Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verstuiver probleem of toch de pomp
Verstuiver probleem of toch de pomp
Beetje raar probleem waar ik tegenaanloop.
De dochter heeft busje meegehad op vakantie. Ze zet de auto op de plek bij mij thuis en ik hoor een luid gerommel onder de motorkap. Ik ‘schreeuw’ direct dat ze hem uit moet zetten. Had ze niets van gemerkt.
Bij het onderzoeken zag ik al snel dat de trillingsdemper/poelie bijna los lag.
Ik had de distributieriem en waterpomp al klaar liggen voor de komende winter en dacht dan kan ik die gelijk vervangen.
Dus lekker zaterdagje prutsen en gelijk maar een nieuwe aircopomp besteld want die was ook stuk. En diezelfde week ook maar een ander front gemonteerd en de kleine tussenbalkjes ontroest en weer netjes dichtgelast.
So far so good, pomp riem had ik vorig jaar al een keer vervangen dus die kon voorlopig blijven zitten en de distributieriem heb ik vervangen met streepjes zetten.
Starten en lopen geen probleem. Nog even timing van de pomp controleren en spot on 65 vervroeging.
Maar toen een proefrit. Op zich loopt hij goed, trekt ook door. Alleen als je overschakeld dan blijft hij even in de toeren hangen als je gaspedaal loslaat. Ook als je tussendoor gas geeft duurt het even eer hij reageert het is dan net of hij even ‘verzuipt’. En natuurlijk bij even stationair draaien en gas geven een dikke rookpluim
Voordat dochterlief hem meenam liep hij als de brandweer incl een rookpluim bij optrekken maar heb dit altijd gelinkt aan het feit dat hij gechipt is.
Ik heb nu alles weer losgehaald en op de merktekens gemonteerd incl de pompriem met nieuwe spanners, maar het blijft hetzelfde.
Heb alles nagekeken op lekkage bij inlaatspruitstuk en ook geen foutcodes.
Voordat ik nieuwe norzels monteer wil eigenlijk wel zeker weten of die symptomen daardoor veroorzaakt worden. Of dat het toch de brandstofppmp is
De dochter heeft busje meegehad op vakantie. Ze zet de auto op de plek bij mij thuis en ik hoor een luid gerommel onder de motorkap. Ik ‘schreeuw’ direct dat ze hem uit moet zetten. Had ze niets van gemerkt.
Bij het onderzoeken zag ik al snel dat de trillingsdemper/poelie bijna los lag.
Ik had de distributieriem en waterpomp al klaar liggen voor de komende winter en dacht dan kan ik die gelijk vervangen.
Dus lekker zaterdagje prutsen en gelijk maar een nieuwe aircopomp besteld want die was ook stuk. En diezelfde week ook maar een ander front gemonteerd en de kleine tussenbalkjes ontroest en weer netjes dichtgelast.
So far so good, pomp riem had ik vorig jaar al een keer vervangen dus die kon voorlopig blijven zitten en de distributieriem heb ik vervangen met streepjes zetten.
Starten en lopen geen probleem. Nog even timing van de pomp controleren en spot on 65 vervroeging.
Maar toen een proefrit. Op zich loopt hij goed, trekt ook door. Alleen als je overschakeld dan blijft hij even in de toeren hangen als je gaspedaal loslaat. Ook als je tussendoor gas geeft duurt het even eer hij reageert het is dan net of hij even ‘verzuipt’. En natuurlijk bij even stationair draaien en gas geven een dikke rookpluim
Voordat dochterlief hem meenam liep hij als de brandweer incl een rookpluim bij optrekken maar heb dit altijd gelinkt aan het feit dat hij gechipt is.
Ik heb nu alles weer losgehaald en op de merktekens gemonteerd incl de pompriem met nieuwe spanners, maar het blijft hetzelfde.
Heb alles nagekeken op lekkage bij inlaatspruitstuk en ook geen foutcodes.
Voordat ik nieuwe norzels monteer wil eigenlijk wel zeker weten of die symptomen daardoor veroorzaakt worden. Of dat het toch de brandstofppmp is
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Diesel pomp zal op tijd gezet moeten worden.
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Als de dieselpomp met VCDS in basisinstelling op 65 vervroeging staat is dat toch op tijd.
Ik heb het altijd zo gedaan en met de achterste spanner kun je hem tot op de graad nauwkeurig afstellen.
Heb het expres nog even op 40 vervroeging gezet maar dat maakt voor het probleem wat ik heb niet uit.
Ik heb het altijd zo gedaan en met de achterste spanner kun je hem tot op de graad nauwkeurig afstellen.
Heb het expres nog even op 40 vervroeging gezet maar dat maakt voor het probleem wat ik heb niet uit.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Zit de katalysator er nog onder? Misschien verstopt? En al een even lekker aan het doortrappen geweest op de snelweg, even lekker alle roet er uit..
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Katalysator zit er niet onder
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Geen idee maar je probleem lijkt precies op wat ik eens heb gehad en dat was de pomp timing.Harry62 schreef: ↑23 aug 2020, 16:15 Als de dieselpomp met VCDS in basisinstelling op 65 vervroeging staat is dat toch op tijd.
Ik heb het altijd zo gedaan en met de achterste spanner kun je hem tot op de graad nauwkeurig afstellen.
Heb het expres nog even op 40 vervroeging gezet maar dat maakt voor het probleem wat ik heb niet uit.
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Moet morgen een eind rijden, zal de timing dan nog eens controleren.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
65 is te vroeg.
56 tot 58 is ideaal
56 tot 58 is ideaal
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
(edit:Je hebt gelijk, is gebaseerd op de 4 cilinder tdi.
Zal deze week even kijken of ik hem terug kan zetten.
Laatst gewijzigd door Harry62 op 24 aug 2020, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Mijn bus is getuned en staat op fabrieks tijd. Loopt uitstekend.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Starten gaat dan iets gemakkelijker, maar boven de 3000 rpm gaat sneller de fut er uit..
Pomp kan ook inwendige slijtage hebben, want hoeveel km is die al?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
Pomp stond altijd op 55 vervroeging sorry.
Ik had voor het nakijken even de site van Gerrit Speek doorgespit en dat gaat om 4 cilinder tdi.
Ik had voor het nakijken even de site van Gerrit Speek doorgespit en dat gaat om 4 cilinder tdi.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Verstuiver probleem of toch de pomp
De pomp heeft 180k gelopen. En heb nu 11 jaar met deze instelling geredenMultivan Generation schreef: ↑24 aug 2020, 08:17
Starten gaat dan iets gemakkelijker, maar boven de 3000 rpm gaat sneller de fut er uit..
Pomp kan ook inwendige slijtage hebben, want hoeveel km is die al?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig