Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verbruik
Re: verbruik
Painter heeft makkelijk praten.......... die woont in Monaco
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: verbruik
hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
Re: verbruik
ik meen me toch te herinneren dat de nieuwste modellen niet zo blij worden van dat EGR plaatje? Vorig jaar wilde iedereen ineens plaatjes voor kleppen hangen en toen werd het ineens afgeraden toch? Of ging het nou om de combinatie met een roetfilter? ik weet het ff niet meervaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Re: verbruik
de 135 PK LWB haalt op de teller 190 km/h dus als er iemand is (las ik net) die de 160 net aan haalt is er iets niet goed.
Re: verbruik
Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen
Re: verbruik
Heb een 174 pk-uitvoering en met cruise-control, welke ik veel gebruik.
Met 120 km/h constant red ik 1 op 12 , geloof me. Tenminste staat op de computer.
Goed zuinig vind ik.
Met 120 km/h constant red ik 1 op 12 , geloof me. Tenminste staat op de computer.
Goed zuinig vind ik.
wie goed doet , goed ontmoet!
Re: verbruik
Verbruik tussen 1 op 14.5 (110 km/h) en 1 op 10 (normaal gebruik, veel korte afstanden) is niet gek voor bijna 2000 kgr en 5 cyl 130 pk (met onze zware gasvoet). Het kan alijd zuiniger maar mogen niet klagen gezien ons rijgedrag.
Groet Eric P
Groet Eric P
Re: verbruik
Ik las net een test in de Autoweek tussen een Audi A4, Mercedes C klasse en een BMW 3serie. Allemaal 4 cilinder diesels, met als testverbruik resp. 1:11,5 , 1: 10,9 en 1:13,5.
Hiermee vergeleken vindt ik het verbruik van onze "containers op wielen" nogal meevallen.
Hiermee vergeleken vindt ik het verbruik van onze "containers op wielen" nogal meevallen.
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
http://www.ehtechnics.nl
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 27 mar 2007, 19:33
Re: verbruik
Mijn T5 1.9 TDi 102 pk rijdt nu tussen de 1 op 10,8 en 11,5.
De afgelopen weken waren best hectisch, en veel plank gas.
Ik wil het nu weer wat rustiger aan gaan doen, anders heeft die auto ook geen lang leven vrees ik.
Dan moet 1 op 12 er wel weer in zitten.
Boordcomputer geeft trouwens ongeveer 0,5 l/100 km te zuinig aan.
Nu ik 'm een tijdje heb verlang ik toch steeds vaker naar een 5-cilinder, maar ja de baas bepaald he... ben allang
blij dat ik er een 102 uit heb gekregen en geen 85 pk...
De afgelopen weken waren best hectisch, en veel plank gas.
Ik wil het nu weer wat rustiger aan gaan doen, anders heeft die auto ook geen lang leven vrees ik.
Dan moet 1 op 12 er wel weer in zitten.
Boordcomputer geeft trouwens ongeveer 0,5 l/100 km te zuinig aan.
Nu ik 'm een tijdje heb verlang ik toch steeds vaker naar een 5-cilinder, maar ja de baas bepaald he... ben allang
blij dat ik er een 102 uit heb gekregen en geen 85 pk...
Re: verbruik
vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
Als 1e ben ik dus reuze benieuwd waarom er eigenlijk een uitlaatgasrecirculatie is? Wat is dat nou het nut van?vaniac schreef:Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen
Ten 2e zet je er een EGR-klep in, waardoor je de toevoer nog meer verkleint als ik het zo begrijp?
Ten 3e hoe makkelijk is de inlaatspruitstuk los te halen en schoon te maken?
Ten 4e, zou een K&N / open luchfilter ook wat wonderen verrichten?
Re: verbruik
Luitjes schreef:vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.Als 1e ben ik dus reuze benieuwd waarom er eigenlijk een uitlaatgasrecirculatie is? Wat is dat nou het nut van?vaniac schreef:Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes roger
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen
Ten 2e zet je er een EGR-klep in, waardoor je de toevoer nog meer verkleint als ik het zo begrijp?
Ten 3e hoe makkelijk is de inlaatspruitstuk los te halen en schoon te maken?
Ten 4e, zou een K&N / open luchfilter ook wat wonderen verrichten?
1: voor de reden die hierboven is beschreven: milieuaspect
2: je zet er geen egr klep in, maar een plaatje. Dat sluit de aanvoer van uitlaatgassen in het inlaattraject af.
3: is wel wat werk, beter voorkomen dan genezen.
4: NEEN
Re: verbruik
Hoi Weetjewellers,
Ik rij nu 3 maanden met een T5 128 kW Automaat LWB uit 2007 met ongeveer 600 kg lading (gereedschap&materiaal) en ik rij ongeveer 1 op 10 gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !
Hiervoor reed ik met een T4 75 kW Handgeschakeld uit 1999 met dezelfde lading daar reed ik altijd 1 op 12 mee gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !
De T4 was dus zuiniger, ook na aftrek van 1 km per liter voor de automaat.
Als ik zuiniger had willen rijden had ik dan ook een 4 cilinder moeten nemen met ongeveer gelijke vermogens als de T4, ik was ook niet in de veronderstelling dat de T5 zuiniger zou zijn dan de T4
toen ik deze bestelde !
Ik vind alleen dat de T5 bij het snelheid maken het gaspedaal met een zware klompvoet behandeld
moet worden om deze wakker te krijgen ! (Turbogat ?)
Voor de rest een fijne bus !
Mvrg Eric
Ik rij nu 3 maanden met een T5 128 kW Automaat LWB uit 2007 met ongeveer 600 kg lading (gereedschap&materiaal) en ik rij ongeveer 1 op 10 gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !
Hiervoor reed ik met een T4 75 kW Handgeschakeld uit 1999 met dezelfde lading daar reed ik altijd 1 op 12 mee gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !
De T4 was dus zuiniger, ook na aftrek van 1 km per liter voor de automaat.
Als ik zuiniger had willen rijden had ik dan ook een 4 cilinder moeten nemen met ongeveer gelijke vermogens als de T4, ik was ook niet in de veronderstelling dat de T5 zuiniger zou zijn dan de T4
toen ik deze bestelde !
Ik vind alleen dat de T5 bij het snelheid maken het gaspedaal met een zware klompvoet behandeld
moet worden om deze wakker te krijgen ! (Turbogat ?)
Voor de rest een fijne bus !
Mvrg Eric
Re: verbruik
Oke dus Maarten in het kort, heb een 130 pk automaat 2008 en verder niets met het milieu, dus gewoon een plaatje dan maar?
mvg mike
mvg mike
T5 130 pk automaat dc, leren bekleding, plus pakket, opties pakket, mistlampen,20'' lm, enz enz....
Re: verbruik
Neen, de recentere T5's geven een foutmelding op het dashboard en in de computer. Dit kan opgelost worden door een gaatje in het plaatje te boren zodat er toch een minimum aan uitlaatgassen kan worden doorgelaten. Al deze vragen/problemen zijn eerder op het forum besproken, als je de zoekfunctie gebruikt wordt je heel wat wijzer!meermike schreef:Oke dus Maarten in het kort, heb een 130 pk automaat 2008 en verder niets met het milieu, dus gewoon een plaatje dan maar?
mvg mike
Re: verbruik
Bedankt Maarten ga ik ff zoeken.....
mike
mike
T5 130 pk automaat dc, leren bekleding, plus pakket, opties pakket, mistlampen,20'' lm, enz enz....