Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verbruik

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: verbruik

Bericht door Roel »

Painter heeft makkelijk praten.......... die woont in Monaco :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 aug 2007, 21:41
Locatie: Landgraaf

Re: verbruik

Bericht door Roger »

hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes roger :T54LIFE
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: verbruik

Bericht door HP Hulscher »

vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
ik meen me toch te herinneren dat de nieuwste modellen niet zo blij worden van dat EGR plaatje? Vorig jaar wilde iedereen ineens plaatjes voor kleppen hangen en toen werd het ineens afgeraden toch? Of ging het nou om de combinatie met een roetfilter? ik weet het ff niet meer :nuts
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Damy

Re: verbruik

Bericht door Damy »

de 135 PK LWB haalt op de teller 190 km/h dus als er iemand is (las ik net) die de 160 net aan haalt is er iets niet goed.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verbruik

Bericht door vaniac »

Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes roger :T54LIFE
Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen :ie :ie :ie
popeye
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:01

Re: verbruik

Bericht door popeye »

Heb een 174 pk-uitvoering en met cruise-control, welke ik veel gebruik.
Met 120 km/h constant red ik 1 op 12 , geloof me. Tenminste staat op de computer.
Goed zuinig vind ik.
wie goed doet , goed ontmoet!
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: verbruik

Bericht door EricP »

Verbruik tussen 1 op 14.5 (110 km/h) en 1 op 10 (normaal gebruik, veel korte afstanden) is niet gek voor bijna 2000 kgr en 5 cyl 130 pk (met onze zware gasvoet). Het kan alijd zuiniger maar mogen niet klagen gezien ons rijgedrag.

Groet Eric P
Gebruikersavatar
eht294
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2007, 09:43
Locatie: hardenberg
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door eht294 »

Ik las net een test in de Autoweek tussen een Audi A4, Mercedes C klasse en een BMW 3serie. Allemaal 4 cilinder diesels, met als testverbruik resp. 1:11,5 , 1: 10,9 en 1:13,5.
Hiermee vergeleken vindt ik het verbruik van onze "containers op wielen" nogal meevallen. :yes
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
TransporterTDi
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 mar 2007, 19:33

Re: verbruik

Bericht door TransporterTDi »

Mijn T5 1.9 TDi 102 pk rijdt nu tussen de 1 op 10,8 en 11,5.
De afgelopen weken waren best hectisch, en veel plank gas.
Ik wil het nu weer wat rustiger aan gaan doen, anders heeft die auto ook geen lang leven vrees ik.
Dan moet 1 op 12 er wel weer in zitten.

Boordcomputer geeft trouwens ongeveer 0,5 l/100 km te zuinig aan.
Nu ik 'm een tijdje heb verlang ik toch steeds vaker naar een 5-cilinder, maar ja de baas bepaald he... ben allang
blij dat ik er een 102 uit heb gekregen en geen 85 pk...
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: verbruik

Bericht door Luitjes »

vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
vaniac schreef:
Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes roger :T54LIFE
Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen :ie :ie :ie
Als 1e ben ik dus reuze benieuwd waarom er eigenlijk een uitlaatgasrecirculatie is? Wat is dat nou het nut van?

Ten 2e zet je er een EGR-klep in, waardoor je de toevoer nog meer verkleint als ik het zo begrijp?

Ten 3e hoe makkelijk is de inlaatspruitstuk los te halen en schoon te maken?

Ten 4e, zou een K&N / open luchfilter ook wat wonderen verrichten?
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Re: verbruik

Bericht door maartent5 »

Luitjes schreef:
vaniac schreef:Onder ideale omstandigheden zoals vlakke weg en geen tegenwind, moet de 130 pk versie op de teller ongeveer 180 km/u halen.
Het gewicht speelt bij deze snelheden niet zo'n grote rol, de luchtweerstand echter wel.
Het is verder bekend dat het inlaatspruitstuk door roetafzetting van de uitlaatgasrecirculatie (EGR-klep) naar verloop van tijd verstopt raakt. De motor krijgt hierdoor telkens minder lucht en raakt vermogen kwijt. Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk verricht wonderen. De motor levert weer zijn pk's en het verbruik neemt ook af. Verder wordt er minder roet geproduceerd. Je kunt de vervuiling tegen gaan door een EGR-plaatje te monteren.
vaniac schreef:
Roger schreef:hallo een Egr plaatje is het plaatje in de Egr .
egr is er voor om onver brande gassen via de egr klep nog maals toe te laten via inlaat systeem om nog eens te verbranden.
ze noemen het ook wel eens ugr uitlaat gas recirculatie klep daarom ugr. egr is in het engels van engine gas recirculatie.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes roger :T54LIFE
Hallo Roger, jouw uitleg klopt niet helemaal. De hoeveelheid uitlaatgas die wordt teruggevoerd naar de motor is niet zo groot en wordt in principe ook niet een tweede keer verbrand.
In uitlaatgas zit nagenoeg geen zuurstof en door het toevoeren van uitlaatgas aan de aangezogen verse lucht neemt het zuurstofpercentage in de cilinders af. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur. Dit heeft weer tot gevolg dat het gehalte aan stikstofoxiden in het uitlaatgas afneemt. Stikstofoxiden ontstaan vooral bij de verbranding van dieselolie en zorgen in het milieu voor het ontstaan van smog. De hoeveelheid stikstofoxiden stijgt naamate de verbrandingstemperatuur in de cilinders hoger is.
Dus hoe lager de verbrandingstemperatuur, hoe minder stikstofoxiden en dus minder smogvorming :klappen :klappen :klappen
Uitlaatgasrecirculatie gaat ten koste van motorvermogen :ie :ie :ie
Als 1e ben ik dus reuze benieuwd waarom er eigenlijk een uitlaatgasrecirculatie is? Wat is dat nou het nut van?

Ten 2e zet je er een EGR-klep in, waardoor je de toevoer nog meer verkleint als ik het zo begrijp?

Ten 3e hoe makkelijk is de inlaatspruitstuk los te halen en schoon te maken?

Ten 4e, zou een K&N / open luchfilter ook wat wonderen verrichten?

1: voor de reden die hierboven is beschreven: milieuaspect :bonk
2: je zet er geen egr klep in, maar een plaatje. Dat sluit de aanvoer van uitlaatgassen in het inlaattraject af.
3: is wel wat werk, beter voorkomen dan genezen.
4: NEEN
Eric D
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2007, 17:10

Re: verbruik

Bericht door Eric D »

Hoi Weetjewellers,

Ik rij nu 3 maanden met een T5 128 kW Automaat LWB uit 2007 met ongeveer 600 kg lading (gereedschap&materiaal) en ik rij ongeveer 1 op 10 gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !

Hiervoor reed ik met een T4 75 kW Handgeschakeld uit 1999 met dezelfde lading daar reed ik altijd 1 op 12 mee gemeten op wat ik daadwerkelijk tank en wat ik gereden heb !

De T4 was dus zuiniger, ook na aftrek van 1 km per liter voor de automaat.

Als ik zuiniger had willen rijden had ik dan ook een 4 cilinder moeten nemen met ongeveer gelijke vermogens als de T4, ik was ook niet in de veronderstelling dat de T5 zuiniger zou zijn dan de T4
toen ik deze bestelde !

Ik vind alleen dat de T5 bij het snelheid maken het gaspedaal met een zware klompvoet behandeld
moet worden om deze wakker te krijgen ! (Turbogat ?)

Voor de rest een fijne bus !

Mvrg Eric
meermike
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:20
Locatie: oudenbosch

Re: verbruik

Bericht door meermike »

Oke dus Maarten in het kort, heb een 130 pk automaat 2008 en verder niets met het milieu, dus gewoon een plaatje dan maar?

mvg mike
T5 130 pk automaat dc, leren bekleding, plus pakket, opties pakket, mistlampen,20'' lm, enz enz.... :ikrij
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Re: verbruik

Bericht door maartent5 »

meermike schreef:Oke dus Maarten in het kort, heb een 130 pk automaat 2008 en verder niets met het milieu, dus gewoon een plaatje dan maar?

mvg mike
Neen, de recentere T5's geven een foutmelding op het dashboard en in de computer. Dit kan opgelost worden door een gaatje in het plaatje te boren zodat er toch een minimum aan uitlaatgassen kan worden doorgelaten. Al deze vragen/problemen zijn eerder op het forum besproken, als je de zoekfunctie gebruikt wordt je heel wat wijzer!
meermike
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:20
Locatie: oudenbosch

Re: verbruik

Bericht door meermike »

Bedankt Maarten ga ik ff zoeken.....

mike
T5 130 pk automaat dc, leren bekleding, plus pakket, opties pakket, mistlampen,20'' lm, enz enz.... :ikrij
Plaats reactie