Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Jan Para »

@All

Heb zitten zoeken maar kan geen antwoord vinden.
Ttje moet voor de keuring maar we zitten niet echt te wachten op die roet meting dmv aantal keren volgas tegen de toeren begrenzer aan :ie .
Hij zou daar wel tegen moeten kunnen maar wordt er niet vrolijk van. Liever niet zeg maar.

Weet iemand of de roet meting dmv ODB (geeft dan aan: geen storing) gedaan kan worden bij een T4 2,5 TDI 2002?


Gr,
Jan
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2719
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Erdem50 »

Nee dat kan niet aangezien er in het uitlaatsysteem van de T4 helemaal niets gemeten wordt.

Al zou het kunnen maakt dat nog niks uit. De APK regels zijn leidend.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door slopelrijder »

jan; vertel de garage dat hij aansprakelijk is, als je motor stuk gaat... 9 van de 10 doen dan geen roetmeting meer!
Er is namelijk een rechterlijke uitspraak * daarover geweest! naar aanleiding van een inderdaad "opgeblazen"motor....de garage werd door de rechter aansprakelijk gesteld en moest een andere motor monteren of revisie laten uitvoeren.

Sinds die tijd zijn er genoeg die voorzichtig zijn geworden....

*uitspraak van een Nederlandse rechtbank!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3247
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door J vd Pal »

Welke uitspraak is dat? Heb je daar meer details van?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door ptr1968 »

Ik ga hier altijd naar een lokale kleine garage.
Die man geeft een keer half gas, terwijl die naar de uitlaat kijkt, oh tis wel goed :toppie

peter
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door frank884 »

er is nog nooit een roetmeting uitgevoerd op mijn wagen en dat wil ik ook zo houden. de garagehouder (idd geen Dealer) zegt dat als die een rdw steekproef krijgt dan moet die dat doen, maar hij weet dat mijn bus er zowieso gemakkelijk doorheen komt dus -hij- gaat dat voor de apk niet doen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door rick_k »

Bij goed onderhoud is er niks aan de hand hoor. Onbelast volgas levert in de motor nauwelijks weerstand op. Belast volgas daarentegen is veel erger en ik neem aan dat dat toch een stuk vaker gebeurd.

Roetmeting is alleen onzin. De computer gestuurde originele diesel zal niet ineens heel erg gaan roeten als het onderhoud goed is uitgevoerd. Vaak merk je het meteen al. Maar zelfs bij de RDW willen ze de roetmeting weleens overslaan.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Ronald-T4 »

Als ze na 1 keer gas geven zien dat die schoon genoeg is, gaan ze niet verder met testen.

Onbelast vol gas geven is veel schadelijker dan belast.
Doordat de toerentallen veel hoger zijn, komen er veel meer krachten vrij.
Bij oude motoren die ook nog eens gebruikt worden volgens het nieuwe rijden, is er
een kans dat door de ontstane stootranden in de cilinders, de zuigerveren beschadigen doordat
de zuiger dan hoger komt dan onder bedrijfsomstandigheden.

Bij nieuwere autos, die ook sensoren in het uitlaatsysteem hebben, kijken ze alleen of er geen foutcodes in
het motormanagement zitten.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door koensch »

mijn garage (dealer) zegt dat er nog nooit een auto gezakt is voor de roetmeting.

aan de andere kant: ik herinner me nog van vroeger de roetwalmende vrachtwagens waar je niet naast/achter wilde staan bij het stoplicht. Dat soort auto's zie je gelukkig niet meer.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door jos_br »

slopelrijder schreef:jan; vertel de garage dat hij aansprakelijk is, als je motor stuk gaat... 9 van de 10 doen dan geen roetmeting meer!
Er is namelijk een rechterlijke uitspraak * daarover geweest! naar aanleiding van een inderdaad "opgeblazen"motor....de garage werd door de rechter aansprakelijk gesteld en moest een andere motor monteren of revisie laten uitvoeren.

Sinds die tijd zijn er genoeg die voorzichtig zijn geworden....

*uitspraak van een Nederlandse rechtbank!
Ben toch benieuwd waar je dit vandaan hebt. Toevallig van zeer dichtbij meegemaakt dat er, door een kapotte klepstoter, een motor stuk ging tijdens een roetmeting waar de eigenaar (terecht) zelf de schade moest betalen. Ook deze eigenaar mocht via zijn rechtsbijstand (en een hoop bombarie, ging het wel even regelen) , en dus via de rechter zijn eigen schade betalen. Dit soort schades, ook een riem of koppakking die stuk gaan tijdens een roetmeting zouden bij een normale belasting ook stuk gegaan zijn. Helaas is het met de roetmeting net als bij de remmentest, wanneer iets het niet goed doet geld er een afkeur. Wanneer de motor niet tegen een dergelijke keuring kan is er domweg iets aan de hand.

Jos.

Oja, een 2002 2,5tdi gaat ook gewoon vol op gas tijdens de meting...........helaas.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2719
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Erdem50 »

Los van het feit dat een roetmeting nergens op slaat, als de motor warm is kan er niet veel gebeuren. Ik trap mijn busregelmatig op zijn staart tot 4500toeren en plankgas op de snelweg.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door frank884 »

jan2009 schreef:Tja het nieuwe rijden , dan ga je gelijk een flinke roetwolk zien bij een roettest.

Met wat geluk stuurt de garagehouder je dan naar huis om eerst eens goed in de toeren een stuk te gaan rijden.

En naar mijn idee belast je met het nieuwe rijden je motor veel zwaarder dan nodig.
Ik weet niet jan waarom jij zo gek bent op die hoge toerentallen? en waar je die theorie vandaan haalt ? je verhaal over die hoge toerentallen gaat op bij de nieuwere roetfilter wagens, die moeten hoge temperaturen hebben zodat die prul niet gaat verstoppen, maar niet bij een T4 (ik heb er niet eens een roetkat in zitten)maar een RVS pijp :lach hoge temperaturen en hoge toerentalen is echt allemaal onnodig verstoken van diesel.
heb echt niet het volle koppel van 250 nm nodig om met een lege bus op te trekken en ik hoef er ook niet als snelste mee weg te zijn aan het verkeerslicht want dan reed ik geen bus maar wat anders.

Ik rijdt al 15 jaar (vanaf 2002 T4) en deze ACV al vanaf 2006 (zelf 190.000 erbij gedraaid nu totaal 341000) en we rijden altijd onder de 2000 toeren behalve in de 5e versnelling op de autoweg natuurlijk
en er rookt helemaal niks!!!! en de motor gebruikt ook niet meer dan 1 kleine mok olie op 20.000 km en is kerngezond, motorblok is ook kurkdroog, we rijden helaas voor de motor vrij veel korte afstanden. wel meestal met een onbeladen wagen. als ik altijd flink beladen zou rijden of met een zware aanhanger altijd zou rijden dan is dat weer een ander verhaal.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2719
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Erdem50 »

Als jij een roetmeting gaat doen zal hij zeker flink roken.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door frank884 »

Erdem50 schreef:Als jij een roetmeting gaat doen zal hij zeker flink roken.
Nee die rookt nooit. het inspuittijdstip staat perfect afgesteld. zou ik echt niet bang voor zijn.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Jan Para »

Ik hoor, zoals gebruikelijk in forums, veel verschillende meningen :-).
Ben er wel wat wijzer op geworden en zal bij de garages die ik op het oog heb eerst navragen of zij een "vol gas" roetmeting noodzakelijk vinden.
En dat ik bij de keuring aanwezig wil zijn.
De keus is dan snel gemaakt en een paar tientjes meer of minder vind ik niet zo belangrijk.
En boven de 2000 toeren kom ik regelmatig want ik hou van vlot maar wel soepel rijden.
Optrekken doe ik rustig want bij zo'n buscamper merk je toch dat er wat gewicht in zit.

Dank voor de reacties

Groet,
Jan

.:sjaal.
:T44EVER
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Plaats reactie