Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 Multivan camper - wat vraagjes

vragen over de T4
Plaats reactie
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door viktor_r »

Ik ben op zoek naar een T4 camper, ben me druk aan het inlezen en heb wat vraagjes waar ik nog geen
(duidelijk) antwoord op heb.

Wat ik wil:
- Een t4 kwb camper, diesel, geen california maar met 3zits/slaapbank en hefdak.

Nu zijn er natuurlijk verschillende manieren om daar aan te komen, en in verband daarmee heb ik wat vragen:
1. Werd de Multivan af fabriek als Westfalia geleverd (in Duitsland) en zo ja, welke jaren?
2. Had de Caravelle die in NL werd geleverd standaard ook een slaapbank achterin en zo ja was die identiek aan
die van de duitse multivan?
3. Ik zie dat de fabriek Westfalia's bijzonder waardevast (lees: duur) zijn. Kun je ook stellen dat een T4 met later
ingebouwd Westfalia hefdak en/of interieur gewilder is dan andere merken?
4. Ik ga geen last trekken, wil 120 kunnen rijden op de snelweg. Eventueel bergop kruipen vind ik geen groot
bezwaar. Ivm mijn budget zal het geen TDI worden maar een wat ouder model met 2.4D of 1.9TD motor. Hoe
verhouden deze motoren zich tov elkaar wat betreft betrouwbaarheid, comfort/geluid, verwachte levensduur en
onderhoud (kosten/complexiteit).

Alvast bedankt! En als ik domme vragen stel of eerdere uiteenzettingen over het hoofd heb gezien hoor ik dat
ook graag :knipoog

Oh ja en 5: Weet iemand nog een goede T4 Multivan, hefdak camper te koop staan? Met complete onderhoudshistorie.
Mijn budget is rond de 9000 euro, maar uiteraard alles naar zijn waarde.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door pluuke »

viktor_r schreef:1. Werd de Multivan af fabriek als Westfalia geleverd (in Duitsland) en zo ja, welke jaren?
Ja, voor de Multivan kon je als optie het Westfalia hefdak bestellen, volgens mij gedurende de hele bouwperiode 1992-2003
viktor_r schreef:2. Had de Caravelle die in NL werd geleverd standaard ook een slaapbank achterin en zo ja was die identiek aan
die van de duitse multivan?
De bank van een Caravelle is geen slaapbank, deze zit vast op de vloer. De slaapbank van de Multivan kun je ontgrendelen, naar je toetrekken (zitten wielen onder en loopt in een rail) en de leuning naar achteren platleggen (wel eerst de hoofdsteunen eruit halen) Bij de MV II heb ik je ook nog 2 vakken onder de bank die je eruit kunt nemen, daardoor kun je ook langere dingen onder de bank doorsteken.
viktor_r schreef:3. Ik zie dat de fabriek Westfalia's bijzonder waardevast (lees: duur) zijn. Kun je ook stellen dat een T4 met later
ingebouwd Westfalia hefdak en/of interieur gewilder is dan andere merken?
Die vraag op een VW forum stellen....dan weet je het antwoord al, voor mij geen Ford Nugget of Mercedes Westfalia oid, zijn er nog andere ?
Verder mag je stellen dat een (ook al is het later ingebouwd) Westfaliahefdak zeker meerwaarde vertegenwoordigd, aangezien je daardoor in het kwarttarief kunt vallen (mits er voldaan wordt aan de andere criteria). Zo betaalde ik 134,- per maand voor mijn MV op geel, en nu 44,- per maand door het kwarttarief. Uiteraard wordt de waarde van het voertuig dus bepaald door de vaste lasten die het met zich meebrengt.
Het hefdak moet natuurlijk wel netjes ingebouwd zijn !
viktor_r schreef:4. Ik ga geen last trekken, wil 120 kunnen rijden op de snelweg. Eventueel bergop kruipen vind ik geen groot
bezwaar. Ivm mijn budget zal het geen TDI worden maar een wat ouder model met 2.4D of 1.9TD motor. Hoe
verhouden deze motoren zich tov elkaar wat betreft betrouwbaarheid, comfort/geluid, verwachte levensduur en
onderhoud (kosten/complexiteit).
Een 2.4 is wellicht wat tammer dan de 1.9td, is immers ongeblazen. Rijdt op de snelweg wel rustiger vanwege de 5-cil. De 1.9td is ook korter gegeared en maakt daardoor meer lawaai op kruissnelheid. Beide kunnen -mits goed onderhouden- "heel oud" worden.
viktor_r schreef:Oh ja en 5: Weet iemand nog een goede T4 Multivan, hefdak camper te koop staan? Met complete onderhoudshistorie.
Mijn budget is rond de 9000 euro, maar uiteraard alles naar zijn waarde.
Weet er zo geen te staan (de mijne maar die is duurder), uiteraard Marktplaats of kijk eens op http://www.mobile.de" onclick="window.open(this.href);return false;
MV's met origineel hefdak zijn niet zo heel dik gezaaid !

Deze : (van de bekleding wordt je niet echt enthousiast)
http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/4 ... ind=9&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door André »

Victor,

Ik heb dus zo'n 'ding".
Het is een Multivan van dec. 1995 met een fabrieks Westfalia dak er op waar je ook nog op kan slapen (binnen dan natuurlijk ) :knipoog .
Ik heb hem bij een man gekocht in Lisse of Hillegom (ben de juiste plaatsnaam even kwijt) hij heeft een site waar hij frequent deze auto's aanbiedt. Inderdaad is alles naar zijn waarde maar ik denk dat met jouw budget kan je best wel wat schappelijks verwachten.
de mijne komt rechtstreeks uit duitsland en ik wist van te voren dat je dan wel wat mechanisch onderhoudt kan verwachten. tevens stond één zijkant nieuw in de lak en dan ga ik er meteen van uit dat er reparaties hebben plaatsgevonden.
Zo'n auto is een gebruiksvoorwerp dus dat mag je verwachten.
Op dit moment heb ik iets meer dan 300.000 echte KM's op de teller staan en hij snort nog als een naaimachien, uiteraard heb je wel het gewone onderhoud maar dat is vanzelfsprekend. Onlangs heb ik bijvoorbeeld de startmotor en dynamo vervangen omdat ze echt op waren en afgelopen winter stierf de oude accu en waren drie van de 4 gloeipitten aan vervanging toe.
verder zijn er natuurlijk altijd kleine dingetjes die kapot gaan . . . . maar ja, hij is dan ook al 16 jaar oud.
Overigens heb ik de 1.9 TD 4 cilinder motor, lekker simpel en geen toeters en bellen. In het interieur zit niets electrisch, dus geen el-ramen, airco of andere dingen. Wel heb ik een 2e accu onder de bestuurdersstoel, een koelkastje onder de BTB seat achter de bestuurdersstoel en een standkachel.
De 3 pers. achterbank kan je uittrekken zodat je een king-size bed hebt. Moet eerlijk zeggen dat je wel de ribbels en de overgangen van de bank voelt als je er op gaat liggen maar een extra stukje schuimrubber verhelpt dat.
We zijn zelfs twee weken met 4 volwassenen op vakantie geweest, en dat ging prima !!
Ja . . . het dieseltje maakt misschien wat meer herrie maar daar wen je aan, je moet niet zo heel veel haast hebben. Kwa comfort . . . . . ja dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

André
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door viktor_r »

Dank voor het snelle meedenken!

@pluuke: Bij 3. was ik wat onduidelijk. Ik bedoelde te vragen of een T4 met later ingebouwd westfalia dak
ook meer waard is dan een T4 met ander merk hefdak...

En, ik zoek niet perse een MV die westfalia af fabriek is. Belangrijkste is een degelijk hefdak en slaapbank. Bij nader
inzien komt dus een tdi ook in beeld, qua budget.

Ik was het adres in Lisse ook al tegengekomen inderdaad, ga er binnenkort eens kijken.

Nog een vraagje: Zijn er grote nadelen aan een 2.5tdi ten opzichte van een 2.4? Veel complexer/duurder in onderhoud?
Ik neem zomaar aan dat een tdi efficienter en dus ook iets zuiniger zal zijn? Bij gelijk rijgedrag welteverstaan, wat in de
praktijk natuurlijk wel wat zelfbeheersing zal vragen :knipoog
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door pluuke »

Naar mijn mening is een T4 met een Westfalia dak meer waard dan een Reimo of SCA dak, en zeker meer dan een pop-up dak.
Ze zijn dan ook allemaal relatief goedkoper dan een Westfaliadak.

Het Westfaliadak is door hen als een compleet pakket ontwikkeld en is dus ook mooier afgewerkt.
Zo is de binnenzijde ook geheel weer in "oorspronkelijke" staat, ik bedoel daarmee alle afdeklijsten van de stijlen en het dak.
Bij de "aftermarket" daken van Reimo / SCA zie je meestal meer "tapijt" op het plafond waarmee dan de zaak is afgewerkt.

Er zijn ook wel specifieke verschillen tussen bv Reimo en Westfalia waardoor ik me voor kan stellen dat iemand toch liever een Reimo dak heeft.
Zo scharniert bij Reimo de bedplank bv verder naar achteren omhoog, daardoor heb je meer hoofdruimte.
Maar dat is persoonlijk, in de regel mag je zeggen dat het WF dak "waardevoller" is.

Misschien is het een optie voor je om een MV TDi te kopen in Dtsl, en er zelf een WF dak in te bouwen. (Heb ik ook gedaan).
De hefdaken zijn echter ook niet dik gezaaid, dus dat wordt echt zoeken, en al met al is het een redelijk arbeidsintensief verhaal, ivm het ophalen van het dak, het ombouwen, keuren etc. Bovendien moet je voor een WFdak, gespoten op kleur (tenzij je het geluk hebt een dak te vinden waarvan de kleur goed is, maar dan nog moet je meestal spuiten) alles bij elkaar gauw 2000 euro tellen.

In mijn ogen zijn er geen nadelen van bv een 102pk ACV TDI tov van een 2.4D (alleen maar voordelen !), complexiteit valt allemaal wel mee.
In feite grotendeels dezelfde motor, brandstofpomp is ook gewoon een mechanische roterende pomp dus geen PompeDüse of Commonrail oid.
Er zit een aantal sensors meer op (ja die kunnen kapot maar dat gebeurt relatief weinig) icm een motorbesturing en een turbo en intercooler.

Heb zelf de 151pk nu 110tkm mee gereden in 6 jaar en geen centje pijn, nauwelijks onkosten aan gehad, alleen regulier onderhoud.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door gijsplas »

Ik denk dat de Multivan van André hier vandaan komt (en dat zit in Lisse):
http://www.multivans.nl
(ik geloof dat ze nu even niets te koop hebben maar neem anders ff contact op)
Ook wij hebben een Multivan met Westfalia dak (af fabriek) en wij zijn ook heel erg tevreden en genieten er volop van.
De onze, ook met 1.9 TD motor komt indirect ook van dat bedrijf uit Lisse, maar er zit nog wel 1 eigenaar tussen. Wij waren eerst eens in Lisse gaan kijken omdat we aankomende zomer wilden gaan huren maar waren eigenlijk direct verkocht om de practische inrichting van de Multivan.
Geen enkel negatief woord over de California inrichting (die zit gewoon perfect en en heel vernuftig in elkaar) maar wij zochten een T4 die 6 personen kan (en mag!) vervoeren en er in dagelijks gebruik van binnen wat minder als een camper uitzag.
En dan kom je toch zeker bij de Multivan uit. Dus hebben we eind vorig jaar gezocht, gevonden en gekocht.
Ik zie ze toch ook wel af en toe op Marktplaats langskomen hoor - en voor 9000 Euro moet je volgens mij zeker een mooie kunnen vinden - en ook voor wat minder waarbij je wat reserve in de pocket houdt voor evt. mankementjes, extra's of verbeteringen.
Succes !!!
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door chv »

Wat deze meneer uit Lisse "vergeet" te melden op zijn site is dat, als je betrapt wordt op rijden zonder je keuken (terwijl op je kenteken kampeerwagen staat) je een vette boete kunt verwachten. Het campertarief wordt dan teruggevorderd tot het tijdstip dat het kenteken op jouw naam is gezet. Zelfs alleen zonder kooktoestel rijden betekent al dat het op dat moment geen kampeerwagen meer is.(zie o.a. de ervaringen van Peter Multivan elders op dit forum).

Ik zeg "vergeet" omdat ik deze Lissenaar er al op heb gewezen dat zijn verkoopteksten op marktplaats (en nu ook op zijn site) wat dat betreft misleidend zijn. Wat mij betreft is deze man een boef.

Dus als je kiest voor de optie Multivan camper: zorg dat je busje ten alle tijden voldoet aan alle inrichtingseisen van een kampeerwagen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door pluuke »

En nog op Ned. kenteken zetten, en nog 1000 euro spuitwerk volgens de adv.
Maar is wel een nette lijkt het zo, km stand is ook nog christelijk, als ie klopt.
Aan 2 kanten een Brandruprail, misschien ook wel handig.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door viktor_r »

Die 98er ziet er idd netjes uit. Maar hoe zit dat met de rest BPM? Die komt er dan ook nog bij? Ik zal dat bedrijf
eens bellen wat ze vragen voor de bus + NL kenteken + APK + bovag garantie...

En alweer een vraagje: ik kom ook T4s tegen met 88pk tdi. Zijn die motoren ook ok?

Nogmaals dank voor alle adviezen en ideeen! Blij dat ik weetjewel heb gevonden :jumpklap
Gebruikersavatar
William
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2010, 22:33
Locatie: ijselstein

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door William »

Wij hebben een :driveT4 met 88pk
Het schijnt dat de versnellingsbak van een mindere kwaliteit is maar wij hebben er (gelukkig) geen last van met 220.xxx km
Is hier op het forum meer over te vinden over de 88pk en bak

Succes met de zoektocht
Ja dit is mijn T4

Nee ik help je niet met verhuizen

Typ en drukfouten voorbehouden
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door René »

Anders eens kijken naar het volgende linkje, dan zie je hoeveel (of weinig) werk het is om een hefdak achteraf te plaatsen.

René

http://multivan.web-log.nl/multivan/200 ... kt_he.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://multivan.web-log.nl/multivan/200 ... atsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door André »

chv schreef:Wat deze meneer uit Lisse "vergeet" te melden op zijn site is dat, als je betrapt wordt op rijden zonder je keuken (terwijl op je kenteken kampeerwagen staat) je een vette boete kunt verwachten. Het campertarief wordt dan teruggevorderd tot het tijdstip dat het kenteken op jouw naam is gezet. Zelfs alleen zonder kooktoestel rijden betekent al dat het op dat moment geen kampeerwagen meer is.(zie o.a. de ervaringen van Peter Multivan elders op dit forum).

Ik zeg "vergeet" omdat ik deze Lissenaar er al op heb gewezen dat zijn verkoopteksten op marktplaats (en nu ook op zijn site) wat dat betreft misleidend zijn. Wat mij betreft is deze man een boef.

Dus als je kiest voor de optie Multivan camper: zorg dat je busje ten alle tijden voldoet aan alle inrichtingseisen van een kampeerwagen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Ik heb er een zelfgefabriekte mini-keuken in staan met idd alles er op en er aan. deze kan je uit de auto halen en is verrekte handig als je ergens geparkeert staat maar hij moet in de auto en hij moet ook vast staan !!
Toen ik de auto had heb ik na een maand al de belastingdienst op de stoep gehad . . . of ze even de inrichting mochten bekijken en opmeten. Alles is gefotografeerd en gedocumenteerd door de belastingdienst, dus ze gaan hier serieus mee om.
Heb je het niet of wil je het risico lopen dan is het terug betalen 2x tot aan de aanschaf van de auto + een boete en je wordt meteen aangemerkt als belasting ontduiker = crimineel.

Bij mij blijft het keukentje er gewoon in . . . . . :yes ook al is het af en toe lastig met grote dingen vervoeren.

André
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: t4 Multivan camper - wat vraagjes

Bericht door matje86 »

ik betaalde na ombouw bussie 495 euro rest bpm bouwjaar 99
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie