Nu ben ik wel geen specialist, maar koelen en verwarmen op gas in een bus zonder de op het systeem afgestemde aan en afvoer lijkt mij vragen om moeilijkheden en het creëren van onnodig risico's. Een CO2 alarm is natuurlijk een mooi ding, maar komt in bovenstaande toepassingen op mij over als:
Je creëert een onnodige onveilige situatie, vervolgens installeer je een melder om je voor dit gevaar te waarschuwen.
Het komt op mij nogal ondoordacht over.
Wat verwarming betreft zijn de meest toegepaste en veilige opties:
1. Het installeren van een dieselgestookte standkachel. Duur, maar wel mooi als je er veel gebruik van wilt maken.
2. Elektrisch. Goedkoop en simpel in gebruik, maar hiervoor moet je wel aan de paal. Voor deze oplossing heb ik gekozen.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/verwarming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/vloer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het koelen zijn de opties:
1. Absorptie. 12V, 230V en gas, maar dan wel op de juiste wijze geïnstalleerd met luchtroosters naar buiten. 12V tijdens het rijden, 230V als je aan de paal staat en op gas als je vrij staat of niet aan de paal wilt.
Voordelen:
Koelkast/box is in verhouding goedkoop.
Op gas koelen is in verhouding goedkoop.
Stil
Nadelen:
Gas geeft toch een iets groter risico. Is misschien meer een gevoel, maar soms helaas ook reëel.
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/34581/C ... zwaag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een absorptie koelt tot een aantal graden onder de omgevingstemperatuur. Bij erg warm weer in verhouding dus een minder goede koeler.
2. Een compressor koelkast/box. 12V en 230V.
Voordelen:
De veiligste koeler.
Overal te plaatsen. Geen aan en afvoer door de wand van je bus.
Zeer groot koelvermogen ook bij hoge temperaturen. Goede compressors kunnen bijvoorbeeld ook tot 18gr. vriezen.
Op 12V beduidend zuiniger, dan een absorptie. (Ook op 230 natuurlijk, maar als je aan de paal staat is dit niet van belang, aangezien op een camping vrijwel nooit met een meter gewerkt wordt.)
Nadelen:
Je elektrische DC (12V) installatie zul je moeten afstemmen op je verbruiksgedrag en zal dus meestal zwaarder uitgevoerd worden, dan wat voor een absorptie nodig is. Je koelt immers ook op 12V als je stil staat. (Behalve als je aan de paal gaat) Hoeveel zwaarder je DC uitgevoerd moet worden is geheel afhankelijk van je wensen. Als je de mogelijkheid wilt hebben om een paar dagen vrij te staan zonder dat je rijdt zul je daar op moeten afstemmen.
Met een compressor ben je dus in investering duurder uit.
Verder hoor je de compressor, maar de moderne op de recreatie afgestemde goed koelkasten/boxen zijn zo stil, dat je ze nauwelijks hoort. Die van ons staat tegen het bed aan, maar we hebben er totaal geen last van.
Voor compressie-koelen heb ik gekozen:
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kortom, om op je vraag terug te komen:
Of je houdt je absorptie koelkast, je verdiept je goed in de wijze van veilig installeren en je zet de zaag in je bus....
Of je houdt je absorptie, maar laat hem alleen op gas koelen als hij buiten staat, zoals Jan aangeeft.......
Of je verkoopt die koekast en kiest voor een compressor en past je DC-installatie zonodig aan.
Veel succes!