Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Multivan T7 ombouw – stahoogte en belastingregeling
- Mickel Moen
- Contacteer:
Re: Multivan T7 ombouw – stahoogte en belastingregeling
Of Outbase dat gedaan heeft weet ik niet, maar zover ik begrijp, willen ze niet alleen een hefdak op een IDbuzz leveren. Ze leveren complete campers.
Dan ligt het niet in de lijn, dat ze dat wel voor de T7 Multivan zouden doen.
Dan zal het meer afwachten zijn, waar bedrijven als Reimo en SCA al dan niet mee komen. Houd ook de bedrijven aan de andere kant van het kanaal in de gaten. Daar is een zeer levendige (zelf)bouw markt.
Ik hoop dat ik nog wel even door kan met mijn T5, maar hybride of geheel elektrisch volg ik met veel belangstelling.
Zo lijkt mij de IDbuzz om te rijden een geweldig bus. Ik vind hem ook mooi. Echter de veel kleinere ruimte is wel een ding. Kortom ik wacht nog wel even.
Aan TS: Veel succes.
Dan ligt het niet in de lijn, dat ze dat wel voor de T7 Multivan zouden doen.
Dan zal het meer afwachten zijn, waar bedrijven als Reimo en SCA al dan niet mee komen. Houd ook de bedrijven aan de andere kant van het kanaal in de gaten. Daar is een zeer levendige (zelf)bouw markt.
Ik hoop dat ik nog wel even door kan met mijn T5, maar hybride of geheel elektrisch volg ik met veel belangstelling.
Zo lijkt mij de IDbuzz om te rijden een geweldig bus. Ik vind hem ook mooi. Echter de veel kleinere ruimte is wel een ding. Kortom ik wacht nog wel even.
Aan TS: Veel succes.
Eigenlijk wil je er dus een California Beach van maken
Dat is inderdaad een fijn concept als je geen behoefte hebt aan een vaste camperinbouw.
Wat bij een originele T7 California Beach opvallend is, is dat er maximaal 6 zitplaatsen toegestaan zijn. Die 7e stoel prik je er zo bij in natuurlijk, maar is verzekeringstechnisch geen goed idee waarschijnlijk. Dat zou dan wel een enorm voordeel zijn als je er zelf een bouwt, dan heb je die restrictie niet.
Overigens is de T7 Multivan ook leverbaar als benzine en diesel, alleen niet in Nederland.
Ik heb ook gespeurd maar geen aanbieders van hefdaken kunnen vinden, behalve Reimo. Die van het filmpje is gebaseerd op een korte Multivan, vandaar ook die onhandige bedverlenging in het dak.
Voor een stahoogte-check/campertoelating zou je even met het Campercentrum kunnen bellen of een originele California dat heeft. Zo ja, dan is de kans zeker aanwezig dat een alternatief dak dat ook moet kunnen krijgen.
Dat is inderdaad een fijn concept als je geen behoefte hebt aan een vaste camperinbouw.
Wat bij een originele T7 California Beach opvallend is, is dat er maximaal 6 zitplaatsen toegestaan zijn. Die 7e stoel prik je er zo bij in natuurlijk, maar is verzekeringstechnisch geen goed idee waarschijnlijk. Dat zou dan wel een enorm voordeel zijn als je er zelf een bouwt, dan heb je die restrictie niet.
Overigens is de T7 Multivan ook leverbaar als benzine en diesel, alleen niet in Nederland.
Ik heb ook gespeurd maar geen aanbieders van hefdaken kunnen vinden, behalve Reimo. Die van het filmpje is gebaseerd op een korte Multivan, vandaar ook die onhandige bedverlenging in het dak.
Voor een stahoogte-check/campertoelating zou je even met het Campercentrum kunnen bellen of een originele California dat heeft. Zo ja, dan is de kans zeker aanwezig dat een alternatief dak dat ook moet kunnen krijgen.
Hou er rekening mee dat de stahoogte ook in de camper aanwezig moet zijn. Dus niet enkel dat het basisvoertuig 130cm heeft maar de echte hoogte van de leefruimte in de camper moet ook minimaal 130cm zijn. Heb je een verhoogde vloer ivm opbergruimte of isolatie dan meten ze daarvan tot onderzijde hefdak of bedplank. Ik heb geloof ik 135 cm en de bedplank die omhoog kan scharnieren beschouwen ze als vaste hoogte omdat gemeten wordt met het hefdak laag. De maatgeving wordt gemeten in de leefruimte, dat is de ruimte achter de voorstoelen in de achterste stand en met de leuning verticaal. Dus ook de maat stahoogte ook al is er voldoende hoogte als je een opening hebt voor de dakspant Bstijl.
Groet, Ronald
Dit is echt ongelooflijk — het is alsof iemand mijn gedachten heeft gelezen en precies heeft uitgevoerd wat ik al in mijn hoofd had, met slechts een paar kleine aanpassingen.
[media] [/media]
Het idee om de tweede rij stoelen om te draaien naar een zogenaamde vis-à-vis-positie tijdens de slaapstand, en de slaaphoogte… dat is exact wat ik ook had bedacht.
Voor de keuken zou ik zelf kiezen voor een uitschuifbaar systeem aan de achterkant — dat lijkt me het meest praktisch. De koelkast moet daarnaast ook makkelijk van binnenuit bereikbaar zijn, dat is voor mij een must.
Verder vind ik het gebruik van de originele bevestigingsogen om de ‘camper unit’ vast te zetten echt briljant bedacht.
@michelmoen check trouwens eens de nieuwe ID. Buzz GTX LWB — ik was op slag verliefd toen ik hem voor het eerst zag bij de dealer. Volgens mij nog niet leverbaar, maar dit zou zomaar eens onze volgende bus kunnen worden! .
[media] [/media]
Het idee om de tweede rij stoelen om te draaien naar een zogenaamde vis-à-vis-positie tijdens de slaapstand, en de slaaphoogte… dat is exact wat ik ook had bedacht.
Voor de keuken zou ik zelf kiezen voor een uitschuifbaar systeem aan de achterkant — dat lijkt me het meest praktisch. De koelkast moet daarnaast ook makkelijk van binnenuit bereikbaar zijn, dat is voor mij een must.
Verder vind ik het gebruik van de originele bevestigingsogen om de ‘camper unit’ vast te zetten echt briljant bedacht.
@michelmoen check trouwens eens de nieuwe ID. Buzz GTX LWB — ik was op slag verliefd toen ik hem voor het eerst zag bij de dealer. Volgens mij nog niet leverbaar, maar dit zou zomaar eens onze volgende bus kunnen worden! .
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Hee... Een Beach 
De ID Buzz LWB vind ik ook wel interessant. Hoeft niet perse een GTX te zijn van mij. Moet er wel een mooi laag hefdakje op, de daken van Ventje en Tonke vind ik niet zo geslaagd qua looks.
De ID Buzz LWB vind ik ook wel interessant. Hoeft niet perse een GTX te zijn van mij. Moet er wel een mooi laag hefdakje op, de daken van Ventje en Tonke vind ik niet zo geslaagd qua looks.
Alle uitvoeringen van de Californië op 1 na worden geregistreerd als personenwagen i.v.m. de binnenhoogte. Bij de T7 sta je ook nog voor de uitdaging van het maximum gewicht t.o.v. het leeggewicht. Dus als je overweegt een Multivan om te bouwen naar camper dan zou ik eerst willen weten wat ie zonder stoelen weegt. Ik ben bang dat je niet veel speelruimte hebt. Daarom denk ik ook dat ik nog geen ombouwer ben tegengekomen die aan een project op basis van de T7 Multivan is begonnen. Daarentegen heb ik wel gedacht dat een Beach misschien een interessante mogelijkheid is. Je hebt dan al een aantal zaken, die je toch wil hebben als een hefdak, stoelen, verduistering, en nog wat.
Ik heb hem hoor! Wat een topding.
Van een T5GP diesel uit 2011 naar een 2023 Multivan T7 hybride — wat een wereld van verschil. Het rijcomfort is geweldig, stil, soepel… echt top. Het is een rijdende computer, dus je moet er wel even induiken om alle functies goed te leren gebruiken.
Voor kampeerders biedt zo'n hybride ook mooie voordelen. Ik stel me al voor dat ik 's nachts de airco via mijn telefoon aanzet — ideaal!
Dit jaar gaan we op pad met een daktent.
Vraagje: het is lastig om goede info te vinden, maar wat mag er eigenlijk op dit dak?
Zover ik kan vinden, ligt het maximale draagvermogen tijdens het rijden (dynamisch) op 95–100 kg. In stilstand zou het dak tot zo'n 200–300 kg kunnen dragen.
Van een T5GP diesel uit 2011 naar een 2023 Multivan T7 hybride — wat een wereld van verschil. Het rijcomfort is geweldig, stil, soepel… echt top. Het is een rijdende computer, dus je moet er wel even induiken om alle functies goed te leren gebruiken.
Voor kampeerders biedt zo'n hybride ook mooie voordelen. Ik stel me al voor dat ik 's nachts de airco via mijn telefoon aanzet — ideaal!
Dit jaar gaan we op pad met een daktent.
Vraagje: het is lastig om goede info te vinden, maar wat mag er eigenlijk op dit dak?
Zover ik kan vinden, ligt het maximale draagvermogen tijdens het rijden (dynamisch) op 95–100 kg. In stilstand zou het dak tot zo'n 200–300 kg kunnen dragen.
Nice! Wat is het geworden, een korte of een lange? Hoeveel stoelen heb je?
Natuurlijk een “lange”. Hij voelt — en is — letterlijk kleiner dan de T5GP, maar heeft veel betere isolatie en ligt echt geweldig op de weg. Het rijgedrag is absoluut top.MarkV schreef: 28 jul 2025, 14:02 Nice! Wat is het geworden, een korte of een lange? Hoeveel stoelen heb je?
Ik heb de 7-persoonsversie. Niet de duurste uitvoering, maar alles wat ik nodig heb zit erin.
Het enige wat ik nog graag zou willen is ACC (Adaptive Cruise Control). Ik heb inmiddels Kufatec gevonden; zij zeggen dat ze dit zelfs met behoud van fabrieksgarantie kunnen inbouwen.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Gaaf!
Tsja, en hoe nu verder?
Nu komt het leuke gedeelte..
Plannen, uitdenken, uitvoeren etc.
Wat is nu de binnenhoogte van vloer naar hemeltje?
Veel succes de komende tijd.
En zorg voor goede handleidingen bijvoorbeeld uit Erwin online, hoe je bepaalde dingen los moet halen..
Groetjes Peter
Tsja, en hoe nu verder?
Nu komt het leuke gedeelte..
Plannen, uitdenken, uitvoeren etc.
Wat is nu de binnenhoogte van vloer naar hemeltje?
Veel succes de komende tijd.
En zorg voor goede handleidingen bijvoorbeeld uit Erwin online, hoe je bepaalde dingen los moet halen..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi
Ik ben inmiddels een korte retourtrip Frankrijk tot aan de Spaanse grens geweest. Onderweg alle omstandigheden kunnen testen – bergwegen, snelwegen – en de auto kan alles prima aan qua vermogen. Dit is mijn eerste automaat en ik moet zeggen dat ik er steeds meer van geniet, vooral het relaxte cruisen onderweg.
Een paar dingen om aan te wennen:
Benzine tanken… elke keer even opletten om niet per ongeluk diesel te pakken (gewoonte van jaren).
Laden niet vergeten, want dat helpt echt voor performance én zuinig rijden. (Statistische: 7.4 l/100 km gem. Van 3300km rijden)
Minpuntje: als je even uitstapt met de motor en airco aan, zet de auto zichzelf uit na een paar seconden. Niet handig als de rest in de auto blijft zitten (bijvoorbeeld bij receptie). Hopelijk kan ik dat nog ergens uitzetten.
Verder echt super tevreden. In anderhalve week tijd een tijdelijke setup in elkaar gezet, en die voldoet al grotendeels aan onze verwachtingen.
https://imgur.com/a/doX3Zw4
Ik ben inmiddels een korte retourtrip Frankrijk tot aan de Spaanse grens geweest. Onderweg alle omstandigheden kunnen testen – bergwegen, snelwegen – en de auto kan alles prima aan qua vermogen. Dit is mijn eerste automaat en ik moet zeggen dat ik er steeds meer van geniet, vooral het relaxte cruisen onderweg.
Een paar dingen om aan te wennen:
Benzine tanken… elke keer even opletten om niet per ongeluk diesel te pakken (gewoonte van jaren).
Laden niet vergeten, want dat helpt echt voor performance én zuinig rijden. (Statistische: 7.4 l/100 km gem. Van 3300km rijden)
Minpuntje: als je even uitstapt met de motor en airco aan, zet de auto zichzelf uit na een paar seconden. Niet handig als de rest in de auto blijft zitten (bijvoorbeeld bij receptie). Hopelijk kan ik dat nog ergens uitzetten.
Verder echt super tevreden. In anderhalve week tijd een tijdelijke setup in elkaar gezet, en die voldoet al grotendeels aan onze verwachtingen.
https://imgur.com/a/doX3Zw4
- Multivan Generation
- Contacteer:
Binnenkort caravan Salon in Düsseldorf.
Ben benieuwd wat voor oplossingen ze hebben voor T7 Multivan
Ik ga sowieso veel foto's maken
Heb je voor jezelf al een idee, of je vast gaat inbouwen of removable blijft?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wij zagen vlak bij ons van de zomer ook een Multivan Cali staan.....bvddobb schreef: 16 jul 2025, 13:19Inderdaad. Wij hebben de nieuwe California goed bekeken, en vinden dat het VW met de nieuwe California ook niet is gelukt een, in onze ogen bruikbare, kampeerbus te bouwen op basis van de nieuwe Multivan. Alles veel te beperkt en te klein, van binnen.Multivan Generation schreef: 15 jul 2025, 21:34 Multivan als basis auto is best leuk voor het auto gedeelte, maar de uitdaging gaat hem in het interieur zitten, afgezien nog van een (slaap)hefdak.
Maar goed, hij wordt redelijk verkocht, dus er zijn genoeg mensen die hem wel OK vinden!
"lekker compact" istie wel, maar het wordt wel een beetje klein allemaal hoor....
man was redelijk lang, bovenkant van zijn hoofd was ook bovenkant van zijn kast luifel.
Bergruimte onder het bed beneden ook minimaal.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Ik ben ook van plan om naar de Caravan Salon in Düsseldorf te gaan. Extra inspiratie is altijd welkom. Voor nu denk ik aan een camperbox-stijl inrichting. Ik weet alleen nog niet of ik de bus op camperkenteken zal zetten, want de wegenbelasting is tegenwoordig niet echt interessant meer. Daarbij moet je nog steeds voldoen aan die onhandige RDW-regels, zoals een ingebouwde keuken.Binnenkort caravan Salon in Düsseldorf.
Met onze huidige “tijdelijke” opzet kunnen we eigenlijk al goed vooruit. Er zijn natuurlijk verbeterpunten, maar het idee werkt. Op dit moment gebruik ik houten kisten van 30 cm hoog + een matras van 10 cm, wat samen gelijk is aan zit-hoogte. Ik merk dat dit niet per se hoeft, er kan makkelijk nog 10 cm bij de kist, wat meteen veel extra opbergruimte oplevert.
Ik zou graag meer richting een vast bed willen gaan, omdat het dagelijks opmaken ons onnodige stress geeft. Mogelijk maak ik de eerste rij stoelen bruikbaar als zitplek, en het achterste deel als vast, klapbaar gedeelte om zo de juiste bedlengte te krijgen.
Komend jaar toch nog steeds 50% korting op de wegenbelasting, tikt toch redelijk door over 12 maanden.
Een vast bed is echt ideaal, heerlijk, je bedje ligt altijd klaar
Een vast bed is echt ideaal, heerlijk, je bedje ligt altijd klaar
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.