Multivan Generation schreef: 15 jul 2025, 21:51
Is de onderzijde van jouw dashboard dicht aan beide zijden boven de voeten ruimte?
Reactie: Nee en onderkant is een stukje open en er is wat ruimte erachter waar wellicht hittebestendige isolatie ingestopt kan worden, maar moet die ruimte juist niet wat open blijven voor luchtdoorstroming/ventilatie?
Dus dichtmaken met de juiste afwerkkapjes voor jouw dashboard en nee moet niet open blijven voor lucht doorstroming/ventilatie, want dat vindt via de ventilatieroosters plaats.
De 2,5 TDI pomp verstuiver is een beetje luidruchtige motor, en daar zelf kunt je weinig aan doen.
Motorbeschermplaat zit tegen je subframe aan gemonteerd?
Reactie plaat aan de onderkant van motor : voor zover ik kan zien wel
Maar wat betekent dat?
Die plaat zorgt voor bescherming tegen opvliegende zaken die anders de motorruimte in zou kunnen. Water, steentjes etc. Tevens zorgt die plaat voor een andere luchtstroom onder de auto en dus andere geluidsbeleving.
Wat ik bij beide T5-GP's heb gedaan is de voorportieren ontdreund met alubutyl en geïsoleerd met 9mm Armaflex, wat echt wel een verschil maakt.
Reactie:
Zit daar geen isolatie dan bij een California? Ontdreunen heb ik trouwens indertijd bij de t4 ook gedaan, maar dat portier was echt een knikkerbak. Ik zal is kijken hoe dat portier er van binnen uitziet.
Nee daar zit geen isolatie bij een California. Sowieso zijn California's zeer matig voorzien van isolatie. Geluidsisolatie matig, temperatuurs isolatie nihil. Was bij de T4 al zo en dat beleid is gewoon doorgetrokken naar de nieuwere auto's, zeker nu heel veel om een zo laag mogelijk gewicht gaat in verband met verbruik.
Ik heb het idee dat toch het meeste hinderlijke geluid van de motor komt. Daarnaast met tegenwind ook extra geluid, maar ja het is een bus he , die vangt wind.
Als eerste dus het dashboard aan de onderzijde dichtmaken, met de 2 kappen die bij jouw dashboard horen.
Ook een D-vorm rubber bij de voorportieren helpt ook.
Reactie: die zit er ook al in en haalt nog extra ruis van de zijkant weg en deur sluit stiller
Groetjes Peter