Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 camper grote roest en spuit beurt
-
peter_camper
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 dec 2024, 17:44
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
Dank Peter. Helaas zit m'n scheidingsrelais onder de hoge kast waar ik niet bij kan zonder de kast opnieuw uit te bouwen. Had het dus beter eerst even kunnen doormeten voordat ik ging inbouwen...
Voordat ik de kast weer uitbouw eerst maar even het volgende gedaan: accuspanning van motoraccu gemeten bij stilstaande motor (12.2V) en van de hh accu bij stilstaande motor (11.2V). Na het starten even gewacht en opnieuw beide spanningen gemeten. Motoraccu was 13.8V en hh accu 11.2V nog steeds. Die wordt dus inderdaad niet opgeladen.
Later deze week ga ik dan toch maar de kast opnieuw eruit halen om zo de scheidingsrelais door te meten. Mocht dit relais aan vervanging toe zijn, zijn deze nog te koop ergens?
Voordat ik de kast weer uitbouw eerst maar even het volgende gedaan: accuspanning van motoraccu gemeten bij stilstaande motor (12.2V) en van de hh accu bij stilstaande motor (11.2V). Na het starten even gewacht en opnieuw beide spanningen gemeten. Motoraccu was 13.8V en hh accu 11.2V nog steeds. Die wordt dus inderdaad niet opgeladen.
Later deze week ga ik dan toch maar de kast opnieuw eruit halen om zo de scheidingsrelais door te meten. Mocht dit relais aan vervanging toe zijn, zijn deze nog te koop ergens?
- Jan anno NU
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
De volgende slimme uitvoering is wel handig.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... gXEALw_wcB
Geen D+ nodig.
En schakeld twee kanten op.
Als je dus op de camping aan de paal staat en je laadt je HHaccu op dan wordt de startaccu ook opgeladen.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... gXEALw_wcB
Geen D+ nodig.
En schakeld twee kanten op.
Als je dus op de camping aan de paal staat en je laadt je HHaccu op dan wordt de startaccu ook opgeladen.
-
peter_camper
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 dec 2024, 17:44
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
Goeie tip, dank!
Ik sta alleen nooit aan de paal op een camping. Maar wel handig relais zo te zien.
Als ik nooit aan de paal sta is er dan ook nog een wat goedkoper alternatief voor dit relais? Of is dit de prijs wel?
Ik sta alleen nooit aan de paal op een camping. Maar wel handig relais zo te zien.
Als ik nooit aan de paal sta is er dan ook nog een wat goedkoper alternatief voor dit relais? Of is dit de prijs wel?
-
peter_camper
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 dec 2024, 17:44
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
Dank!
Uiteindelijk viel t mee. De 40A zekering die onder de motorkap zit op de kabels richting HH accu was doorgebrand. Uiteindelijk geen nieuwe relais nodig dus, scheelt weer. Hoe de zekering is doorgebrand weet ik niet, maar alles lijkt weer goed te werken.
Dank voor alle hulp, nu op pad!
Uiteindelijk viel t mee. De 40A zekering die onder de motorkap zit op de kabels richting HH accu was doorgebrand. Uiteindelijk geen nieuwe relais nodig dus, scheelt weer. Hoe de zekering is doorgebrand weet ik niet, maar alles lijkt weer goed te werken.
Dank voor alle hulp, nu op pad!
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
Leeftijd.
Ik zou al die platte zekeringen onder de motorkap preventief ruimen en nieuwe plaatsen. Ook de contacten goed zuiver maken.
Scheelt later weer problemen en de kosten zijn het niet.
Kijk ook naar aansluiting van min-pool naar chassis en van start-relais naar startmotor. Zijn ook van die notoire probleem makers. Zeker nu de T4's ouder en meer ervaren worden, zijn dit dingetjes om in de gaten te houden.
Groetjes en fijne vakantie
Peter
Ik zou al die platte zekeringen onder de motorkap preventief ruimen en nieuwe plaatsen. Ook de contacten goed zuiver maken.
Scheelt later weer problemen en de kosten zijn het niet.
Kijk ook naar aansluiting van min-pool naar chassis en van start-relais naar startmotor. Zijn ook van die notoire probleem makers. Zeker nu de T4's ouder en meer ervaren worden, zijn dit dingetjes om in de gaten te houden.
Groetjes en fijne vakantie
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
Als je HHaccu zo goed als leeg is ga je een heel hoge laadstroom krijgen vanaf je dynamo , gemiddeld leverd een dynamo in een T4 iets van 90 ampere volgens mij .peter_camper schreef: 07 aug 2025, 18:15 Dank!
Uiteindelijk viel t mee. De 40A zekering die onder de motorkap zit op de kabels richting HH accu was doorgebrand. Uiteindelijk geen nieuwe relais nodig dus, scheelt weer. Hoe de zekering is doorgebrand weet ik niet, maar alles lijkt weer goed te werken.
Dank voor alle hulp, nu op pad!
Busje heeft ook lang stil gestaan ?
-
peter_camper
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 dec 2024, 17:44
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
Goed punt. Dat zou wel eens gebeurt kunnen zijn.
Bij het testen van hoe lang m’n koelkast op de accu kon draaien, kwam ik erachter dat dit maar ong 8u was. Ik naar de accuboer waar ik 2 jaar terug al nieuwe 95Ah AGM accu had gekocht. Blijkt dat m’n lader die ik nog had (rood kastje Nevada) helemaal niet geschikt is om dit type accu goed en volledig op te laden. Na wat uitzoekwerk kwam ik erachter dat ie dat vanaf m’n dynamo ook niet doet. Hij komt op 14-14.3V vanaf de dynamo, en daarmee komt ie niet helemaal vol blijkbaar dus.
Nieuwe Victron 12V/5A lader gekocht, erin gezet, en kan nu via walstroom dus m’n accu goed vol krijgen.
Vraag is alleen hoe ik in de toekomst offgrid m’n accu goed vol krijg. Ik heb 2 opties in gedachten:
- zonnepaneel op dak en via de mppt zorgen dat die de juiste spanning levert om zo wel echt vol te raken
- een DC/DC lader die ik in plaats van m’n scheidingsrelais monteer, bijv Orion Tr smart Victron, zodat ik tijdens het rijden m’n HH accu goed vol krijg
Zijn dit goeie opties?
En is bij optie 2 de laadstroom vanaf de dynamo nog een probleem? Dat m’n dynamo dit bijv niet aan zou kunnen?
Bij het testen van hoe lang m’n koelkast op de accu kon draaien, kwam ik erachter dat dit maar ong 8u was. Ik naar de accuboer waar ik 2 jaar terug al nieuwe 95Ah AGM accu had gekocht. Blijkt dat m’n lader die ik nog had (rood kastje Nevada) helemaal niet geschikt is om dit type accu goed en volledig op te laden. Na wat uitzoekwerk kwam ik erachter dat ie dat vanaf m’n dynamo ook niet doet. Hij komt op 14-14.3V vanaf de dynamo, en daarmee komt ie niet helemaal vol blijkbaar dus.
Nieuwe Victron 12V/5A lader gekocht, erin gezet, en kan nu via walstroom dus m’n accu goed vol krijgen.
Vraag is alleen hoe ik in de toekomst offgrid m’n accu goed vol krijg. Ik heb 2 opties in gedachten:
- zonnepaneel op dak en via de mppt zorgen dat die de juiste spanning levert om zo wel echt vol te raken
- een DC/DC lader die ik in plaats van m’n scheidingsrelais monteer, bijv Orion Tr smart Victron, zodat ik tijdens het rijden m’n HH accu goed vol krijg
Zijn dit goeie opties?
En is bij optie 2 de laadstroom vanaf de dynamo nog een probleem? Dat m’n dynamo dit bijv niet aan zou kunnen?