Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 Verhogen, advies gevraagd:)

vragen over de T5
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 365
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door hugopoley »

[/quote]
Dan heb je echt wel veel pech gehad? bvddobb heeft toch nog nooit issues gehad met zijn luchtvering? Of vergis ik me?
[/quote]

Klopt, ik heb er ook veel pech mee gehad, en ook bij mij is alles wel opgelost hoor. Maar zoals ik al aangaf ben ik het vertrouwen er volledig in kwijt. Ik wil geen risico lopen met het hele gezin erin om zelf wat speelgoed te hebben.
Dus ik ben blij om terug op een schroefset te rijden (wat ook wel eens lastig is als je te laag staat) en ik zou echt niet meer terug naar lucht willen al kreeg ik het voor niks..
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1701
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door bvddobb »

Voor alle duidelijkheid nog maar even: wij zijn, ondanks dat we wat issues hebben gehad, héél tevreden met onze luchtvering! Ook met ‘gewone’ vering kun je bij extreem gebruik issues hebben (gebroken veren, kapotte schokbrekers: komt allemaal voor!), en wij vinden onze issues bij ons gebruik niet zo vreemd.

Maar de sublieme wegligging, hoe onevenwichtig ook beladen, en de ‘auto-level’-functie: heerlijk!

@hugopoley: wat hadden jullie voor luchtvering waar je zo ontevreden over was? VB? Goldschmidt?
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 365
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door hugopoley »

Ik had een set op basis van Bilstein poten.

Maar ook van mijn kant waren er wel positieve dingen hoor, het rijdt echt wel heel lekker en het is inderdaad heel makkelijk als je op een onverhard stuk komt of even een stoepje op moet rijden.
Maar aan de andere kant, het weegt in mijn ogen niet op tegen de betrouwbaarheid. Maar dat is heel persoonlijk. Al moet ik wel zeggen dat de set die er bij mij onder zat meer voor de show was als om te gebruiken offroad.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4691
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door krekwakwol »

Welke maat banden heb je onder de bus, misschien zou je een grotere maat kunnen overwegen, waardoor je iets hoger staat en dan bedoel.ik 1 of 2 maten groter.
Dan zal je km tellen te weinig aangeven, maar dat kun je nog ondervangen door op GPS te rijden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5797
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door Hanz »

Wettelijk mag een kilometerteller wel een te hoge snelheid aangeven en dat doen ze ook altijd omdat er een veiligheidsmarge is ingebouwd, maar de teller mag geen te lage snelheid aangeven. Een te veel afwijkende bandenmaat waardoor de teller een te lage snelheid aangeeft is in principe dan ook APK-afkeur.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4691
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door krekwakwol »

Ik heb onder de auto van onze dochter 1 maat grotere banden gezet en die rijdt nu op de teller net zo snel als op GPS.
Maar als het afwijkt, is het met VCDS af te stellen op een grotere banden maat? Dan zou het wel kunnen.
Ik heb hier op het forum volgens mij ook wel gelezendat er 235/70-16 onder een transporter wordt gemonteerd i.p.v. 215/65-16.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34858
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt met behulp van VCDS je tellerunit aanpassen aan een veranderde omtrek van banden.
Het is echter niet zo, dat je eenvoudig in de software, via een dropdown-menu even de juiste bandenmaat kunt selecteren.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5797
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door Hanz »

En om de omtrek van de nieuwe banden te berekenen even googelen op 'afrolomtrek' en je vind talloze rekentools hiervoor.
Om een idee te geven, als je van 215/65-16 naar 235/70-16 gaat dan staat je bus in theorie ongeveer 2,5 cm hoger.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1445
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door SyncRoon »

Bij de T5 gaat dat niet. denk maar vanaf de 5.1? In ieder geval ik krijg het bij mijn 2007 niet voor elkaar via VCDS. Met de 235/70R16 loopt de teller achter bij mij, of de echte snelheid voor op de teller. (100km/u op teller is ca. 103 op GPS)

https://www.reifenrechner.at/
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1701
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)

Bericht door bvddobb »

Hanz schreef: 17 sep 2025, 13:31 Om een idee te geven, als je van 215/65-16 naar 235/70-16 gaat dan staat je bus in theorie ongeveer 2,5 cm hoger.
Wij zijn met onze AT’s gegaan van standaard 215/65/16 naar 220/70/16. Dat geeft voldoende ‘flank’ om er eens wat lucht uit te laten, geeft standaard 2 cm extra bodemvrijheid, en de omtrek is ca 5% groter, waarmee onze km-teller precies aangeeft wat we volgens de gps rijden (blijkbaar had die zo’n 5% onderschatting van de werkelijke snelheid). Dat mag nog. Zoals Hanz aangeeft: als de teller te weinig gaat aangeven is dat in principe afkeur bij de APK.
Plaats reactie