Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rookbom -> Eberspacher D3WZ

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Rookbom -> Eberspacher D3WZ

Bericht door PJJ-65535 »

“ De auto staat in Brand” daarmee belde mijn vrouw mij recent toen ze weg wilde rijden bij een winkelcentrum.
Bleek de standkachel te zijn die een poosje een “af en toetje had”, en ik moet zeggen, ja hij rookte ook wel heel fors ook ja.

Type: Eberspacher Hydronic, D3WZ, uitvoering 25 2121 05, 3000 Watt, gemonteerd in een T4 ACV, 2002

Zoeken in t4-wiki, veel docs van Peter multivan gehad, maar de oplossingsruimte lijkt te breed om zo maar te gaan sleutelen. Inmiddels de temperatuur-sensor losgetrokken om zo een volgende brandmelding te vermijden. Wagen komt dus nu maar langzaam op temperatuur.

Mogelijk oorzaken uit T4-Wiki voor het veel roken:
  • - doseerpomp
    - vuil en drek (al denk ik het niet, want ik heb de eberspacher recent nog een keer een langere tijd laten draaien)
    - Mogelijk gloeibougie (kan na 10 jaar sowieso geen kwaad denk ik so….)
    ennnnnn de ergste... voor het laatst bewaard
    - ergens een slechte pakking... tsjaaaaaa, daar kom je altijd mee weg... heel het ding uit elkaar en renoveren maar.....
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_%28Fehlersuche%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Vragen:
- Zijn er ervaringsdeskundigen die aan kunnen geven hoe je daar het beste aan kunt zoeken?
Het ding zit volgens mij echt heel klotig weggewerkt.
- Kun je de D3WZ uitlezen met Vagcom ? (T4-wiki geeft aan van niet, een PT4MV geeft aan van mogelijk wel)
- Ik zie op een foto (1e foto) vanonder de motorkap dat er een soort klemmen zitten, is daarmee de complete unit makkelijk los te halen ?


Verder:
In de wagen zit nog een luchtverwarmer (Webasto) met een schakelklokje (zie foto)

Op het T4 wiki-forum is aangegeven hoe een (ander ?) schakelklokje gebruikt kan worden als diagnose instrument, Is er ervaring om dit ook met dit klokje te doen ?

Dank je voor reaties bij voorbaat.

Pieter.
Bijlagen
P1090134.JPG
kombiuhr-schakelklokje.JPG
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rookbom -> Eberspacher D3WZ

Bericht door sgsdebruijn »

Als je hem er van tussen wil halen zal je de 2 losgekomen slangen door moeten verbinden ivm circuleren koelwater.
Neem een stevig stuk pijp, dacht 22mm, staal/alu het gaat warm worden daar.

Met van die afkneltools die je bij de autoonderdelenshop kan halen voor koelslangen kan je dat klusje mooi doen zonder dat je je koelvloeistof verliest.
Brandstofleiding eraf halen en een schroef oid in draaien.
Inlaat voorzichtig los nemen gaat anders kapot en is duur origineel, 30 euro (-; ervaring rijker maar wel origineel zeg maar.
Uitlaat zal wat gecorrodeerd zijn maar met maatje 10 ook los te krijgen.
Hij zit in een bracket met een hendel vast, even passen en meten en hij kan eruit.

Maar indien je alleen je gloeikaars wilt vervangen en het gaasje dna is dat niet nodig, een goede kruiskop of imbus afhankelijk van bouwjaar om het deksel te openen is voldoende. dopje 7 dacht ik om de + van de bougie los te krijgen en dop 10 om de bougie zelf los te krijgen. alles zonder lompe kracht natuurlijk.
Gaasje moet je met een vishaakje oid eruit trekken.
Op zich is dat et doen als hij is ingebouwd, let wel goed op dat er niets valt anders moet die rottige bak weer open.
Let op met terug monteren, het moertje op het stukje draadend van de plus niet te vast want je draait het zo kapot!!
meende dat de gloeikaars rond de 4 tientjes zat en het gaasje een kleine 10 euro.

Uitlezen, kan volgens mij wel maar dan met een schakelklokje met rode knop.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Rookbom -> Eberspacher D3WZ

Bericht door PJJ-65535 »

Hoi,

Thanks !,
maar hoe weet ik nu of het de gloeikaars cq. zeefje of het brandstofpompje is...

of gewoon bestellen, wat is de levensduur van zo'n gloeikaars... ? (wagen is van 2002)

die pompjes staan op e-bay in alle soorten en maten voor tussen de 50 en 100 euri, zijn die universeel of zit daar verschil in ?

Grtz uut Zeeland,
Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rookbom -> Eberspacher D3WZ

Bericht door sgsdebruijn »

http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Glühstiftwechsel)

Gloeikaars testn met 6volt, als hij slecht/langzaam op temp komt of gaat verkleuren is het niet goed.
Hij moet echt oranje geel worden, rood is niet goed.

Lees ook even het stukje over korte stukjes rijden en achterblijven van diesel in het uitlaatdeel helemaal onderaan.
Een beetje diesel kan al aardig roken
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 14 feb 2013, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rookbom -> Eberspacher D3WZ

Bericht door sgsdebruijn »

VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rookbom -> Eberspacher D3WZ

Bericht door Endebendebus »

Ik heb vorig jaar zowel gaasje als gloeistift vervangen. Goed te doen van bovenaf. Helaas zo nu en dan nog niet opstarten. Pas bij een paar keer opstarten. Vaak ook geen probleem. Soms flink roken. (vette stinkwalm) Gevraagd bij kachelboer (de Jong Amsterdam)...heeft vooral met vocht te maken (condens) zo nu en dan eens flink laten branden wil wel helpen. Als je kleine stukkies rijdt komt dat ding ook niet echt aan stoken toe zeg maar. :winter
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie