Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roest

vragen over de T4
Plaats reactie
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

roest

Bericht door daimen »

ik zie roest verschijnen :ie op mijn t4 van 1995 vorige eigenaar had dit verduistermaand met verf heb dit nooit gezien dus ik ben ...... en dat voelt niet lekker,maar mijn vraag is hoe kan ik de roest het beste behandelen het is een witte bus dus het valt wel op verder heb ikgeen garage dus ik moet wachten met het werk tot het warmer wordt. :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: roest

Bericht door Tinus »

Hee Daimen

als je er zo blij van word als de 9 :bifun dan zou ik er niets aan doen...
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
T4 California Event 2.5TDI 2002
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: roest

Bericht door daimen »

als het warm wordt ga jij toch ook lachen of jij misschien niet :nuts
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: roest

Bericht door Tinus »

Als het warm word wel maar van roest echt niet hoor...

Mijn zoon had het trouwens over een middel wat ze in de scheepsbouw gebruiken dat roest oplost tot een harde massa.. wel eerst het losse weghalen..
Dit is na uitharden te plamuren en over te schilderen..
Hij weet de naam niet meer maar mogelijk een bij een werf wel..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roest

Bericht door Roger B. (11)61 »

Noverox roestomvormer...

eerst losse roest verwijderen (staalborstel oid)
dan noverox aanbrengen (beetje melk achtig spul)
laten drogen (wordt zwart)
en plamuren schuren en spuiten...

schijnt redelijk goed te werken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: roest

Bericht door kroonhome »

Beste Daimen,

Het roestspook is eerder aan de gang dan je denkt, bij onze T4 bleek bijvoorbeeld bij het verwijderen van de voorbumper dat de onderliggende stalenbumper behoorlijk aan het roesten was omdat deze van de fabriek uit een heel erg dun beschermlaagje had gekregen. Ik heb de loszittende roest verwijderd en de boel schoon en vetvrij gemaakt, daarna de boel met een natte spons afgenomen. Geverfd met FERTAN wat de roest neutraliseert. Als het uit het zicht is dan hoeft er voor de rest niets meer gedaan te worden. Het is ook mogelijk om het hierna verder af te werken. Vandaag onder greeplijst van de achterklep ook roest ontdekt rondom de greepopening, omdat dit bijna uit het zicht is heb ik dit ook behandeld met FERTAN om het later met lak bij te werken. Voor dit soort werk is het prima, maar als het in het zicht is kan het alleen goed op een professionele manier zoals een goede restaurateur het aanpakt.
:wjw
Afgelopen zomer ook in Noorwegen op vakantie geweest, jammer van het weer, maar het blijft een mooi land. :klappen

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: roest

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik gebruik al jaren Corroless. Verkrijgbaar in beige en meniekleur. Houdt roest goed weg. Is vrij dik. Droogt binnen een uur bij redelijke temperatuur.

groet,
Herman744
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: roest

Bericht door olle griese »

Waar je roest mee kunt conserveren/tegen kunt houden?
Met niks.
Niet de middelen die hier genoemd worden , en ook niet met owatrol.
Al die middelen zijn lapmiddelen die het een beetje rekken.
Alle roest incl. plaat wegslijpen en een nieuwe plaat weer inlassen werkt iets beter maar zelfs dit zal op termijn weer gaan roesten.
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: roest

Bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Uiteindelijk is het niet tegen te houden, ik heb het dan ook over oppervlakkige roest. Als de gaten er in vallen dan is restauratie de enige goede oplossing zoals gezegd. Als je niets doet dan is ergere roest in een mum van tijd een feit. Wanneer je alles wat je tegenkomt in het begin stadium al behandeld kan je het nog jaren rekken. Op plekken waar je het niet kan zien (daar waar modder/vocht blijft zitten) ben je altijd te laat, als de lak begint te bobbelen heeft roest zijn werk van binnenuit al gedaan. Maar door er op tijd wat aan te doen kan elke T4 een oldtimer worden :knipoog en kunnen we nog jaren lang genieten :ikrij

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: roest

Bericht door Harry 341 »

Helemaal met je eens Peter,lijkt wel of het onder die middeltjes nog veel harder gaat.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
jurrie
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 feb 2007, 12:02
Locatie: anna paulowna

Re: roest

Bericht door jurrie »

Hallo, heb mijn T4 Dehler aan de onderkant (flink verroest) met 3 soorten antiroest middel behandeld. 2componenten van Sikkens, Dinitrol en de rode Owatrol. Na een jaar blijkt de Owatrol zich het best te houden. Ook op de remklauwen en trommels Owatrol met daarover heen rode industrielak houdt zich perfect. Dus na mijn test hier in het hoge zoute noorden houd ik het bij Owatrol. GR. Jurrie
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: roest

Bericht door Leo45 »

http://www.rustbuster.nl/index.html

Verder commentaar overbodig
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie