Dank voor het advies! Dat is inderdaad de lader die ik heb. Ik ga hier even naar kijken zometeen dan dan stuur ik een foto mee.HenkK schreef: 21 jul 2025, 09:51 Welk model lader is het, en hoe meet je de uitgangsspanning. Als je dat meet in de 6 polige stekker, uit de lader, zegt die meting niets, alleen dat de lader dan niet goed kan werken.
Als het een begin is van het klappen van de condensatoren, kun je een noodgreep toe passen, Het je een 2169.00 lader en dat verwacht ik, kun je het volgende doen.
Bouw de lader uit en open de behuizing met de 4 boutjes aan de rand van de behuizing. Er zitten 2 printen in 1 grote en een kleine. Je kunt de 2 papier\was condensatoren die op de grote print in het 230 volt (primaire) gedeelte zitten eruit breken. Als je een foto maakt van je lader, ik weet niet welke je hebt, kan ik het aangeven.
(Zitten aan de rand van de grote print)
De 1e , 0,68uF, zit voor de zekering en de kleine zit tussen de 2 trafootjes\spoelen in, 0,1 uF. Met tang aan de zijkanten er zijdelings uit wrikken. Deze kunnen dan geen problemen meer veroorzaken en kan de lader tijdelijk gebruikt worden. Als er een aansluitdraad blijft zitten, deze afknippen.
Zitten er brandplekken op de connector tussen beide printen, heeft bovenstaande geen zin en kun je de lader beter geheel afkoppelen, beide stekkers eruit trekken.
Mocht je een andere lader hebben, deze rechtstreeks op de klemmen van de huishoud accu zetten en niet via de lader bedrading in de 6 polige stekker.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Acculader stuk op langdurige vakantie
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Ik heb de lader eruit gehaald en binnenin gekeken. Het ziet er naar uit dat er in ieder geval iets is doorgebrand bij de spoel. Misschien dat jij het op de foto’s kan zien.HenkK schreef: 21 jul 2025, 09:51 Welk model lader is het, en hoe meet je de uitgangsspanning. Als je dat meet in de 6 polige stekker, uit de lader, zegt die meting niets, alleen dat de lader dan niet goed kan werken.
Als het een begin is van het klappen van de condensatoren, kun je een noodgreep toe passen, Het je een 2169.00 lader en dat verwacht ik, kun je het volgende doen.
Bouw de lader uit en open de behuizing met de 4 boutjes aan de rand van de behuizing. Er zitten 2 printen in 1 grote en een kleine. Je kunt de 2 papier\was condensatoren die op de grote print in het 230 volt (primaire) gedeelte zitten eruit breken. Als je een foto maakt van je lader, ik weet niet welke je hebt, kan ik het aangeven.
(Zitten aan de rand van de grote print)
De 1e , 0,68uF, zit voor de zekering en de kleine zit tussen de 2 trafootjes\spoelen in, 0,1 uF. Met tang aan de zijkanten er zijdelings uit wrikken. Deze kunnen dan geen problemen meer veroorzaken en kan de lader tijdelijk gebruikt worden. Als er een aansluitdraad blijft zitten, deze afknippen.
Zitten er brandplekken op de connector tussen beide printen, heeft bovenstaande geen zin en kun je de lader beter geheel afkoppelen, beide stekkers eruit trekken.
Mocht je een andere lader hebben, deze rechtstreeks op de klemmen van de huishoud accu zetten en niet via de lader bedrading in de 6 polige stekker.
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Ik zie ook overal schuim, vooral bij die drie blauwe onderdelen (condensators?).
Het lijkt wel of de boel heeft staan koken.
Het lijkt wel of de boel heeft staan koken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Is dat geen smeltlijm? Daar lijkt het volgens mij op.Hanz schreef: 21 jul 2025, 18:55 Ik zie ook overal schuim, vooral bij die drie blauwe onderdelen (condensators?).
Het lijkt wel of de boel heeft staan koken.
Groet,
Erik.
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Wat het ook is, het zit op plekken waar het volgens mij niet hoort.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Smeltlijm wordt wel eens gebruikt om onderdeeltjes (extra) vast te zetten en zo te beschermen tegen (los)trillen.
Zo ook in een LiFePO4 accu, waar de bluetooth niet goed meer van werkte en om die bluetooth unit te kunnen vervangen moest ik eerst wat smeltlijm verwijderen.
Groet,
Erik
Zo ook in een LiFePO4 accu, waar de bluetooth niet goed meer van werkte en om die bluetooth unit te kunnen vervangen moest ik eerst wat smeltlijm verwijderen.
Groet,
Erik
- HenkK
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
De grote C is er uit, zou die kleine naast de gelijkrichter er ook uit wurmen en dan zou de lader moeten werken,
Stoort wel wat meer.
Later wel laten reviseren.
Stoort wel wat meer.
Later wel laten reviseren.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
- HenkK
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Als er nu zekeringen defect zijn, zal bovenstaande waarschijnlijk niet werken, meestal is dan die grote NPN transistor stuk.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: Acculader stuk op langdurige vakantie
Ik ben tot nu toe wel tevreden met de extra lader die ik in Servië gekocht heb. Ik denk dat ik deze ga blijven gebruiken op deze vakantie en dan bij terugkomst de originele lader ga laten reviseren.
Dank voor het meedenken en helpen allen!
Dank voor het meedenken en helpen allen!