Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies alternatief veren ipv Bilstein set

vragen over de T5
Plaats reactie
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door dgio »

Dag allemaal, ik beschik momenteel over een bistein setje (hoogte verstelbaar) op mijn bus. Echter is dit een, in Belgie, ingeschreven lichte vracht...
Deze mag ik dus niet verlagen, met als gevolg dat ik elk jaar bij de keuring alles mag laten uithalen en na keuring terug laten plaatsen. Na enkele jaren begin ik er tegenop te zien.

Daarom mijn vraag, is er iemand die weet heeft van een set veren (die ik dan ga laten zwart lakken) die + 10 cm verlagen? De meeste setjes na mijn zoektocht zijn 50/50 of lager..

In slijpen heb ik geen zin :bonk

bedankt!
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door edjeraketje »

Ik denk dat het lastig gaat worden om een set veren te vinden die 10 cm lager zijn als de originele veren.
Je zou ze kunnen laten maken bij www.merwede-springs.nl
Ik weet niet hoe de jaarlijkse keuring in België in elkaar steekt maar in Nl moet het voertuig met de wielen vrij en wanneer daarbij de veren los komen te zitten is dat afkeur.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door hugopoley »

Is 10cm niet een beetje veel voor alleen veren? Daar zijn je orginele schokbrekers te lang voor.
Wat je nog zou kunnen doen met een setje veren is om een zogenaamde "hub mod" te doen, de schokbrekers door laten steken aan de onderzijde. Ik weet alleen niet hoe dat keuringstechnisch zit. Doen ze in Engeland veel, check het maar eens op google.
de_koen
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 okt 2013, 16:03

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door de_koen »

Ik heb mijn T5 verlaagd met vooraan -4cm H&R veren, en vooraan bijkomend nog 4cm extra verlaagd, dit door de veerpoot verder door te steken in de fussee, hiervoor moet je een randje weg frezen in de fussee, en de beugels van de remleidingen van de veerpoot afhalen... (hub mod)
achteraan originele veren van een Vivaro 1e generatie

Onlangs gemeten tov originele T6 Caravelle, mijne staat vooraan 10cm en achteraan 8cm lager.

Had dit op mijn oude T5 zo, en heb dit nu ook op mijn T5 GP gedaan, heb deze wel eerst omgebouwd naar normaal onderstel, want ik had het verzwaard onderstel waarbij de veerpoot vast staat met 2bouten aan de fussee, daar is dit trukje niet mogelijk...

Heb dus de veerpoten, fussees en bijhorende ophangingsgewrichten omgewisseld met een 2.8Ton versie

Ik vind het perfect zo, nog meer dan genoeg comfort, en toch laag genoeg... en kost niets...
Beide T5 zijn wel caravelle's, ik weet niet of deze schokdempers anders zijn dan een gewone transporter, maar ik denk het niet...
Ik rij per jaar ongeveer 25.000km ...

Dakhoogte is nu ruim minder dan 190cm dus parkeergarages zijn ook geen probleem...

Bandenmaat is rondom 245/40/20 (zomer)
t5.1.jpg

Bandenmaat rondom 245/45/19 (winter)
t5.jpg
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door hugopoley »

En hoe zit het met de keuring ivm de doorgestoken veerpoot?
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door dgio »

Ziet er wel netjes uit zo :jumpklap

mijne is caravelle met verzwaarde veren vermoed ik.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door Multivan Generation »

Als je veren gaat vervangen, ga je dan ook de schroefset er onder uit halen?
Want met alleen andere veren steken zal je er voor de keuring niet zijn vrees ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door dgio »

Sorry voor de onduidelijkheid :bonk bedoeling was idd een blijvende oplossing en de hele schroefset vervangen door andere dempers en veren. Echter is deze optie bijna onbestaande.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Advies alternatief veren ipv Bilstein set

Bericht door edjeraketje »

Mocht je de schroefset kwijt willen dan mag je mij wel een mailtje doen.
Gr Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Plaats reactie