Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dichting tussen oil pick-up en oliepomp 2.5tdi
Re: Dichting tussen oil pick-up en oliepomp 2.5tdi
Op een andere verkoopsite zie ik staan: Dimension 0,2 x 9 x 9
Klopt dit? 2 mm dik en 9 cm doorsnede?
Klopt dit? 2 mm dik en 9 cm doorsnede?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Merci voor de allrad tip. Ik heb ze daar besteld
Maar nu, de oliepomp. Ik heb 'm open gemaakt. Ik moet er wel bij zeggen dat het de eerste oliepomp van mijn leven is dat ik open maak, dus ik ken er eigenlijk de ballen van. Maar intuïtief vind ik 'm best netjes. Het enige wat ik kan zien is een spoor op de plaat, waar ik mijn vinger houd, maar ik kan geen reliëf detecteren met mijn nagel. Ik meen dat dit een goed pompje is. Nokjes zijn ook proper. Ik ga de boel primer, terug in elkaar steken, en gamble gamble, monteren.
Pomp heeft 450000 kms
Maar nu, de oliepomp. Ik heb 'm open gemaakt. Ik moet er wel bij zeggen dat het de eerste oliepomp van mijn leven is dat ik open maak, dus ik ken er eigenlijk de ballen van. Maar intuïtief vind ik 'm best netjes. Het enige wat ik kan zien is een spoor op de plaat, waar ik mijn vinger houd, maar ik kan geen reliëf detecteren met mijn nagel. Ik meen dat dit een goed pompje is. Nokjes zijn ook proper. Ik ga de boel primer, terug in elkaar steken, en gamble gamble, monteren.
Pomp heeft 450000 kms
Hoe is de axiale speling tussen de tandwielen en de aluminium behuizing? Ik zie toch wel wat loopsporen. Dat is de zuig en perszijde waar je makkelijker slijtage hebt dan op de stalen dekplaat. Ik neem aan dat je de oliedruk gemeten hebt en na montage nog eens meet?
Groet, Ronald
Deze t4 had al lang een olielek bij de pompseal, en dat heb ik lang vakkundig genegeerd. Toch zat er wat te knagen, en ik dacht, toch even de riem checken. En jeetje, wat lag het ding slap, klaar om elk moment de geest te geven. Van een oliemeting was toen geen sprake meer
Pomp zit weer in elkaar, en hoe ik ook draai, keer, schuif of trek, geen speling
Ik beloof, dat als hij ooit nog draait en wil blijven draaien, dat er nog een oliedrukmeting volgt
Nog iets anders. Mijn motor is een ajt uit 2002. Ik heb een foutje gemaakt door mijn oude oliepomp pakking per vergissing weg te gooien, dus ik kan de nieuwe niet vergelijken. Mijn nieuwe pakking is zoals die met links boven een dichtgemaakt gat.
Maar er bestaat natuurlijk ook één waarbij dat gat open is. Er zit daar namelijk wel een gat in het blok. Ik denk dat de oude pakking ook dicht was, maar ben het niet 100% zeker
Weet iemand raad? Waarom is dat bij sommige motoren open. En bij andere dicht?
Maar er bestaat natuurlijk ook één waarbij dat gat open is. Er zit daar namelijk wel een gat in het blok. Ik denk dat de oude pakking ook dicht was, maar ben het niet 100% zeker
Weet iemand raad? Waarom is dat bij sommige motoren open. En bij andere dicht?
I am making the un-educated guess dat het gat dicht mag, zo suggereert ook mijn vaak het verkeerde pad opgaande vriend chatgpt
Tegenover het gat in het blok zit geen gat in de pompbehuizing. Dus gat in pakking is niet nodig. Heeft soms met modificaties te maken welke niet in productie zijn gegaan of enkel voor specifieke modellen motor, oliepomp of uitrustingniveau.
Groet, Ronald
- Pascal-141
@longboy : mijn goede raad = eens 300 a 350.000km=> oliepomp mee vervangen bij een distributieriemwissel.
Ik heb meermaals ondervonden dat ze bij die km stand toch iets minder oliedruk beginnen geven . Ik heb dat meermaals bij diverse T4 opgemerkt door bij koude start de kleppen minimaal horen te tikken. Na vervanging oliepomp was dat verdwenen .
Op alleskomt slijtage , ook op een oliepomp .
En de 2.5TDI heeft wel vaker last van een lekkende oliepomp pakking . Niet twijfelen of zuinig willen zijn , meteen nieuwe oliepomp monteren en je geen zorgen meer hoeven maken.
Ik heb meermaals ondervonden dat ze bij die km stand toch iets minder oliedruk beginnen geven . Ik heb dat meermaals bij diverse T4 opgemerkt door bij koude start de kleppen minimaal horen te tikken. Na vervanging oliepomp was dat verdwenen .
Op alleskomt slijtage , ook op een oliepomp .
En de 2.5TDI heeft wel vaker last van een lekkende oliepomp pakking . Niet twijfelen of zuinig willen zijn , meteen nieuwe oliepomp monteren en je geen zorgen meer hoeven maken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ik heb gezondigd, ik weet het. En ik zal het nooit meer doen, toch niet wat deze zonde betreft. Maar de oude pomp zit erop, en alles werkt, de auto rijdt. De olie die ik gebruik is castrol gtx 5w40 mv, acea c3. De foto's geven de oliedruk meter weer, warme motor, stationair, en 2000 toeren.
Ik denk dat ik ermee weg kom, of is de druk toch te laag?
Ik denk dat ik ermee weg kom, of is de druk toch te laag?
Ik ben net terug van de ardeche in Frankrijk. Ruim 2400kms geknald met de bus, lekker aan 130 op cruise control. Heeft geen krimp gegeven, en geen olie verbruikt. Ook niks gelekt. Geslaagde onderneming dus
Nog een vraagje betreffende een andere t4 die ik heb. Een multivan westfalia van 93. Het was een 2.4 aab, maar die gooide ik eruit (ik ben er geen fan van heb ik ontdekt), en van een rotte bestelbus met goede 2.5tdi acv motor transplanteerde ik (jaren terug) voortrein, achter ophanging, motor (en de motorsteun), bak, kabelboom, dash en klok.
De donor was een 96' bus, en de pakking is karton. Ook van deze wil ik de pakking vervangen, maar deze keer dus ook de pomp. Vraag is, mag ik de recente versie van de pomp monteren met de metalen dichting die het gat in het blok waar ik het eerder over had afdicht?
Nog een vraagje betreffende een andere t4 die ik heb. Een multivan westfalia van 93. Het was een 2.4 aab, maar die gooide ik eruit (ik ben er geen fan van heb ik ontdekt), en van een rotte bestelbus met goede 2.5tdi acv motor transplanteerde ik (jaren terug) voortrein, achter ophanging, motor (en de motorsteun), bak, kabelboom, dash en klok.
De donor was een 96' bus, en de pakking is karton. Ook van deze wil ik de pakking vervangen, maar deze keer dus ook de pomp. Vraag is, mag ik de recente versie van de pomp monteren met de metalen dichting die het gat in het blok waar ik het eerder over had afdicht?