Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uiterlijke kenmerken T5 4motion

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Flaterik »

Snautzer schreef: 08 apr 2020, 16:02
Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 15:23
Dan kan je het advies in de wind slaan. Kan altijd meezitten natuurlijk.
Begrijp ik hier uit dat ik je mee mag vragen als ik 1 ga bezichtigen? Dat is super vriendelijk! Thx!
Tja ...lezen. het advies gegeven door Multivan. En neem die opmerking van Pascal zeer serieus. Dit zijn mannen met meer kennis in huis dan een heel hok vol vw monteurs.
PRECIES!
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
TieskeT5
Berichten: 113
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door TieskeT5 »

ER zijn inderdaad bussen met kwaaltjes dat hebben alle merken en types. Er worden heel veel bussen verkocht en een heel klein deel klaagt over van alles aan de bus . De bestuurders van bussen met weinig klachten zul je dan ook niet veel tegen komen op de diverse forums.
Ik heb een T5 van 2003 dus een van de eerste een 1.9 TDI 105 pk . Deze heb ik jaren geleden laten tunen naar 130 pk. Hij is omgebouwd tot camper en heeft een behoorlijk eigen gewicht. Inmiddels heb ik 380.000 km gereden met weinig klachten op die 16 jaar een keer de turbo defect voor het tunen en een keer de rechter aandrijfas. Dus al met al ben ik een heel tevreden bestuurder van de T5. Laat je niet teveel leiden door de negatieve berichten op de forums.Kijk met gezond verstand en neem eventueel een deskundige mee als je gaat kijken.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Erdem50 »

Theo S schreef: 08 apr 2020, 23:17 ER zijn inderdaad bussen met kwaaltjes dat hebben alle merken en types. Er worden heel veel bussen verkocht en een heel klein deel klaagt over van alles aan de bus . De bestuurders van bussen met weinig klachten zul je dan ook niet veel tegen komen op de diverse forums.
Ik heb een T5 van 2003 dus een van de eerste een 1.9 TDI 105 pk . Deze heb ik jaren geleden laten tunen naar 130 pk. Hij is omgebouwd tot camper en heeft een behoorlijk eigen gewicht. Inmiddels heb ik 380.000 km gereden met weinig klachten op die 16 jaar een keer de turbo defect voor het tunen en een keer de rechter aandrijfas. Dus al met al ben ik een heel tevreden bestuurder van de T5. Laat je niet teveel leiden door de negatieve berichten op de forums.Kijk met gezond verstand en neem eventueel een deskundige mee als je gaat kijken.
Geen appels met peren vergelijken aub. Een 1.9tdi kan je niet vergelijken een 5 cilinder automaat.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Lexus76
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2020, 10:09

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Lexus76 »

Oef jongens wat is dit lastig. Ik had zo veel mooie gezien, een zwarte in Den Ham, een zwarte in Bergentheim, tientallen in Duitsland. Ik heb ook nog best wat nootjes op mijn zang; mijn huidige auto zit zoo vol met opties, van standkachel t/m stoelventilatie. Vooral de standkachel wil ik niet meer missen, maar minimaal automaat.
Ik had het niet verwacht, maar ik vrees toch dat ik er van af ga zien... Mn vader woont in Frankrijk en daar willen we wat vaker naar toe reizen. We hebben 3 kinderen, jong, en ik heb er echt geen belang bij om halverwege langs de route du soleil te stranden. (Of alleen al de angst daarvoor te hebben.) Betrouwbaarheid is 1 van mijn prioriteiten. Vandaar ook dat ik destijds koos voor Volvo. (En terecht zo bleek achteraf) Ook op het volvo forum lees je natuurlijk alleen de horror verhalen, dus er zullen best een aantal goeie rondrijden. In Duitsland lees je ook nog wel regelmatig dat blok en/of transmissie gereviseerd zijn.
Nou ja, mocht iemand nog een goeie weten te staan, ik hou me semi aanbevolen. Tot 2006 dus en automaat. Ik zal om laten bouwen naar camper. Voor nu neem ik nog maar even de tijd. Dank allen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Pascal-141 »

Erdem50 schreef: 09 apr 2020, 06:40

Geen appels met peren vergelijken aub. Een 1.9tdi kan je niet vergelijken een 5 cilinder automaat.
Inderdaad . De 1.9 is een nagenoeg probleemloze motor tegenover de 2.5
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Pascal-141 »

Flaterik schreef: 08 apr 2020, 18:58
Bedenk dat de meest krachtige de 174 pk is - 2.5tdi). Bedenk dan ook dat zo'n bus 2200 kg weegt en mensen deze volladen (transporter) en ook nog een kar er achter hangen van 1500 - 2000kg. Dus ruim 4000kg wat in beweging moet komen. Het is geen vrachtwagen he! Persoonlijk denk ik dat je hierdoor heel snel problemen gaat krijgen met zo'n bus. Dat kunnen ze gewoon niet aan, voor de langere termijn. Vind je een Multivan ZONDER trekhaak met een goede onderhoudshistorie, dan durf ik het wel aan (en heb ik ook gedaan...).
Dat is een stelling dat nergens op slaat hoor. 174pk voor 4000kg zou volgens jou niet kunnen ? Daar zijn ze in wezen voor gemaakt , het is tenslotte geen stadswagentje om alleen maar boodschappen mee te doen.
Een beladen T5 kan tot pakweg 3000kg wegen , en mag 2500kg trekken aan de haak , dus een MTM van 5500kg . In Duitsland mogen ze 3000kg trekken , dus MTM van 6000kg . En een 130pk versie kan daar prima mee overweg . Dus een 174pk al helemaal.

Alles staat of valt bij goed degelijk onderhoud EN hoe er mee gereden is . Iemand die steeds rustig warm rijd en de motor voor het uitzetten nog even stationair laat nalopen , zal langer genieten van zijn motor , dan eentje die steevast meteen gaat planken met koude motor .
De beide T5 die ik gehad heb verbruikten ook geen olie , maar ik deed om de 15.000km oliewissel met de correcte olie . En die correcte olie gebruiken is ook vaak een probleem ... De PD motoren vereisen echt specifieke olie en dat verschilt naargelang bouwjaar/motortype . Enkele jaren terug waren er zelfs veel garages die dzt niet eens wisten , en er maar ingooiden wat ze in het olievat staan hadden , en ja , dan begint de ellende .

Er zijn veel T5 met 2.5 pd motoren die het goed doen , ook met veel kilometers op de teller, en zelfs van de eerste generatie pd motoren zijn er genoeg die (bijna) probleemloos rijden , maar vaak zijn sat diegenen die goed onderhoud gehad hebben , en veel lange afstand gereden hebben.
De positieve verhalen halen vaak forums niet , de negatieve ervaringen des te meer .
Over het algemeen durf ik wel te stellen dat de 2.5 pd TDI uit de T5 niet half zo goed en betrouwbaar is als de oude 2.5TDI uit de T4 .

Als de topicstarter een T5 van de eerste generatie wil rijden , dan is dat goed mogelijk , de kunst is alleen om een goede selectie te maken om een echt goede te vinden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Multivan Generation »

Ik snap dat er mensen zijn, die goedkoop een zogenoemde "dikke wagen met full options" willen rijden.
Als je dan een zelfstandige bent of een klein bedrijfje hebt, dan is er een fiscale mogelijkheid om hier tegen lagere kosten een auto te kunnen rijden.
Primair is dan dus een betrouwbare auto nodig voor de zakelijke activiteiten.

Dan kun je nog wat "wensen" hebben, zoals bijvoorbeeld een automaat willen hebben.
Nu is die automaat alleen geleverd in combinatie met de 2,5 TDI met 130 en of 174 pk.
Gelet op de fiscaal gunstiger bouwjaren, wat net de beginjaren van de T5 zijn, met kinderziektes die er ook nog in zaten,
kun je "een lot uit de loterij trekken" die alle bekende kwaaltjes hebben.

Pompverstuivers kunnen defect gaan, cilinderkop uitgeslagen, turbo defect, interkoeler lek, automaatbak aan revisie toe (130.000+ km), vage elektrische storingen door kabelboom, iets latere/jongere bouwjaren roetfilter verstopt, uitlaatspruitstuk gescheurd, aandrijfas rechts, ruitenwisserhendel en of cruisecontrol werkt niet, koplamp reflectoren ingebrand, elektrische schuifdeuren die niet werken en zo zijn er nog wel een aantal zaken waarom T5's en zeker de eerste exemplaren meer dan gemiddeld mee te kampen hebben. Dan kun je wat budget extra incalculeren, dan is mogelijk ja.

Maar primair zoek je dan een zakelijke auto, die betrouwbaar is en waarmee je je zakelijke activiteiten zorgeloos kunt ontplooien.
Want niets is zo erg voor je bedrijf, als dat je weer een klant moet afbellen/een afspraak niet na kunt komen, omdat er een probleem met je auto is.
De insteek om dus een fiscaal aantrekkelijke auto te rijden, is hier dan dus een mogelijk verkeerde gedachte/matched niet met hetgeen aangeboden wordt op de markt. En ja, je kunt geluk hebben.

Liefhebbers kunnen hier over heen stappen, zakelijke rijders calculeren harder en kijken wat het onder de streep moet kosten.
Als je dan ook nog speelt met het idee om hem om te bouwen naar camper (mag dat onder youngtimer-regeling is de vraag), dan zoek je ook een zorgeloze auto voor de vrije tijd.
Mijn advies is dan om naar een nieuwere te gaan, na 2010.
Dan zit je voorlopig ook nog niet met milieuzones te klooien, waar je met zo'n oude bus al snel tegenaan kunt lopen.
Je hebt dan meer betrouwbaarheid, en onder de streep een meer probleemlozere bus. En ja, dat kost wat meer.


Nog even een aanvulling:
Sinds de T5 op de markt is gekomen, is het niet meer mogelijk om een full-option bus te hebben.
Het was/is dus gewoon niet mogelijk om bepaalde opties tegelijkertijd in één bus te hebben. Was niet bestelbaar.
Sommige opties zijn niet verenigbaar met andere opties.
Dus als je advertenties ziet staan in de trant van full-options (verkoper jargon), dan klopt dat niet...

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Flaterik »

Pascal-141 schreef: 09 apr 2020, 09:01
Flaterik schreef: 08 apr 2020, 18:58
Bedenk dat de meest krachtige de 174 pk is - 2.5tdi). Bedenk dan ook dat zo'n bus 2200 kg weegt en mensen deze volladen (transporter) en ook nog een kar er achter hangen van 1500 - 2000kg. Dus ruim 4000kg wat in beweging moet komen. Het is geen vrachtwagen he! Persoonlijk denk ik dat je hierdoor heel snel problemen gaat krijgen met zo'n bus. Dat kunnen ze gewoon niet aan, voor de langere termijn. Vind je een Multivan ZONDER trekhaak met een goede onderhoudshistorie, dan durf ik het wel aan (en heb ik ook gedaan...).
Dat is een stelling dat nergens op slaat hoor. 174pk voor 4000kg zou volgens jou niet kunnen ? Daar zijn ze in wezen voor gemaakt , het is tenslotte geen stadswagentje om alleen maar boodschappen mee te doen.
Een beladen T5 kan tot pakweg 3000kg wegen , en mag 2500kg trekken aan de haak , dus een MTM van 5500kg . In Duitsland mogen ze 3000kg trekken , dus MTM van 6000kg . En een 130pk versie kan daar prima mee overweg . Dus een 174pk al helemaal.

Zou best allemaal wel eens kunnen maar ik geloof er gewoon niet in. Dat ze er "in wezen voor gemaakt zijn" zal best maar als je uit zo'n relatief klein blok (174 pk/ 400nm) zoveel vraagt om 4000 - 6000kg te vervoeren, dan krijgt dit blok hoe dan ook op z'n donder. En dat ga je merken na verloop van tijd. Bij de een eerder dan bij de ander. Er zijn hier zat mensen op dit forum die erbij zweren dat ze alles volgens het boekje gedaan hebben en dan toch zoveel problemen gehad hebben dat ze hun geliefde bus weg doen en zelfs nooit meer iets met VW te maken willen hebben. Het is voor mij meer een gevoel, ik heb nergens bewijzen van. Laat dat duidelijk zijn.
Don't follow, take the lead
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door _alain_ »

174pk met mtm van 6T is 34,5kg per pk.

In Finland zijn ze aan het testen met 90T en vrachtwagens met 730pk, dat is 123kg per pk.

Dan heb je wel een 16liter motor en net over de 3000Nm koppel,
maar die krijgt harder op zijn donder dan de T5 en moet veel langer mee...
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door edjeraketje »

Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 13:41 Ok duidelijk dank allen. Ik zoek tot 2005 ivm youngtimer regeling. Wil ook perse automaat. Liefst 4-motion, maar moet niet. En ik houd rekening met wat extra kosten.

Dank allemaal voor de reacties.
Gr Alex
4motion icm automaat is bij de T5 niet gemaakt, Vanaf 2010 dag icm 4motion wel
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door veerman »

Heb zelf n multivan 4 motion met extra sper. Ik trek n caravan van 2500 kg. Mijn totale massa mag, volgens vw, niet boven 5300 kg uitkomen. Dus ivm het gewicht van de multivan, ruim 2500 kg gewogen op n geijkte weegschaal, mag je met 6 passagiers in mijn geval niets meer in de bus meenemen. Wat ze zeggen over de betrouwbaarheid van de vroege versie hebben ze zeker geen ongelijk maar de t6 is ook niet geheel schadevrij te noemen. Ik heb ook de nodige onderhoud gehad en er zal zeker meer komen maar de bus is dan ook al 15 jaar oud in mijn geval. Er staat nu 210.000 km op en zolang ik het nog kan betalen wil ik m niet kwijt. Ik hoop je iets wijzer te hebben gemaakt voor je keuze.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Pascal-141 »

Flaterik schreef: 09 apr 2020, 14:37
Zou best allemaal wel eens kunnen maar ik geloof er gewoon niet in. Dat ze er "in wezen voor gemaakt zijn" zal best maar als je uit zo'n relatief klein blok (174 pk/ 400nm) zoveel vraagt om 4000 - 6000kg te vervoeren, dan krijgt dit blok hoe dan ook op z'n donder. En dat ga je merken na verloop van tijd. Bij de een eerder dan bij de ander. Er zijn hier zat mensen op dit forum die erbij zweren dat ze alles volgens het boekje gedaan hebben en dan toch zoveel problemen gehad hebben dat ze hun geliefde bus weg doen en zelfs nooit meer iets met VW te maken willen hebben. Het is voor mij meer een gevoel, ik heb nergens bewijzen van. Laat dat duidelijk zijn.
Mijn Amarok weegt 2400kg onbeladen , en ik gebruik die bijna hoofdzakelijk om mijn zware aanhangers mee te trekken , en dan spreek ik over 3500kg aan de haak .
Dat is maar een 2.0 litertje , met 163pk . En die doet het ook al probleemloos +250.000km . Niks olieverbruik , geen kosten aan gehad .
De techniek gaat er nu eenmaal op vooruit , de tijden van amper 78pk uit een dikke 3.0d zijn lang voorbij .
Ik stond daar vroeger ook sceptisch tegenover , dat er meer pk's uit kleinere motoren kwam , maar ondertussen hebben die zichzelf al ruim bewezen.
In een Passat heb je diezelfde 2.0tdi met +270pk af fabriek ... dus er zit voldoende vermogenreserve in de blokken.
Dus 174pk uit een 2.5tdi stelt nog weinig voor . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door jos_br »

De 2,5tdi is met de verstuiverversteviging nu goed onder controle te krijgen, nieuwe kop is dan niet meer nodig. De automaat is en blijft een gevoelig iets. Je kunt hem wel verbeteren door er tijdens de revisie meteen een externe oliekoeler te plaatsen, en er domweg voorzichtiger mee omgaan dan met een handbak. Het uitlaatspruitstuk is nu in het oudere type te vervangen door een exemplaar dat heel blijft, turbo's hebben de meeste problemen met langzaam rijden. Inderdaad zijn er genoeg die eigenlijk best 300dkm zonder al te veel problemen braaf hun rondjes rijden.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Multivan Generation »

Gaat om de bijtelling iedere maand Jan,
daarom wil men een youngtimer van 15+ jaar rijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door koensch »

Multivan Generation schreef: 30 apr 2020, 15:20 Gaat om de bijtelling iedere maand Jan,
daarom wil men een youngtimer van 15+ jaar rijden.
ik maak zelf ook gebruik van de youngtimer regeling. 35% bijtelling privegebruik over de taxatie waarde. in mijn geval (T4 bj 2001) is dat 35% over 1500,=. Goedkoper kan je niet rijden.

ik werd al heel lang geleden door mijn boekhouder gewaarschuwd dat men (in de fiscale wereld) deze regeling geen lange houdbaarheids datum meer geeft. Het is natuurlijk van de zotte dat je met een bijtelling van ca 500,= jezelf het bezit van een prive auto kan besparen.

iedereen die van deze regeling gebruik wil maken en een boel geld gaat uitgeven een een auto uit een bepaald bouwjaar (en verkopers kennen deze regeling ook!) laat je goed voorlichten door jouw belastingadviseur. Weet dat je een risico neemt.

het gaat goed zolang het duurt. Elke ondernemer weet dat regering niet altijd voorspelbaar is. Hoe meer bijtelling "weg lekt" hoe groter de kans dat hier iets gaat veranderen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie