Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

vragen over de T4
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Hallo,
Een een vraag om raad/tips wat volgend kan zijn;

Gisteren mijn bus opgehaald van de garage. Vervangen zijn koppeling set incl 2mv (102pk acv Luk set) incl mechanisch druklager, geleidebus. En ook alle 3 steunen; Motorsteun rechts, baksteun links, en steun onder.
Ontkoppelt goed, schakel goed. Pedaal gaat met veel minder kracht naar beneden. (1e keer trapte ik bijna door de vloer, zo licht :jump )

MAAR: nu vanochtend eerste lange rit naar mijn werk merkte ik dat bij volgas vanaf 2000 rpm in 4 en 5e versnelling plots bij circa 2200 rpm er een trilling, een soort stampen, ontstaat vanuit vooronder. (beetje alsof je over korte doorgetrokken witte strepen rijdt)

Vanmiddag dus even terug naar de garage om dit op te laten lossen

Heeft een van jullie enig idee wat dit kan zijn? of aanknopingspunten, of ooit meegemaakt?

Mijn dank is groot :yes

edit toevoeging: auto versnelt wel gewoon, toeren lopen ook geleidelijk op en heb de indruk dat het in 5 meest duidelijk aanwezig is...
in 2, 3 niet waarneembaar
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1907
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door Erdem50 »

Lijkt iets van aandrijfassen/wielen heb ik het idee
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29637
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door Multivan Generation »

S E B A S schreef: Vervangen zijn koppeling set incl 2mv (102pk acv Luk set) incl mechanisch druklager, geleidebus. En ook alle 3 steunen; Motorsteun rechts, baksteun links, en steun onder.
Zijn deze onderdelen allemaal vervangen omdat je voordien dezelfde klachten had, of is in eens gekomen nadien?
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Probleem was hakkelende koppeling bij wegrijden vanuit stilstand. vandaar ook alle steunen maar vernieuwd. Dit probleem is 100% verholpen.

Het nieuwe probleem bij circa 2200rpm dat zich voordoet is sinds gisteren na montage nieuwe koppeling.
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Ja bak is er onderuit geweest

Uitlijnen gedaan ik heb geen idee?

Wat kan/moet er dan uitgelijnd worden? Bak zit toch met paspennen op positie?
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Subframe is niet los geweest, maar zal alle tips na lopen
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10190
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door Pascal-141 »

bluebird schreef:Na revisie van mijn bak is ie opnieuw uitgelijnd omdat subframe waarschijnlijk moest" zakken"
Subframe hoeft niet los om een bak te wisselen bij een T4 .

Uitlijnen van de voorwielen is aan te raden als je de fusees vooraan hebt losgemaakt om de aandrijfassen er uit te halen .

@Sebas : is de krukasdichting ,en de dichting van de as van de versnellingsbak vervangen ?
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Hoi, krukas dichting was niet nodig vlgs garage. Daar vertrouw ik maar op. Ik had gezegd bij beetje twijfel vervangen. Keering price as bak is wel vervangen. Garage kom ik al heel lang en monteur ken ik persoonlijk.

Update probleem; bus gaat maandag terug in garage om de aandrijfassen te controleren. Vermoeden is dat er zwaar punt in binnenste homokineet links zit die zorgt voor onbalans bij de hogere snelheid gecombineerd met het vermogen als gas onderin gaat.
Monteurs hebben er in gereden en onderkennen het geluid en trilling, (dacht ff da het aan mij lag... :bonk )
Bedankt voor jullie tips
Wordt vervolgd
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29637
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door Multivan Generation »

S E B A S schreef: Vermoeden is dat er zwaar punt in binnenste homokineet links zit die zorgt voor onbalans bij de hogere snelheid gecombineerd met het vermogen als gas onderin gaat.
En dat komt zo maar ineens?
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Tja :vraagteken

Wat is jouw vermoeden dan?
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29637
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door Multivan Generation »

Geen.
Ik vind het alleen heel raar dat vooraf dit er niet in zat en nadien wel.
En zo'n homokineet gaat niet ineens zo doen. Dat sluipt er langzaam aan in. Hebben ze wel nieuwe rekbouten gebruikt en de 3 plaatjes weer teruggeplaatst?
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Ja ik ook.
Nieuwe rekbouten voor de flenzen van de cardan bedoel je denk ik? Ze zagen er niet nieuw uit zo op het oog.
De 3 plaatjes teruggeplaatst? Welke, waar zitten die? Ik heb geen idee. Heb je exploded view van de delen misschien?
Bvd :yes

Oja ben het zeker met je eens dat slijtage aan homokineet of kruiskoppeling zich niet in 1 keer manifesteert, dat ligt niet voor de hand.
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 303
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door S E B A S »

Bedankt voor de link, heb het uitgeprint
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Trillen en stampen 2200 rpm na vervangen koppeling

Bericht door LAYCA »

Geen ervaring hoe dit "voelt" bij een T4.
Maar wel 2 keer meegemaakt Bij Opel ascona en Ford focus.
In beide gevallen homokineet.
Ik kon in beide gevallen als de wielen los stonden niets voelen van speling of onregelmatigheden.
Merkte dit alleen als de auto,s harder moesten werken bult op of zwaarder beladen en altijd bij ongeveer 100 kmu.
Dus ook in een lagere versnelling bij dezelfde snelheid.
Schakel eens terug en kijk of het probleem blijft.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie