Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gasslang scheef op gasfles

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
SyncRoon

Re: Gasslang scheef op gasfles

Bericht door SyncRoon »

Als je het niet weet, neem dan het aanbod aan van iemand die met je mee wil kijken of rij naar een camper/caravanzaak in je buurt en laat ze daar ff meekijken.
Groet, Ronald
CampRon

Bericht door CampRon »

J vd Pal schreef: 15 sep 2025, 21:05 Waarom meteen de gasdrukregelaar vervangen? Als je de slang losmaakt en op de fles schroeft dan kan je toch testen of er gas uitkomt?
Ik zag dat Hanz schreef dat het membraan kapot kan gaan, dus ik dacht met een nieuwe drukregelaar dat het daar misschien mee opgelost zou kunnen zijn. Maar jij stelt voor om de slang los te maken en op de fles te schroeven, hoe bedoel je dat precies? Welk stuk van de slang kan ik (zonder de drukregelaar?) op de gasfles schroeven?
Hanz

Bericht door Hanz »

Volgens mij past de slang helemaal niet direct op de gastank en boven in de gastank zit een afsluitkogel die door de drukregelaar naar binnen wordt geduwd en met alleen een slang werkt dat niet en komt er zeker geen gas uit.
Ik zou gewoon bij een grote kampeerwinkel een drukregelaar voor campingaz bestellen, of bij poptop dan weet je zeker dat hij past.
Aanvulling: de linkjes in je vorige bericht gaven drukregelaars met een tule waar de gasslang met een slangenklem op bevestigd moet worden. Ik denk dat jij een slang hebt die met een wartel op de drukregelaar geschroefd zit.
Misschien is het handig om een foto te plaatsen van de huidige situatie waarop de aansluiting van de slang op de drukregelaar te zien is. Dat praat wat makkelijker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hanz

Bericht door Hanz »

Even een plaatje geleend van de poptop site. Hier kan je zien hoe een originele gasaansluiting van een California eruit ziet. Het gladde buisje aan de slang gaat in de vaste leiding en wordt met een knelkoppeling vastgezet. De andere kant van de slang wordt met een wartel met linkse draad op de drukregelaar geschroefd. De drukregelaar wordt met vaste schroefdraad aan de onderzijde op de gastank geschroefd.
Je moet dus een drukregelaar hebben met een 1/4 linkse schroefdraad waar de wartel van de slang op past.
Als het bij jou anders zit dan kan een foto helpen om daarvoor een passende oplossing te geven.
c779409857f4f7a113f61ccb31ce1aab3378129e.jpg
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

CampRon schreef: 16 sep 2025, 12:01
J vd Pal schreef: 15 sep 2025, 21:05 Waarom meteen de gasdrukregelaar vervangen? Als je de slang losmaakt en op de fles schroeft dan kan je toch testen of er gas uitkomt?
Ik zag dat Hanz schreef dat het membraan kapot kan gaan, dus ik dacht met een nieuwe drukregelaar dat het daar misschien mee opgelost zou kunnen zijn. Maar jij stelt voor om de slang los te maken en op de fles te schroeven, hoe bedoel je dat precies? Welk stuk van de slang kan ik (zonder de drukregelaar?) op de gasfles schroeven?
Wat ik bedoelde was schroef de slang los van de regelaar. Zet de regelaar op de fles en draai de regelaar open. Als er gas uit komt dan werkt de regelaar nog en hoef je daar dus geen nieuwe voor te kopen.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Hanz

Bericht door Hanz »

Klopt, op deze manier is het eenvoudig te testen. Let op, in de wartel zitten rondom groefjes, dat betekent dat het linkse schroefdraad is en dus net andersom los gedraaid moet worden.
CampRon

Bericht door CampRon »

Dank voor de hulp, inmiddels getest (ook met een andere drukregelaar van mijn Cadac) en de drukregelaar die erop zit werkt niet meer. Zal een nieuwe bestellen bij poptop.
Plaats reactie