hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
ik meen me toch te herinneren dat de nieuwste modellen niet zo blij worden van dat EGR plaatje? Vorig jaar wilde iedereen ineens plaatjes voor kleppen hangen en toen werd het ineens afgeraden toch? Of ging het nou om de combinatie met een roetfilter? ik weet het ff niet meer
Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen
Heb een 174 pk-uitvoering en met cruise-control, welke ik veel gebruik.
Met 120 km/h constant red ik 1 op 12 , geloof me. Tenminste staat op de computer.
Goed zuinig vind ik.
Verbruik tussen 1 op 14.5 (110 km/h) en 1 op 10 (normaal gebruik, veel korte afstanden) is niet gek voor bijna 2000 kgr en 5 cyl 130 pk (met onze zware gasvoet). Het kan alijd zuiniger maar mogen niet klagen gezien ons rijgedrag.
Ik las net een test in de Autoweek tussen een Audi A4, Mercedes C klasse en een BMW 3serie. Allemaal 4 cilinder diesels, met als testverbruik resp. 1:11,5 , 1: 10,9 en 1:13,5.
Hiermee vergeleken vindt ik het verbruik van onze "containers op wielen" nogal meevallen.
Mijn T5 1.9 TDi 102 pk rijdt nu tussen de 1 op 10,8 en 11,5.
De afgelopen weken waren best hectisch, en veel plank gas.
Ik wil het nu weer wat rustiger aan gaan doen, anders heeft die auto ook geen lang leven vrees ik.
Dan moet 1 op 12 er wel weer in zitten.
Boordcomputer geeft trouwens ongeveer 0,5 l/100 km te zuinig aan.
Nu ik 'm een tijdje heb verlang ik toch steeds vaker naar een 5-cilinder, maar ja de baas bepaald he... ben allang
blij dat ik er een 102 uit heb gekregen en geen 85 pk...
vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
vaniac schreef:
Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen
Als 1e ben ik dus reuze benieuwd waarom er eigenlijk een uitlaatgasrecirculatie is? Wat is dat nou het nut van?
Ten 2e zet je er een EGR-klep in, waardoor je de toevoer nog meer verkleint als ik het zo begrijp?
Ten 3e hoe makkelijk is de inlaatspruitstuk los te halen en schoon te maken?
Ten 4e, zou een K&N / open luchfilter ook wat wonderen verrichten?
vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
vaniac schreef:
Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen
Als 1e ben ik dus reuze benieuwd waarom er eigenlijk een uitlaatgasrecirculatie is? Wat is dat nou het nut van?
Ten 2e zet je er een EGR-klep in, waardoor je de toevoer nog meer verkleint als ik het zo begrijp?
Ten 3e hoe makkelijk is de inlaatspruitstuk los te halen en schoon te maken?
Ten 4e, zou een K&N / open luchfilter ook wat wonderen verrichten?
1: voor de reden die hierboven is beschreven: milieuaspect
2: je zet er geen egr klep in, maar een plaatje. Dat sluit de aanvoer van uitlaatgassen in het inlaattraject af.
3: is wel wat werk, beter voorkomen dan genezen.
4: NEEN
Ik rij nu 3 maanden met een T5 128 kW Automaat LWB uit 2007 met ongeveer 600 kg lading (gereedschap&materiaal) en ik rij ongeveer 1 op 10 gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !
Hiervoor reed ik met een T4 75 kW Handgeschakeld uit 1999 met dezelfde lading daar reed ik altijd 1 op 12 mee gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !
De T4 was dus zuiniger, ook na aftrek van 1 km per liter voor de automaat.
Als ik zuiniger had willen rijden had ik dan ook een 4 cilinder moeten nemen met ongeveer gelijke vermogens als de T4, ik was ook niet in de veronderstelling dat de T5 zuiniger zou zijn dan de T4
toen ik deze bestelde !
Ik vind alleen dat de T5 bij het snelheid maken het gaspedaal met een zware klompvoet behandeld
moet worden om deze wakker te krijgen ! (Turbogat ?)
meermike schreef:Oke dus Maarten in het kort, heb een 130 pk automaat 2008 en verder niets met het milieu, dus gewoon een plaatje dan maar?
mvg mike
Neen, de recentere T5's geven een foutmelding op het dashboard en in de computer. Dit kan opgelost worden door een gaatje in het plaatje te boren zodat er toch een minimum aan uitlaatgassen kan worden doorgelaten. Al deze vragen/problemen zijn eerder op het forum besproken, als je de zoekfunctie gebruikt wordt je heel wat wijzer!