Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlijnen van mijn T4 (voorras)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Uitlijnen van mijn T4 (voorras)

Bericht door MiNiER »

Ze hebben van mijn transporter T4 gisteren de vooras uitgelijnd(omdat sowieso de achteras niet kon of mogelijk was). Dit naar aanleiding van vervanging(alleen voorras)van de fuseekogels boven en onder, schokbrekers en spoorstangen.

Nu hebben ze de sporing en wielvlucht afgesteld op de juiste waarden dmv de spoorstangen te verstellen en de canter(of camber) te stellen(uiterst ingesteld, kon niet verder gedraaid worden(afstelplaatje bovenstefuseekogel)).
Van de askanteling(zijn de middelste bouten ergens midden onder de auto) begrepen ze niet en dat moest verder uitgezocht worden. Hier is wel aan gedraaid, maar of ze terug zijn in de oude positie weet ik niet. Is dit wel belangrijk voor een goede wegligging? ook bij het draaien aan deze moeren veranderde de waarden niet van de askanteling. Misschien dat er een handeling bij moest gebeuren?

Ik heb even het rapportje bijgevoegd en op de rapport is te zien dat de wielvlucht en sporing is bijgesteld.
De sporing en wielvlucht is nu goed, maar ik vraag mij af of de askanteling ook benodigd is om te verstellen en is dit door middel van alle de middelste moeren onder de auto of nog meer?
Of zijn er nog andere speciale handelingen voor nodig. B

:driveT4
thumbnail_image1.jpg
Rapport wielvlucht en sporing nu goed. Askanteling ???
thumbnail_image2.jpg
Tijdens het bijstellen van de Camber(wielvlucht) Links is goed en rechter straks
thumbnail_image4.jpg
Auto op de brug

Onderstaand heb ik ergens van het forum gevonden:
Sporing: hoeveel de wielen naar elkaar toe of van elkaar af gedraait staan
Camber od wielvlucht: hoe scheef het wiel vertikaal gezien staat
Caster(askanteling??): hoe scheef de lijn door de fuseekogels tov vertikaal staat van opzij gezien
KPI (KingPin Inclination): hoe scheef de lijn door de fuseekogels tov vertikaal staat van voren gezien
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Uitlijnen van mijn T4 (voorras)

Bericht door MiNiER »

Extra info gevonden op internet tbv askanteling
Askanteling.JPG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Uitlijnen van mijn T4 (voorras)

Bericht door Pascal-141 »

De "bouten midden onder de auto" zijn de torsiestangen waarmee de hoogte van de auto word ingesteld . Dat heeft niks te maken met de uitlijning vooraan .
Bij die bouten hoefde de uitlijner helemaal niets te doen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Uitlijnen van mijn T4 (voorras)

Bericht door MiNiER »

Dank Pascal voor je antwoord. Heb je misschien enig idee hoe je de askanteling kan instellen?

Pascal-141 schreef: 31 jul 2020, 11:30 De "bouten midden onder de auto" zijn de torsiestangen waarmee de hoogte van de auto word ingesteld . Dat heeft niks te maken met de uitlijning vooraan .
Bij die bouten hoefde de uitlijner helemaal niets te doen...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Uitlijnen van mijn T4 (voorras)

Bericht door Pascal-141 »

MiNiER schreef: 31 jul 2020, 12:50 Dank Pascal voor je antwoord. Heb je misschien enig idee hoe je de askanteling kan instellen?

Pascal-141 schreef: 31 jul 2020, 11:30 De "bouten midden onder de auto" zijn de torsiestangen waarmee de hoogte van de auto word ingesteld . Dat heeft niks te maken met de uitlijning vooraan .
Bij die bouten hoefde de uitlijner helemaal niets te doen...
Door de ophangingsdriehoek onderaan los te maken en te "schuiven" in de 2 gaten .
Zeker niet door de verstelling van de torsiestangen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie