eindgebruiker schreef: 06 okt 2025, 13:08
Een paar jaar geleden heb ik ook besloten mijn T4 te houden om dan op termijn direct over te stappen op EV. Ik moet zeggen dat de EV-ontwikkelingen me niet hoopvol stemmen, het gaat langzamer dan gedacht.
Wij willen op termijn ook over op Ev (of minimaal PHEV) maar toch maar voor een tussenstap gekozen met de T6.
Hoewel we wel gehecht zijn geraakt aan de T4, het scheelt bij ons 22 jaar.... en ja dat merk je echt heel erg duidelijk.....
Ik denk dat we met Euro6 diesel toch ook echt nog wel een behoorlijke tijd door kunnen.
Waarom daarop wachten en jezelf niet trakteren op vooruitgang en meer comfort in de vorm van bijvoorbeeld een T6, vergelijkbaar met wat je nu hebt?
Je kunt wel blijven afwachten, maar perfect wordt het nooit.
Meer comfort, oké. Maar vooruitgang? Een T6 blijft gewoon een diesel en dat is een doodlopende weg. Diesel personenwagens worden nog maar amper verkocht (~1%) en diesel bestelauto's zijn inmiddels ook al onder de 10% gekomen. Ja, ik weet het, de fiscus doet zijn werk, maar de echte vooruitgang zit wat mij betreft toch echt in elektrisch. Ik wacht nog (heel) even.
Tot je in je kist ligt , gezien je leeftijd , zal de diesel nog wel beschikbaar blijven en kan je toch mooi nog genieten van meer comfort onderweg.
Dat was in ieder geval mijn gedachte , ben nu 69 , toen we vorig jaar afscheid namen van de T4 uit 2002 om over te stappen naar een zo goed als nieuwe nugget plus op basis van een ford custom.
En daar hebben we geen spijt van.
Ik heb juist de mening dat ik denk dat VW heeft getracht om aansluiting te vinden met de jongere generatie. Vandaar ook dat de combi roadsurfer en de nieuwe California naar mijn inzien terug is naar de roots van avontuur en het minimale precies zoals eigenlijk het idee vroeger was ontstaan maar wel met een technologische kwinkslag zoals de geïntegreerde app waarmee je de California kan bedienen. Ik denk ook dat bezit van een camper niet besteed is aan de jongere generatie. Ik denk dat het deels is gelukt maar dat ze zijn vergeten dat er ook nog aan andere generatie rondloopt. Ik lees ook veel, ben ook op de beurs in Düsseldorf geweest, vond de nieuwe Ford Nugget heel erg gaaf eruitzien. Maar dan loop je op de VW stand, kruipt in die California en ja dan is het toch echt weer een nivo hoger dan die Ford. Dat gevoel kan je niet beschrijven dus toch vind ik het heel knap dat ze dat toch voor elkaar krijgen. Als je daarna in een Mercedes Marco Polo kruipt dan krijg je weer dat gevoel, nog een trede hoger. Maar ja 150 k neerleggen voor een busje met een bed is toch voor heel veel mensen niet weggelegd en misschien is de drang naar beter en mooier het resultaat van de huidige situatie.
Jongere generatie heeft over het algemeen waarschijnlijk ook minder te besteden aan een camper.
Ik zie dan ook echt wel jongeren in campers rijden, alleen dat zijn dan vaak wat oudere campers.
Niet voor niets is het wonen/werken in een camper onder de jeugd vrij populair.
En nog steeds moet een indeling etc je ook liggen en wat heb je er voor over.
Ik vind de Ford best wel mooi, maar een Nugget indeling moet je wel een beetje liggen. (opbergruimte....?)
Zoals gezegd de nieuwe Cali is m.i. echt te klein.
De Marco Polo is naast heel erg duur ook wel een beetje over de top vind ik. Het is een heel statisch interieur.
Nee, ik denk dat momenteel vooral de alternatieve Transporter inbouwers erg populair zijn als een Woodpecker of een Vancreators. Als je die volgt op socials zie je werkelijk de ene na de andere voorbij komen. (relatief betaalbaar een nieuw interieur)
Dat Campr in die omstandigheden failliet is gegaan blijft een beetje raadselachtig
Tot je in je kist ligt , gezien je leeftijd , zal de diesel nog wel beschikbaar blijven en kan je toch mooi nog genieten van meer comfort onderweg.
Hard maar waar. Op een gegeven moment ga je serieus nadenken over wat je met de rest van je camperleven doet. Ik ben alleen nog steeds niet helemaal uitgedacht.