doen vanaf Apeldoorn.
Denk dat Josh de motor er ook wel in wil zetten.
Je moet alleen geen haast hebben want Josh is nog al druk.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
idh
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door idh »

Inderdaad balen! Mocht je nog een motor zoeken kan ik je misschien verder helpen.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Multivan Generation »

De optie van Pascal is in mijn ogen de beste optie en iedere garage kan een motor inbouwen.
Je hebt dan garantie op de motor.

Maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat je eens naar wat nieuwers zou gaan rondkijken.
Je kunt er nu nog geld extra in pompen, maar het blijft een oude auto.
Is een moeilijke afweging.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Snautzer »

Hoe zeker ben je dat de start motor nog goed is? Ķoelwater verbruik kan ook zomaar een kapot slang zijn en het probleem een samenloop van omstandigheden. Met een andere bus aantrekken zou ik zelf proberen. Merk je vanzelf of het blok idd vast zit.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Noorfalia »

Bedankt voor de reacties.

Josh Schippers had ik nog niet aan gedacht en die zit inderdaad niet al te ver bij ons vandaan. Ik denk dat ik er eens een telefoontje aan waag.

Nieuwere bus is budgettair eigenlijk geen optie. We gebruiken hem alleen als recreatievoertuig en derhalve mag er eigenlijk ook alleen 'vakantiegeld' in. Hij deed toen hij nog reed op zich precies wat we willen, sneller/beter hoeft niet. En als je kijkt hoeveel T3 en zelfs T2-tjes er nog in de vaart zijn moet het met een oude T4 toch ook lukken.

@Snautzer: De motor zit echt wel vast. We hebben op de camping al (voorzichtig) geprobeerd om hem te laten rollen in de versnelling en dat ging niet. Daarnaast heeft het revisiebedrijf het inmiddels ook vastgesteld. Je hoort het startmotorrelais ook aan slaan (de KLIK). De AA-man heeft een ampèretang op de kabel naar de startmotor gezet en zei dat hij een 'massive amount of current' trok tijdens starten. Aanslepen vind ik eng, wie weet wat er dan verder nog aan puin gaat; al heb ik misschien niet veel meer te verliezen met dit blok.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Snautzer »

Ik snap je wel. Het is wat ik zou proberen. Over stroom op de start motor, volgens mij hoeft dat nog steeds niet te betekenen dat dat ding doet wat het moet doen. Voor het zelfde geld staat hij vast in de start modus. Een 2.4 is nu ook weer niet zo moeilijk dat een beetje monteur daar niet iets mee kan. Blijft heel moeilijk op afstand iets te zeggen maar ik start altijd met simpel en uitsluiten van. En uiteraard altijd de hoop dat het iets simpels is. Ik zou niet over mijn hart kunnen verkrijgen een bus te schroten zonder dat ik weet wat er precies aan de hand is. Dat moet die bus van je toch wel verdiend hebben.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Harry 341 »

Noorfalia schreef: 26 sep 2017, 10:07 Bedankt voor de reacties.

Josh Schippers had ik nog niet aan gedacht en die zit inderdaad niet al te ver bij ons vandaan. Ik denk dat ik er eens een telefoontje aan waag.

Nieuwere bus is budgettair eigenlijk geen optie. We gebruiken hem alleen als recreatievoertuig en derhalve mag er eigenlijk ook alleen 'vakantiegeld' in. Hij deed toen hij nog reed op zich precies wat we willen, sneller/beter hoeft niet. En als je kijkt hoeveel T3 en zelfs T2-tjes er nog in de vaart zijn moet het met een oude T4 toch ook lukken.

@Snautzer: De motor zit echt wel vast. We hebben op de camping al (voorzichtig) geprobeerd om hem te laten rollen in de versnelling en dat ging niet. Daarnaast heeft het revisiebedrijf het inmiddels ook vastgesteld. Je hoort het startmotorrelais ook aan slaan (de KLIK). De AA-man heeft een ampèretang op de kabel naar de startmotor gezet en zei dat hij een 'massive amount of current' trok tijdens starten. Aanslepen vind ik eng, wie weet wat er dan verder nog aan puin gaat; al heb ik misschien niet veel meer te verliezen met dit blok.
Je hebt Mail...grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door brugseb »

slik, hier ook een '92 met AAB, ken het gevoel van afwegen en twijfelen en vloeken... Maar naast budgettaire vraag is er ook een emo-band natuurlijk, al klinkt dat dan nog zo stom :ikrij
Vorige eigenaar heeft een blok met "minder" km (165 K) laten inzetten, die doet prima z'n werk. Maar dan moet je natuurlijk weten waar je dat blok uit haalt. Heeft toen (eind 2014) 1750 euro betaald voor motor + montage.
Er staan er wel meerdere motoren te koop op internet; wil je zekerheid dan is optie Engeland wel een goeie tip.

Ga toch maar voor het "knuffelgehalte" van zo'n oudje - en hou ons op de hoogte.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Multivan Generation »

Noorfalia schreef: 26 sep 2017, 10:07 Nieuwere bus is budgettair eigenlijk geen optie. We gebruiken hem alleen als recreatievoertuig en derhalve mag er eigenlijk ook alleen 'vakantiegeld' in. Hij deed toen hij nog reed op zich precies wat we willen, sneller/beter hoeft niet. En als je kijkt hoeveel T3 en zelfs T2-tjes er nog in de vaart zijn moet het met een oude T4 toch ook lukken.
Tsja,
vakantie is net geweest, dus kan dan wel even duren voordat het opgelost is..(de financiële vakantie middelen weer aangevuld zijn)
Ik denk dat je afweging misschien een beetje verkeerd is.
Of je laat hem maken en doet dat goed, of je blijft een beetje aanmodderen.
Zoals je ook al op vakantie bent gegaan met een auto waarvan je wist dat die niet 100% okee is..

Als je vind dat de auto best nog okee is, dan ga je er geen ruilblokje van onbekende herkomst en met onbekende historie in laten hangen,
ondanks dat dit financieel interessant lijkt(bijvoorbeeld Ismet en of Josh Schippers) en "fijn" redelijk in de buurt is.
Voor een paar 100 euro meer heb je een grondig gereviseerd blok met garantie.

Een auto kost qua onderhoud vaak wat meer in een jaar als alleen wat vakantiegeld..
Reken ook even wat het gaat kosten als je accu's de geest gaan geven (leeftijd), je koelkast het opgeeft, de standkachel het niet meer doet,
de camper elektronica zoals koelkast aansturing, laadapparaat, centrale bedienunit het gaat begeven, de tenststof vervangen moet worden, etc..
Dat haal je vaak niet met wat vakantiegeld..

Je weet zelf wat je al wel en wat je nog niet hebt aangepakt.. Gewoon rekenen, en dan plussen en minnen of het je waard is of niet..
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door brugseb »

:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 27 sep 2017, 20:32 er is wel wat te vinden elke dag https://www.2dehands.be/auto-onderdelen ... 52819.html
wel spijtig dat je niet weet wat je koopt : motor ligt al op een pallet , dus je kan niet testen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door brugseb »

volkomen gelijk Pascal, anderzijds, als er historiek bij zit en ze willen ook inbouwen, dan kan je ook wel garantie verwachten?
Mits budget is een echte revisie uiteraard enige wat zekerheid biedt. Anderzijds, mijn vervangmotor draait best lekker (sinds hij door een dieselspecialist is afgesteld :lach ). Denk dat we intussen Noorfalia lekker nuts maken met z'n allen :groteogen
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Motor AAB vast/kapot; wat nu?

Bericht door Noorfalia »

brugseb schreef: 28 sep 2017, 16:32Denk dat we intussen Noorfalia lekker nuts maken met z'n allen :groteogen
Ach dat valt wel mee, hoor. Ik had om om meningen gevraagd en dan moet ik niet zeuren als ik die ook krijg, hè?
Multivan Generation schreef: 26 sep 2017, 21:22Of je laat hem maken en doet dat goed, of je blijft een beetje aanmodderen.
Het wordt het dus aanmodderen :nuts. Tja, als iedereen dezelfde keuzes zou maken reden we allemaal in Een Next Level bus :knipoog

Morgen gaat ons busje naar Josh Schippers en die gaat er een ander blok in hangen met veel minder kilometers. Wel met nieuwe riemen en waterpomp. Gaat wel een week of wat duren, want hij heeft het inderdaad druk.

Je koopt met een volledig gereviseerd blok natuurlijk meer zekerheid dan met een gebruikt blok, maar daar is de prijs ook naar. Het verschil is niet een 'paar honderd' euro, maar eerder 1000. Als ik Pascals optie volg (ik heb nergens een goedkoper gereviseerd blok gevonden) dan moet ik het blok eerst uit laten bouwen, dan zelf naar Engeland heen en weer, ondertussen 1700,- aftikken (met de huidige wisselkoers) en dan het blok weer in laten bouwen. Dat, of £500,- statiegeld extra achterlaten en later nog een keer heen en weer. Bovenop die 1700,- dus ook nog één of twee keer reiskosten naar Engeland.
Voor mij nu gewoon te veel geld en gedoe.

Daarnaast is het is m.i. zonde om er nu een nieuw blok in te hangen en wat dan vervolgens maar 'half' opgereden wordt. Mind you, de teller van van onze bus staat al op ruim 350.000 en hoewel hij voor die km-stand best nog oké is, verwacht ik toch niet dat er nog veel meer dan een ton in zit voordat b.v. de bodem er onder vandaan gerot is. Voor ons komt dat neer op nog een jaar of tien vakantieplezier en met dat idee hadden we dit busje ook gekocht.

Met een gebruikt blok moet je inderdaad een beetje geluk hebben, maar dat is met alles wat je tweedehands koopt en (nogmaals) daar is de prijs dus ook naar. Ik houd jullie op de hoogte (ook als het slecht afloopt :zwaai)

Nogmaals dank voor alle tips, aanbiedingen en adviezen (ook die via mail en PB) :toppie :wjw
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie