Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geluidsreductie cabineruimte vw t5 california

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco

Geluidsreductie cabineruimte vw t5 california

Bericht door fresco »

Eerst dit: Gisteren heb ik de interieur-/ kachelventilator die aan de passagierskant zit achter/onder dashboard eruit gehad vanwege een hinderlijk ratelend geluid. Er bleek een bladrest met steeltje tussen 2 schoepen te zitten. Makkelijk op te lossen maar een lastig klusje omdat er nogal wat dashboard verwijderd moet worden om bij de ventilator te kunnen. Het is gelukt, dankzij info op txboard.

Maar ondertussen zag ik ook dat er in de ruimte onder het dashboard weinig isolatiemateriaal te zien is.
Ik ervaar bij snelheden vanaf 90 km/u een steeds toenemend hinderlijk geluidsniveau vanuit de motorruimte naar de passagiersruimte. (Indertijd met de t4 California was dat overigens wel behoorlijk erger😏)
We hebben sinds 2019 een t5 California comfortline uit 2006. 2.5 tdi axd. Getuned naar 160 pk.
Op de bodem bij de voorstoelen ligt een extra ( California) vloerafdekking plus 2 rubbematten die wat trillingen etc van onder af zullen dempen.
Er komt denk ik ook veel geluid door de ventilatiekanalen naar binnen(?), maar daar valt weinig tegen te doen denk ik.
Heeft iemand tips om het geluid vanonder de motorkap naar de passagiersruimte te reduceren naar een behaaglijker niveau?
Ik kan verzinnen dat de ruimte achter en onder het dashboard opgevuld wordt( waarmee?) misschien onder de motorkap tegen de achterwand extra materiaal?(Welk materiaal is veilig/safe?)

Graag advies/ ideeën,
Groet , Frank
krekwakwol

Re: Geluidsreductie cabineruimte vw t5 california

Bericht door krekwakwol »

Wat ook enigzins al sceelt is een rubber strip tussen de voorruit en het dashboard, ook makkelijk om gelijk een afdekking van je chassisnummer tussen te schuiven.
17526019209407464615894721940733.jpg
17526022709352186337506191156999.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
fresco

Bericht door fresco »

krekwakwol schreef: 15 jul 2025, 19:53 Wat ook enigzins al sceelt is een rubber strip tussen de voorruit en het dashboard, ook makkelijk om gelijk een afdekking van je chassisnummer tussen te schuiven.
Bedankt voor je reactie,
Echter, die zit er al bij mij in.
Groet , Frank
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Is de onderzijde van jouw dashboard dicht aan beide zijden boven de voeten ruimte?

De 2,5 TDI pomp verstuiver is een beetje luidruchtige motor, en daar zelf kunt je weinig aan doen.
Motorbeschermplaat zit tegen je subframe aan gemonteerd?

Wat ik bij beide T5-GP's heb gedaan is de voorportieren ontdreund met alubutyl en geïsoleerd met 9mm Armaflex, wat echt wel een verschil maakt.
Ook een D-vorm rubber bij de voorportieren helpt ook.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco

Bericht door fresco »

Multivan Generation schreef: 15 jul 2025, 21:51 Is de onderzijde van jouw dashboard dicht aan beide zijden boven de voeten ruimte?
Reactie: Nee en onderkant is een stukje open en er is wat ruimte erachter waar wellicht hittebestendige isolatie ingestopt kan worden, maar moet die ruimte juist niet wat open blijven voor luchtdoorstroming/ventilatie?

De 2,5 TDI pomp verstuiver is een beetje luidruchtige motor, en daar zelf kunt je weinig aan doen.
Reactie plaat aan de onderkant van motor : voor zover ik kan zien wel
Maar wat betekent dat?

Wat ik bij beide T5-GP's heb gedaan is de voorportieren ontdreund met alubutyl en geïsoleerd met 9mm Armaflex, wat echt wel een verschil maakt.
Reactie:
Zit daar geen isolatie dan bij een California? Ontdreunen heb ik trouwens indertijd bij de t4 ook gedaan, maar dat portier was echt een knikkerbak. Ik zal is kijken hoe dat portier er van binnen uitziet.
Ik heb het idee dat toch het meeste hinderlijke geluid van de motor komt. Daarnaast met tegenwind ook extra geluid, maar ja het is een bus he , die vangt wind.

Reactie: die zit er ook al in en haalt nog extra ruis van de zijkant weg en deur sluit stiller

Groetjes Peter
Dan nog dit: zou extra isolatie in de motorruimte tegen de achterwand kunnen helpen? En mag dat trouwens? Hittebestendig materiaal denk ik
En eventueel nog extra materiaal tegen de binnenkant motorkap wellicht....

Dank voor je reactie
Groet , Frank
Multivan Generation
Contacteer:

fresco schreef: 16 jul 2025, 21:19
Multivan Generation schreef: 15 jul 2025, 21:51 Is de onderzijde van jouw dashboard dicht aan beide zijden boven de voeten ruimte?
Reactie: Nee en onderkant is een stukje open en er is wat ruimte erachter waar wellicht hittebestendige isolatie ingestopt kan worden, maar moet die ruimte juist niet wat open blijven voor luchtdoorstroming/ventilatie?

Dus dichtmaken met de juiste afwerkkapjes voor jouw dashboard en nee moet niet open blijven voor lucht doorstroming/ventilatie, want dat vindt via de ventilatieroosters plaats.

Reactie plaat aan de onderkant van motor : voor zover ik kan zien wel
Maar wat betekent dat?

Die plaat zorgt voor bescherming tegen opvliegende zaken die anders de motorruimte in zou kunnen. Water, steentjes etc. Tevens zorgt die plaat voor een andere luchtstroom onder de auto en dus andere geluidsbeleving.

Reactie:
Zit daar geen isolatie dan bij een California? Ontdreunen heb ik trouwens indertijd bij de t4 ook gedaan, maar dat portier was echt een knikkerbak. Ik zal is kijken hoe dat portier er van binnen uitziet.

Nee daar zit geen isolatie bij een California. Sowieso zijn California's zeer matig voorzien van isolatie. Geluidsisolatie matig, temperatuurs isolatie nihil. Was bij de T4 al zo en dat beleid is gewoon doorgetrokken naar de nieuwere auto's, zeker nu heel veel om een zo laag mogelijk gewicht gaat in verband met verbruik.

Ik heb het idee dat toch het meeste hinderlijke geluid van de motor komt. Daarnaast met tegenwind ook extra geluid, maar ja het is een bus he , die vangt wind.

Als eerste dus het dashboard aan de onderzijde dichtmaken, met de 2 kappen die bij jouw dashboard horen.

Reactie: die zit er ook al in en haalt nog extra ruis van de zijkant weg en deur sluit stiller

Groetjes Peter
Dan nog dit: zou extra isolatie in de motorruimte tegen de achterwand kunnen helpen? En mag dat trouwens? Hittebestendig materiaal denk ik
En eventueel nog extra materiaal tegen de binnenkant motorkap wellicht....

Zou kunnen helpen, maar welk materiaal geschikt daarvoor zou zijn? Geen idee.
Dank voor je reactie

Ik reageer de komende weken niet meer, ben op vakantie in Zweeds Lapland en daar heb ik geen bereik en ook niet de behoefte om (meer) te reageren. Succes met de afwegingen en werkzaamheden. Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco

Bericht door fresco »

Ik reageer de komende weken niet meer, ben op vakantie in Zweeds Lapland en daar heb ik geen bereik en ook niet de behoefte om (meer) te reageren. Succes met de afwegingen en werkzaamheden. Groetjes Peter
[/quote]

Bedankt nogmaals,
Fijne vakantie in het mooie Zweden
Groet , Frank
fresco

Bericht door fresco »

Even nog een terugkoppeling:

(Een paar tips had ik zelf al eerder toegepast: rubberen strip op de grens voorruit en dashboard, extra d-vormig rubberstrip binnenrand portieren)
Naar aanleiding van verschillende reacties heb ik het volgende nog gedaan: beide portieren ontdreund en extra isolatiemateriaal in de open ruimtes achter het dashboard.daarnaast ook ontdreunings matjes rechtstreeks op de motorklep direct onder de bestaande bekleding.

Met name het ontdreunen van de portieren heeft positief effect :
1. Minder geluid vanaf de zijkant, deur sluit met minder bijgeluid.
2. Extra voordeeltje: De originele luidsprekers in de de portieren leveren een mooier geluidsbeeld. Had even overwogen om die te vervangen, maar eigenlijk doen ze het nog redelijk acceptabel

Voor het verwijderen van de portier bekleding zijn filmpjes te vinden op youtube:
Deze heeft mij goed geholpen:

Groet , Frank
Multivan Generation
Contacteer:

Mooi zo dat je iets gehad hebt en gedaan hebt met mijn tips :toppie
Was wellicht een iets andere benadering als dat je zelf voor ogen had,
maar fijn dat het je meer gebracht heeft als dat je verwacht had :gekte
Dropmans

Bericht door Dropmans »

krekwakwol schreef: 15 jul 2025, 19:53 Wat ook enigzins al sceelt is een rubber strip tussen de voorruit en het dashboard, ook makkelijk om gelijk een afdekking van je chassisnummer tussen te schuiven.
Dit is toch standaard traptredeprofiel?
Of zie ik het verkeerd?

Wat is het voordeel om je chassisnummer af te dekken?
Tegen het dievengilde?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ja, precies.
Het schijnt dat je met het chassisnummer een extra sleutel bij je bus kunt bestellen.
Dus elke anti diefstal maatregel is er weer een, helemaal voor zo'n mooie T6 :knipoog.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie