Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rijden in de bergen met 2.4AAB
Rijden in de bergen met 2.4AAB
Goedemiddag!
Over een maand of 2 vertrek ik met mijn California (1991, 2.4 AAB) voor een paar weken vakantie. Nu heb ik met mijn bus alleen nog maar in NL gereden (ik heb hem pas net).
Ik ga ga op weg naar Albanië onder meer door Montenegro. Daar heb ik een paar mooie routes gezien om te rijden, alleen zijn het wel stijgingspercentages van 15-20%. Is dit aan te raden (ik heb absoluut geen haast )? Wat is jullie ervaring?
Groet!
Over een maand of 2 vertrek ik met mijn California (1991, 2.4 AAB) voor een paar weken vakantie. Nu heb ik met mijn bus alleen nog maar in NL gereden (ik heb hem pas net).
Ik ga ga op weg naar Albanië onder meer door Montenegro. Daar heb ik een paar mooie routes gezien om te rijden, alleen zijn het wel stijgingspercentages van 15-20%. Is dit aan te raden (ik heb absoluut geen haast )? Wat is jullie ervaring?
Groet!
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Het is in ieder geval goed dat je geen haast hebt :)
Het wordt veel schakelen
Mijn ervaring is dat de 2.4D niet echt een berg geitje is.
Het wordt veel schakelen
Mijn ervaring is dat de 2.4D niet echt een berg geitje is.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Zorg er voor dat je remmen maar zeker ook je koelsysteem heel goed op orde zijn..
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Heb zelf ook een 2.4 AAB, ben niet gerust op de werking van het koelsysteem bij (zeer) warm weer in de bergen.
Heb ooit eens een VW Passat gehad met de 1.9 diesel. Absoluut geen PK-monster die het vaak ook vaak Spaans benauwd kreeg.
Ooit kreeg ik een tip van de Zwitserse wegenwacht toen we weer eens op een parkeerplaats stil stonden om de motor te laten afkoelen: zet een schakelaar tussen de ventilator van het koelsysteem zodat je die ook van binnen uit, buiten de thermostaat om, kunt aanzetten.
Dat heb ik gedaan en de jaren daarop geen enkel probleem meer.
Vlak voor dat je aan de stijging begint de schakelaar omzetten zodat de ventilator aan staat en de temperatuur bleef keurig in het midden van de meter.
Die schakelaar ga ik dus ook in de California monteren (als het weer een beetje beter = warmer wordt)
Heb ooit eens een VW Passat gehad met de 1.9 diesel. Absoluut geen PK-monster die het vaak ook vaak Spaans benauwd kreeg.
Ooit kreeg ik een tip van de Zwitserse wegenwacht toen we weer eens op een parkeerplaats stil stonden om de motor te laten afkoelen: zet een schakelaar tussen de ventilator van het koelsysteem zodat je die ook van binnen uit, buiten de thermostaat om, kunt aanzetten.
Dat heb ik gedaan en de jaren daarop geen enkel probleem meer.
Vlak voor dat je aan de stijging begint de schakelaar omzetten zodat de ventilator aan staat en de temperatuur bleef keurig in het midden van de meter.
Die schakelaar ga ik dus ook in de California monteren (als het weer een beetje beter = warmer wordt)
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
De remmen zijn helemaal goed (eind vorig jaar zijn alle versleten onderdelen vervangen).
Koelsysteem is ook 'gewoon' in orde.
Nu ben ik niet van plan uren en uren door deze zeer steile bergpassen te rijden, maar kleine stukjes in mei (nog niet erg warm)...
Maar alvast dank voor de tips!
Het zal waarschijnlijk al iets soepeler gaan dan in de 1.6 TD in de T3 die ik 2 jaar geleden mee had naar Frankrijk...of zie ik dat verkeerd
Koelsysteem is ook 'gewoon' in orde.
Nu ben ik niet van plan uren en uren door deze zeer steile bergpassen te rijden, maar kleine stukjes in mei (nog niet erg warm)...
Maar alvast dank voor de tips!
Het zal waarschijnlijk al iets soepeler gaan dan in de 1.6 TD in de T3 die ik 2 jaar geleden mee had naar Frankrijk...of zie ik dat verkeerd
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Als je de versnelling aanhoud die je gebruikt om naar boven te komen ook voor naar beneden gebruikt, dan rem je al flink op de motor en draai je een mooi toerental voor de koelwater flow. Af en toe flink bij remmen, niet met het poot op het pedaal, want dan wordt alles warm.
Nooit problemen met AAB, gewoon de tijd nemen, je komt er vanzelf wel.
Oh ja, ik denk dat een T3 met een 1.6 TD niet veel verschil is...
Nooit problemen met AAB, gewoon de tijd nemen, je komt er vanzelf wel.
Oh ja, ik denk dat een T3 met een 1.6 TD niet veel verschil is...
Gr.
Evert M
Evert M
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Zelf heb ik ook met deze motor in een hoogdak T4 camper door de bergen gereden en moet zeggen dat de motor gevoelig is voor temperatuur stijging. Regelmatig op de meter kijken. En rustig aan doen inderdaad.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
De 2.4D is een temperatuurgevoelige motor bij belasting . Als je in de bergen gaat rijden , dan zou ik het hele koelsysteem alvast eens nakijken /vervangen waar nodig .jornk schreef:Goedemiddag!
Over een maand of 2 vertrek ik met mijn California (1991, 2.4 AAB) voor een paar weken vakantie. Nu heb ik met mijn bus alleen nog maar in NL gereden (ik heb hem pas net).
Ik ga ga op weg naar Albanië onder meer door Montenegro. Daar heb ik een paar mooie routes gezien om te rijden, alleen zijn het wel stijgingspercentages van 15-20%. Is dit aan te raden (ik heb absoluut geen haast )? Wat is jullie ervaring?
Groet!
Het eerste zwakke punt = de verstelbare lamellen van de ventilatoren . Die komen (door de ouderdom) vaak vast te zitten , en willen dan niet meer helemaal open . Daarmee begint de het vaakst de ellende bij een heetlopende 2.4d . Die verstelbare lamellen kun je manueel helemaal open zetten waardoor je optimale luchtdoorstroom door de radiator krijgt . Je haalt het bi-metaal weg (2 schroefjes) die de lamellen aansturen , draait de lamellen open , en fixeert ze met een paar tie-ribs .
Het tweede zwakke punt = een oude radiator . Door de ouderdom gaat de aluminium radiator vaak vol met oxidatie , en allerlei straatvuil en vliegen en stof enz enz zitten , waardoor de koelribben vol komen te zitten (vaak zie je dat nauwelijk aan de voorkant van de radiator, het krijgt er gewoon in) . Een nieuwe radiator (kost niet zo veel) voorkomt veel koel-problemen .
Derde punt = zekering van de ventilatoren : die worden "zwak" door de ouderdom , neem een reserve zekering mee voor onderweg .
Vierde punt = koelwater nalooppompje : controleer of deze nog naar behoren werkt . Het is absoluut nodig bij de 2.4D dat dit pompje goed werkt . Waarom ? Omdat wanneer je na een stevige rit in de bergen bvb even stopt en je zet de motor af , dan pas begint het pompje zijn werk te doen : koelwater rondpompen om verdere verhitting van het blok te voorkomen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Dank Pascal! Al wordt dat voor mij als niet techneut allemaal wel lastig controleren
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Zijn toch adviezen die je "snel" door een handig iemand kan laten uitvoeren.jornk schreef:Dank Pascal! Al wordt dat voor mij als niet techneut allemaal wel lastig controleren
Zonder veel kosten.
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Ik ben wel eens benieuwd naar jullie reacties omtrent de zelfde uitvoering en bouwjaar maar dan met een 5cyl Benzine motor. Ik verneem graag jullie reacties....
@ Jornk (Als je vindt dat ik je topic vervuil wil ik desnoods wel een nieuwe aanmaken)
@ Jornk (Als je vindt dat ik je topic vervuil wil ik desnoods wel een nieuwe aanmaken)
Life's What You Make it...
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
goed idee er zijn niet zo veel benzine uitvoeringen opRichardK schreef:Ik ben wel eens benieuwd naar jullie reacties omtrent de zelfde uitvoering en bouwjaar maar dan met een 5cyl Benzine motor. Ik verneem graag jullie reacties....
@ Jornk (Als je vindt dat ik je topic vervuil wil ik desnoods wel een nieuwe aanmaken)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Liet de motor gewoon even nalopen.
Mocht je het niet vertrouwen, kachel vol open en fan op hoogste stand, ook soort naloop.
Nooit problemen gehad, de meeste die problemen hebben, onafhankelijk van de motor zijn de mensen die het nieuwe rijden erop na houden in de bergen...
En degene die sneller de heuvel af wilde als op
Mocht je het niet vertrouwen, kachel vol open en fan op hoogste stand, ook soort naloop.
Nooit problemen gehad, de meeste die problemen hebben, onafhankelijk van de motor zijn de mensen die het nieuwe rijden erop na houden in de bergen...
En degene die sneller de heuvel af wilde als op
Gr.
Evert M
Evert M
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Kijk eens hoe oud je radiateur is. Aan de buitenkant ziet hij er misschien nog wel goed uit, maar van binnen ?
Zie voor foto's viewtopic.php?f=2&t=43492
Ik heb geen last van warm lopen met de nieuwe radiateur, en rij toch flink (voor zover mogelijk met een aab) Door.
Groeten Olaf
Zie voor foto's viewtopic.php?f=2&t=43492
Ik heb geen last van warm lopen met de nieuwe radiateur, en rij toch flink (voor zover mogelijk met een aab) Door.
Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB
Zoals ik al schreef, zorg dat je koeling in orde is..
Ik vermeldde het niet voor niets..
Ondanks dat je wellicht nu geen problemen hebt,
kun je preventief toch wat dingen vervangen gezien de leeftijd en km-stand..
Je vergoelijkte meteen je bus,
maar op vakantie komt pech nooit goed uit..
Vandaar mijn advies.. en ook het advies van anderen in die richting..
Ik vermeldde het niet voor niets..
Ondanks dat je wellicht nu geen problemen hebt,
kun je preventief toch wat dingen vervangen gezien de leeftijd en km-stand..
Je vergoelijkte meteen je bus,
maar op vakantie komt pech nooit goed uit..
Vandaar mijn advies.. en ook het advies van anderen in die richting..