Atoo schreef: 26 mei 2025, 22:31
Ik heb nog niet alle zekeringen getest, maar het is ook gek dat er wel spanning staat op de plus draad. Worden zekeringen ook op de aarde draad geplaatst?
Hoeveel spanning staat er dan nog op de +draad? Is dat 12V of alleen nog maar die 7V. Als het maar 7V is dan kan het inderdaad een massaprobleem zijn. En als er nog (een beetje) spanning op staat is het geen kapotte zekering. Bij een lagere spanning gaan LED lampen eerst zwakker branden maar als de spanning te laag wordt gaan ze helemaal niet branden. De andere interieurverlichting (gloeilampen) zou misschien nog wel heel zwak kunnen branden maar dat zie je waarschijnlijk alleen in het donker.
Zekeringen zitten volgens mij altijd in de spanningvoerende draad, de +draad dus.
Als ik de plus draad meet tov de aarde van de hh accu, dan is het voltage 12,6v. Meet ik het voltage van de aarde draad met de plus van de hh accu dan is dat 0,16V. Ik meet geen voltage tussen de plus en de aarde draad van de lamp.
Als ik de aarde draad van de lamp via de multimeter verbind met het aarde punt achter de zekering kast achter het stuur dan geeft hij soms aan dat ze verbonden zijn, maar niet altijd.
Heb je mijn vorige bericht gelezen dat de verlichting allemaal op de startaccu zit?
Atoo schreef: 27 mei 2025, 11:55
Als ik de plus draad meet tov de aarde van de hh accu, dan is het voltage 12,6v. Dat is logisch want de aarde van HH accu is dezelfde aarde als van de startaccu.
Meet ik het voltage van de aarde draad met de plus van de hh accu dan is dat 0,16V. Ik meet geen voltage tussen de plus en de aarde draad van de lamp. Dat is misschien een lekstroompje of een meetfout. Omdat de verlichting niet is aangesloten op de HH accu zal er ook geen stroom lopen van de HH accu naar de aarde van de verlichting. En de lamp zelf krijgt dus helemaal geen stroom.
Omdat de verlichting, ook die van het camperdeel, niet op de HH accu zit maar op de startaccu ben je misschien verkeerd aan het meten. En als je radio het nog wel doet die waarschijnlijk ook op de startaccu zit lijkt het toch de zekering van de verlichting te zijn. Dus toch maar eens alle zekeringen checken.
Omdat ik het aarde punt van de binnenverlichting niet kon vinden, heb ik een nieuw aarde punt gemaakt bij één van de lampen. Alles doet het weer.
Overigens heb ik vorig jaar een kabel van de hh accu naar positie 3 op het zekeringen bord gelegd zodat de radio en binnenverlichting op de hh accu draaien. Een kastje tussen de hh accu en de stroom verbruikers verbreekt de stroom kring als het voltage van de accu te laag wordt. Dit met het idee dat ik zo nooit de accus leeg kan trekken.
Mooi dat het opgelost is. Dus toch een massa probleem. Maar dat aardepunt dat je niet kan vinden, is dat toevallig ook niet het aardepunt voor kachel en koelkast? Misschien nog even kijken of die het wel doen.
Volgens het schema in de Instruction Manual zitten de massapunten aan ;
De linkerzijwand 2x, waarschijnlijk bij de zekeringen onder het bevestigingspunt van de bestuurdersgordel en/of achteraan bij de wielkast. Ook een mogelijkheid is in de buurt van de aardlekschakelaar.
De rechterzijwand, waarschijnlijk bij de achterwielkast.
Bij de HH accu onder de bestuurdersstoel.
Ik zou deze punten toch even opzoeken en nakijken. Als een van de massapunten niet meer in orde is dan zijn de andere misschien ook niet meer optimaal. Beter nu checken dan op reis een keer met problemen zitten.
Wat ook vaak een probleem is bij ouwe busjes is dat (vorige) eigenaren pruts en knutsel hebben gedaan op de electra. Zie dan nog maar eens uit te vinden wat en hoe aangesloten is. Vaak ook onbegonnen werk om terug origineel te krijgen. Het helpt als je dan voor jezelf een schema maakt van de toeters en bellen die niet (meer) origineel zijn. Helaas ben ik dat maar bij een handvol bussen tegengekomen waar de eigenaar die moeite genomen heeft.
Topic starter heeft zich daar zelf ook een beetje schuldig aan gemaakt. Eerst vroeg hij zich af waar de zekering van de binnenverlichting zat en schreef dat de radio op zekering 3 het nog wel deed. Even verder in het draadje meldt hij dat hij de voeding van de binnenverlichting heeft omgelegd, in plaats van startaccu nu van de HH accu naar zekering 3. Blijkbaar even vergeten wat hij zelf had veranderd. Dat maakte de zoektocht naar de oorzaak van zijn probleem ingewikkelder dan nodig.