Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie: 5w30 in een 5 cilinder

vragen over de T5
Plaats reactie
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Olie: 5w30 in een 5 cilinder

Bericht door InfoMuis »

Beste iedereen,

Moet ik het raar vinden dat de VW dealer in een T5 5 cilinder 5w30 olie gooit ipv 0w30 ?? :groteogen
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Olie: 5w30 in een 5 cilinder

Bericht door appie »

Nee is veranderd om olieverbruik te reduceren
Neemt de bus!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Olie: 5w30 in een 5 cilinder

Bericht door vaniac »

Over dit thema is al het nodige gepost. Voor 5-cilinders zonder roetfilter af fabriek geldt nog altijd de 50601 norm. Dit betekent dat er longlife-2 0W-30 gebruikt moet worden. Deze oliesoort heeft bepaalde antislijtage additieven die de 5W-30 niet heeft. Zou je longlife-2 olie in een 5-cilinder met roetfilter af fabriek gebruiken, dan bestaat de kans dat het roetfilter snel degenereert vanwege de zwavelbestanddelen in het uitlaatgas. Longlife-3 5W-30 heeft deze bestanddelen niet en is daarom voorgeschreven voor gebruik met roetfilter.
Mijn T5 heeft een achteraf ingebouwd roetfilter (open systeem), maar ik moet wel longlife-2 0W-30 blijven gebruiken volgens de richtlijnen van Pon. Dit heeft iets te maken met de coating van de cilinderwanden. :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen :groteogen
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Olie: 5w30 in een 5 cilinder

Bericht door InfoMuis »

Zijn nog andere mensen die hier iets nuttigs over kunnen zeggen ?
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Olie: 5w30 in een 5 cilinder

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Het verhaal zoals vaniac dat schrijft dat klopt wel denk ik.
De belasting en drukken speciaal in de pompverstuivermotoren zijn dermate groot dat ondermeer hiervoor speciaal de 0w30 olie is ontworpen zeg maar.

De 5 w30 is weer speciaal gemaakt voor de uitvoering met roetfilter dit ivm een laag zwavelgehalte en nog wat andere terug gebrachte additieven om het roetfilter te ontzien.
Of er aanpassingen gedaan zijn bij de nieuwere types t5 met betrekking tot de nokvolgers en pompverstuivers of dat dit inmiddels commonrail is durf ik niet te zeggen.

Nu geloof ik ook niet dat dit nu direct de levens duur van je t5 ernstig zou bekorten.
Maar er zijn in het verleden wel eens nokkenassen overleden .

Ik denk niet dat ze bij castrol en ontwerpers bij vw gek zijn.
Ik gebruik daarom de castrol 0w30 die is voorgeschreven.

Veel succes
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Olie: 5w30 in een 5 cilinder

Bericht door InfoMuis »

Dank voor de info. Zal de Dealers een vragen waarom ze afwijken van de instructies die ik bij de auto heb gekregen. Jullie horen nog verder wan mij.
Plaats reactie