Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
alternatieve brandstoffen voor onze diesels
- gcSunrader
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
alternatieve brandstoffen voor onze diesels
dit kwam vandaag langs en is te leuk om zeker gedeeld te worden
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-diese ... 7QCvqDfhJ4
ik ben een fanatieke HVO100 rijder maar dacht hiervoor maar een nieuw lijntje te maken.
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-diese ... 7QCvqDfhJ4
ik ben een fanatieke HVO100 rijder maar dacht hiervoor maar een nieuw lijntje te maken.
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Waar kan ik haar laten ombouwen
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Hopelijk is dit niet een "te mooi om waar te zijn" verhaal.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Hier een link naar het originele artikel van de universiteit. https://newsroom.unsw.edu.au/news/scien ... t-hydrogen
Ja, het is waar maar het is nog niet mooi genoeg voor onze busjes. Het kan binnen twee jaar commercieel interessant worden voor grote industriële machines waar een vaste leiding voor waterstof beschikbaar is. De benodigde waterstof meenemen in een tank in een truck of andere auto wordt in het artikel nog 'een flinke uitdaging' genoemd; "At the moment that is quite a challenge".
Ja, het is waar maar het is nog niet mooi genoeg voor onze busjes. Het kan binnen twee jaar commercieel interessant worden voor grote industriële machines waar een vaste leiding voor waterstof beschikbaar is. De benodigde waterstof meenemen in een tank in een truck of andere auto wordt in het artikel nog 'een flinke uitdaging' genoemd; "At the moment that is quite a challenge".
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Leuk, maar voorlopig wordt het grootste deel van het waterstof nog uit aardgas gemaakt.
Rijden op aardgas is dan efficiënter en schoner.
Dus eerst (bijna) al het waterstof schoon produceren, daarna pas extra waterstof gaan gebruiken.
Een diesel motor ombouwen naar aardgas kan ook.
Ziet er vergelijkbaar uit: klein beetje diesel dat voor de ontsteking zorgt en de rest aardgas.
Rijden op aardgas is dan efficiënter en schoner.
Dus eerst (bijna) al het waterstof schoon produceren, daarna pas extra waterstof gaan gebruiken.
Een diesel motor ombouwen naar aardgas kan ook.
Ziet er vergelijkbaar uit: klein beetje diesel dat voor de ontsteking zorgt en de rest aardgas.
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Ons bedrijf is hierbij betrokken.
https://www.portofrotterdam.com/nl/nieu ... toffabriek
Wij leveren de pure water installatie .
Groeten Peter
https://www.portofrotterdam.com/nl/nieu ... toffabriek
Wij leveren de pure water installatie .
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- gcSunrader
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Grootschalige introductie door de industrie is wel aan de gang. Ook in de “gas”turbine worden stappen genomen om systemen op waterstof te laten draaien.
Maar als ik zie hoe lang HVO100 als beschikbaar is en de prijs nog steed gekoppeld blijft aan de reguliere brandstof verwacht ik dat ons busje een 2x zo oude oldtimer is geworden. Het rendement van politieke lobby’s en industriële connecties zijn denk ik te groot
Maar als ik zie hoe lang HVO100 als beschikbaar is en de prijs nog steed gekoppeld blijft aan de reguliere brandstof verwacht ik dat ons busje een 2x zo oude oldtimer is geworden. Het rendement van politieke lobby’s en industriële connecties zijn denk ik te groot
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Waarom een gas turbine op waterstof laten draaien als bijna alle waterstof die nu gebruikt wordt uit gas wordt gemaakt?
Die nieuwe waterstof centrale is leuk, vooral om informatie te krijgen over wat mogelijk is en gaat worden, maar hoeveel waterstof gaat er geproduceerd worden?
Uit de link:
-De 200 MW elektrolyser wordt gebouwd op Maasvlakte 2 in de Rotterdamse haven en produceert 60.000 kilogram hernieuwbare waterstof per dag.
via het cbs:
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... statistiek
"Indications of hydrogen production and use in industry range from
about 110 PJ (Trümper 2007) to 175 PJ (DNVGL 2019)."
Een deel van de toename komt door de productie van meer bio brandstof. Ook voor HVO100 is waterstof nodig.
1 kg is 37 kWh
60.000 kg is 2.220.000 kWh en dat is 0.008 PJ per dag
*365 = 2.9 PJ per jaar
in 2019 was er 175 nodig
Dat zou betekenen dat er 175/2.9 = 60 waterstof centrales van dat formaat nodig zijn om de huidige (2019) productie groen te gaan produceren.
Goeie kans dat er ergens een fout in zit, maar veel maakt het niet uit of er nou 30, 60 of 90 van die centrales nodig zouden zijn. Het worden er nog veel meer als het waterstof verbruik blijft stijgen.
Die nieuwe waterstof centrale is leuk, vooral om informatie te krijgen over wat mogelijk is en gaat worden, maar hoeveel waterstof gaat er geproduceerd worden?
Uit de link:
-De 200 MW elektrolyser wordt gebouwd op Maasvlakte 2 in de Rotterdamse haven en produceert 60.000 kilogram hernieuwbare waterstof per dag.
via het cbs:
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... statistiek
"Indications of hydrogen production and use in industry range from
about 110 PJ (Trümper 2007) to 175 PJ (DNVGL 2019)."
Een deel van de toename komt door de productie van meer bio brandstof. Ook voor HVO100 is waterstof nodig.
1 kg is 37 kWh
60.000 kg is 2.220.000 kWh en dat is 0.008 PJ per dag
*365 = 2.9 PJ per jaar
in 2019 was er 175 nodig
Dat zou betekenen dat er 175/2.9 = 60 waterstof centrales van dat formaat nodig zijn om de huidige (2019) productie groen te gaan produceren.
Goeie kans dat er ergens een fout in zit, maar veel maakt het niet uit of er nou 30, 60 of 90 van die centrales nodig zouden zijn. Het worden er nog veel meer als het waterstof verbruik blijft stijgen.
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Er worden in het midden oosten enorme waterstofcentrales gebouwd. Uiteindelijk komt het wel, maar voor personenvervoer wordt het elektrisch verwacht ik.
https://www.waterstofmagazine.nl/11-nie ... ter-wereld
https://www.waterstofmagazine.nl/11-nie ... ter-wereld
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Je kunt centrales ook upscalen he, daar wordt al rekening mee gehouden
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Dat is mijn punt niet.
Wat ik raar vind is dat ze groene oplossingen verzinnen die helemaal niet groen zijn.
De groene waterstofproductie is mooi, maar het verhaal erbij om dat te gebruiken voor wegverkeer niet.
Rijden op gas is een stuk groener dan op waterstof als het huidige waterstofgebruik niet groen geproduceerd kan worden. Dat laatste is voorlopig onmogelijk dus rijden op gas zou gepromoot moeten worden.
En als dat probleem is opgelost, wat op zich kan met 6 van die Saudi Arabia centrales,
dan kunnen we verder kijken hoe we de 675 PJ (snel berekend) aan waterstof (en elektra) gaan produceren die nodig is om alle fossiele brandstof te vervangen die nu gebruikt wordt door het wegverkeer in alleen Nederland. Valt me eigenlijk mee dat dat zou kunnen met nog iets van ruim 20 van de mega centrales, alleen hoeveel zal Duitsland er nodig hebben?
Laten we hopen dat ik dit over 10 of 20 jaar nog eens teruglees en helemaal fout zit,
maar ik vrees dat de enige manier om het milieu te ontlasten is door veel minder energie te gebruiken.
Wat ik raar vind is dat ze groene oplossingen verzinnen die helemaal niet groen zijn.
De groene waterstofproductie is mooi, maar het verhaal erbij om dat te gebruiken voor wegverkeer niet.
Rijden op gas is een stuk groener dan op waterstof als het huidige waterstofgebruik niet groen geproduceerd kan worden. Dat laatste is voorlopig onmogelijk dus rijden op gas zou gepromoot moeten worden.
En als dat probleem is opgelost, wat op zich kan met 6 van die Saudi Arabia centrales,
dan kunnen we verder kijken hoe we de 675 PJ (snel berekend) aan waterstof (en elektra) gaan produceren die nodig is om alle fossiele brandstof te vervangen die nu gebruikt wordt door het wegverkeer in alleen Nederland. Valt me eigenlijk mee dat dat zou kunnen met nog iets van ruim 20 van de mega centrales, alleen hoeveel zal Duitsland er nodig hebben?
Laten we hopen dat ik dit over 10 of 20 jaar nog eens teruglees en helemaal fout zit,
maar ik vrees dat de enige manier om het milieu te ontlasten is door veel minder energie te gebruiken.
- gcSunrader
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
@janpeterj
Een mooi e aanvulling vanuit jou ervaringen en kennis. je laatste zin is denk ik ook de beste oplossing.
Thnx
Een mooi e aanvulling vanuit jou ervaringen en kennis. je laatste zin is denk ik ook de beste oplossing.
en zeker nadenken over wat we doen.de enige manier om het milieu te ontlasten is door veel minder energie te gebruiken.
Thnx
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter
- krekwakwol
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Nog even een extra artikel hierover.
https://topgear.nl/autonieuws/dieselmot ... waterstof/
https://topgear.nl/autonieuws/dieselmot ... waterstof/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- krekwakwol
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Ik kam op de site van de NKC een hele uiteenzetting tegen over diverse brandstoffen, welke wel en welke niet geschikt is voor onze bus.
https://www.nkc.nl/advies/de-camper/de- ... ndstoffen/
En nog een gedeelte over de uitstoot van diverse brandstoffen.
https://www.nkc.nl/advies/de-camper/de- ... et-milieu/
https://www.nkc.nl/advies/de-camper/de- ... ndstoffen/
En nog een gedeelte over de uitstoot van diverse brandstoffen.
https://www.nkc.nl/advies/de-camper/de- ... et-milieu/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: alternatieve brandstoffen voor onze diesels
Hopelijk lukt het de productie van de hvo op te schroeven, en los te koppelen van de huidige diesel prijs.
Dit is een verwacht maar treurig nieuwsbericht
https://nos.nl/artikel/2449884-dieselte ... -brandstof
Dit is een verwacht maar treurig nieuwsbericht
https://nos.nl/artikel/2449884-dieselte ... -brandstof