De dochter heeft busje meegehad op vakantie. Ze zet de auto op de plek bij mij thuis en ik hoor een luid gerommel onder de motorkap. Ik ‘schreeuw’ direct dat ze hem uit moet zetten. Had ze niets van gemerkt
Bij het onderzoeken zag ik al snel dat de trillingsdemper/poelie bijna los lag.
Ik had de distributieriem en waterpomp al klaar liggen voor de komende winter en dacht dan kan ik die gelijk vervangen.
Dus lekker zaterdagje prutsen en gelijk maar een nieuwe aircopomp besteld want die was ook stuk. En diezelfde week ook maar een ander front gemonteerd en de kleine tussenbalkjes ontroest en weer netjes dichtgelast.
So far so good, pomp riem had ik vorig jaar al een keer vervangen dus die kon voorlopig blijven zitten en de distributieriem heb ik vervangen met streepjes zetten.
Starten en lopen geen probleem. Nog even timing van de pomp controleren en spot on 65 vervroeging.
Maar toen een proefrit. Op zich loopt hij goed, trekt ook door. Alleen als je overschakeld dan blijft hij even in de toeren hangen als je gaspedaal loslaat. Ook als je tussendoor gas geeft duurt het even eer hij reageert het is dan net of hij even ‘verzuipt’. En natuurlijk bij even stationair draaien en gas geven een dikke rookpluim
Voordat dochterlief hem meenam liep hij als de brandweer incl een rookpluim bij optrekken maar heb dit altijd gelinkt aan het feit dat hij gechipt is.
Ik heb nu alles weer losgehaald en op de merktekens gemonteerd incl de pompriem met nieuwe spanners, maar het blijft hetzelfde.
Heb alles nagekeken op lekkage bij inlaatspruitstuk en ook geen foutcodes.
Voordat ik nieuwe norzels monteer wil eigenlijk wel zeker weten of die symptomen daardoor veroorzaakt worden. Of dat het toch de brandstofppmp is