Laat ik hier maar aanhaken. Mijn Beaut is dood. De 180Ah Beaut AGM huishoudaccu heeft het na 11 jaar begeven. Het display geeft 10,2V aan. Waarschijnlijk een keer te ver ontladen en daarna niet op tijd bijgeladen.
En dan komen we bij een probleem: bij mij thuis kan ik de bus niet (of slechts heel lastig) aan netstroom hangen. Dus zolang ik niet op een camping aan de paal sta beperkt bijladen zich tot laden onder het rijden vanaf de dynamo.
Wat nu? Een nieuwe AGM/gel of een LiFePo? Nog extra monitoren/shunts/boosters of wat heb je allemaal? (Als ik het goed begrijp hebben zowel J vd Pal als Freds een LiFePo zonder booster geïnstalleerd.)
Ik heb een 1998 California met 120A dynamo, staat normaal gesproken in een parkeergarage, is voor 'dagelijks gebruik' (maar kan ook zomaar een paar weken stil staan). Op reis blijf ik meestal een paar dagen staan en reis dan weer verder. Meestal aan de paal, maar ik heb ook een los 60W zonnepaneel en Victron SmartSolar. De standaard omvormer is een tijd geleden door HenkK gereviseerd.
Verbruik: koelkast, ledlampjes, uitschakelbare 65W USB-lader, en af en toe de standkachel.
Het liefst installeer ik de boel en kijk er dan zo weinig mogelijk naar om.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nieuwe hh accu?
- eindgebruiker
- Martens-Tvier
Re: Nieuwe hh accu?
Mijn twee centen: onze bus staat op de oprit naast ons huis, maar kan zomaar 2-3 weken niet gebruikt worden in de winter. We hebben een gewone Exide 140 Ah Gel hh accu. Zonder bijladen zakt de spanning daarvan bij ons eigenlijk nooit onder de 12 V tijdens die perioden van stilstand. Voor die accu geldt als vuistregel dat je idealiter boven 12 V blijft, en incidenteel een keertje tot 11,5 of zo mag zakken.
Daar voldoen we aan en deze accu zit er nu al weer jaren in en werkt nog prima. Verder is alles origineel, met toevoeging van een (niet vast aangesloten) Victron zonnepaneel en (vast aangesloten) Victron solar-lader. Verbruikers zijn bij ons dezelfde als bij jou.
Op zonnige dagen kunnen we vrijwel “oneindig” autonoom staan met het zonnepaneel, en we staan meestal 2-5 dagen op dezelfde plek. We staan zelden aan de walstroom, tenzij het een paar dagen warm en bewolkt is en we wat langer op dezelfde plek staan.
Kortom, onze simpele en vooral “zorgeloze” installatie voldoet prima aan onze wensen, succes met je keuze!
Daar voldoen we aan en deze accu zit er nu al weer jaren in en werkt nog prima. Verder is alles origineel, met toevoeging van een (niet vast aangesloten) Victron zonnepaneel en (vast aangesloten) Victron solar-lader. Verbruikers zijn bij ons dezelfde als bij jou.
Op zonnige dagen kunnen we vrijwel “oneindig” autonoom staan met het zonnepaneel, en we staan meestal 2-5 dagen op dezelfde plek. We staan zelden aan de walstroom, tenzij het een paar dagen warm en bewolkt is en we wat langer op dezelfde plek staan.
Kortom, onze simpele en vooral “zorgeloze” installatie voldoet prima aan onze wensen, succes met je keuze!
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- krekwakwol
Mijn advies zou zijn, als je geen capaciteits problemen hebt gehad de afgelopen jaren, zou ik gewoon weer een zelfde nieuwe AGM accu plaatsen, daar is je systeem op ingericht en past weer 1 op 1.eindgebruiker schreef: 27 aug 2025, 19:36
Wat nu? Een nieuwe AGM/gel of een LiFePo? Nog extra monitoren/shunts/boosters of wat heb je allemaal? (Als ik het goed begrijp hebben zowel J vd Pal als Freds een LiFePo zonder booster geïnstalleerd.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Contacteer:
Dat willen we allemaal denk ik wel, installeren en er niet meer naar om kijken.eindgebruiker schreef: 27 aug 2025, 19:36 Laat ik hier maar aanhaken. Mijn Beaut is dood. De 180Ah Beaut AGM huishoudaccu heeft het na 11 jaar begeven. Het display geeft 10,2V aan. Waarschijnlijk een keer te ver ontladen en daarna niet op tijd bijgeladen.
En dan komen we bij een probleem: bij mij thuis kan ik de bus niet (of slechts heel lastig) aan netstroom hangen. Dus zolang ik niet op een camping aan de paal sta beperkt bijladen zich tot laden onder het rijden vanaf de dynamo.
Ik heb een 1998 California met 120A dynamo, staat normaal gesproken in een parkeergarage, is voor 'dagelijks gebruik' (maar kan ook zomaar een paar weken stil staan). Op reis blijf ik meestal een paar dagen staan en reis dan weer verder. Meestal aan de paal, maar ik heb ook een los 60W zonnepaneel en Victron SmartSolar. De standaard omvormer is een tijd geleden door HenkK gereviseerd.
Verbruik: koelkast, ledlampjes, uitschakelbare 65W USB-lader, en af en toe de standkachel.
Het liefst installeer ik de boel en kijk er dan zo weinig mogelijk naar om.
Echter met goed onderhoud gaat veel over het algemeen langer mee.
Als ik zo lees hoe je er mee omgaat ('noodgedwongen"), dan vind ik een gebruiks leeftijd van 11 jaar een goede score
Je kunt het jezelf iets gemakkelijker maken, door een vast paneel op het dak te monteren, dan wordt de huishoudaccu zodra er zon op schijnt, automatisch opgeladen. Dat doet natuurlijk niet veel in een parkeer garage, maar wellicht is daar 1 maal maand een stroomkabeltje uitleggen wel een mogelijkheid.
Je ervaring gelezen hebbende, dan zou ik zoals Krekwakwol schreef, meteen dezelfde accu terugplaatsen, dan weet je wat je kunt verwachten en hoef je niets aan te passen.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- eindgebruiker
Update: de startaccu bleek ook stuk
Is inmiddels op de camping vervangen door de Wegenwacht.
Maar goed, drie stemmen voor opnieuw een AGM/gel accu. Als die weer 11 jaar meegaat zal ik niet klagen.
Is inmiddels op de camping vervangen door de Wegenwacht.
Nee. Ik kan de bus voor aan de straat parkeren á 4 euro per uur, en dan van twee hoog een kabel uit het raam hangen en over het fietspad spannen. Dat heb ik de afgelopen jaren een paar keer gedaan, maar het is zo'n beetje het tegenovergestelde van 'er zo weinig mogelijk naar omkijken'.Multivan Generation schreef: 28 aug 2025, 17:36 wellicht is daar 1 maal maand een stroomkabeltje uitleggen wel een mogelijkheid.
Maar goed, drie stemmen voor opnieuw een AGM/gel accu. Als die weer 11 jaar meegaat zal ik niet klagen.
- Martens-Tvier
Lijkt me een prima plan, als je zorgt dat je zo weinig mogelijk onder de 12 V komt, gaat hij weer zeker 10 jaar mee. Kijken of je bus dat volhoudt….eindgebruiker schreef: 28 aug 2025, 18:03 Maar goed, drie stemmen voor opnieuw een AGM/gel accu. Als die weer 11 jaar meegaat zal ik niet klagen.
T4 California Event 2.5 TDi 2003