Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

vragen over de T5
Plaats reactie
dicki
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 19, 2008 13:34

Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door dicki »

Ik heb m'n oog laten vallen op een t5 uit 09-2010, 2.5 liter, automaat, 128000 kilometer.

Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten bij dit model?
Als het goed is kan ik komende week gaan kijken, maar ik weet niet wat de zwakke punten zouden kunnen zijn.

Of zijn de kinderziekten er al uit in deze periode?

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 1928
Lid geworden op: ma mei 28, 2007 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door Henk250 »

Alles staat of valt met onderhoud.
De 130pk 5 cilinder versie die ik had was prima,de 174 pk heb ik geen ervaring mee.
Belangrijk is hoe de dsg is behandeld,deze vereisen op tijd onderhoud.
Als er een dealer onderhoud historie bij zit is dat al een pluspunt.

:toppie

Succes .
www.boardroom-meubilair.nl

Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Beckontheroad
Berichten: 1415
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door Beckontheroad »

Zoekfunctie proberen? Staat mi genoeg
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door Pascal-141 »

Henk250 schreef: zo okt 04, 2020 21:29 Alles staat of valt met onderhoud.
De 130pk 5 cilinder versie die ik had was prima,de 174 pk heb ik geen ervaring mee.
Belangrijk is hoe de dsg is behandeld,deze vereisen op tijd onderhoud.
Als er een dealer onderhoud historie bij zit is dat al een pluspunt.

:toppie

Succes .
Een 2.5 tdi heeft een tiptronic , geen DSG . De DSG is er pas gekomen met de 2.0 tdi
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door Pascal-141 »

dicki schreef: zo okt 04, 2020 18:51 Ik heb m'n oog laten vallen op een t5 uit 09-2010, 2.5 liter, automaat, 128000 kilometer.

Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten bij dit model?
Als het goed is kan ik komende week gaan kijken, maar ik weet niet wat de zwakke punten zouden kunnen zijn.

Of zijn de kinderziekten er al uit in deze periode?

Bedankt alvast.
In 2010 is naast de T5 met 2.5tdi ook de T5gp met 2.0tdi uitgekomen . Het verschil tussen beide is groot .

De T5 zijn automaat(tiptronic) is nou niet de beste . Het ventielenblok durft al eens kapot te gaan , dat kost je al snel een paar duizend euro om dat te vervangen. Let er dus op bij een testrit of alle versnellingen goed en direct inschakelen (zonder " slip") bij het optrekken onder belasting . Als het bij het optrekken soms als een slippende koppeling aanvoelt , dan is de ventielenblok in de automaat aan het overlijden.

De 2.5tdi is ook gekend voor verstuivers en/ of nokkenas problemen. Verstuivergaten lopen uit , waardoor diesellekkage bij de olie kan ontstaan. Als gevolg daarvan slechtere smering , waardoor de nokkenas kan uitlopen . Of zelfs ergere motorschade kan ontstaan. Deze motoren hebben er zeker niet allemaal last van , zeker niet . Maar toch een belangrijk gegeven om op te letten voor aankoop .
Tip : een uitgelopen nokkenas kun je eventueel horen als je de olievuldop verwijderd bij draaiende motor , en je hoort in de olievulpijp een duidelijk klak-klak-klak geluid .

Rechter aandrijfas is ook een mogelijke boosdoener .

Gebruik even de zoekfunctie op het forum , je zal vast veel bruikbare info vinden.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dicki
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 19, 2008 13:34

Re: Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door dicki »

Henk250 schreef: zo okt 04, 2020 21:29 Alles staat of valt met onderhoud.
De 130pk 5 cilinder versie die ik had was prima,de 174 pk heb ik geen ervaring mee.
Belangrijk is hoe de dsg is behandeld,deze vereisen op tijd onderhoud.
Als er een dealer onderhoud historie bij zit is dat al een pluspunt.

:toppie

Succes .
Sorry ik heb verkeerd gekeken, die ik op het oog heb is ook 130 pk. Ondertussen heb ik de garage kunnen vinden die hem heeft onderhouden :-)
Die had er geen slecht woord over, dat stelt me al gerust :-)

Bedankt voor je reactie!
Hartelijke groetjes
dicki
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 19, 2008 13:34

Re: Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door dicki »

Beckontheroad schreef: zo okt 04, 2020 22:50 Zoekfunctie proberen? Staat mi genoeg
JB
Hartelijk dank voor de tip, alleen je krijg zoveel matches op T5 2020, dus waar begin je...
Heb al heel veel gelezen voordien maar soms zoek je net iets specifieks.
Maar ik ben al aardig geholpen,
Dank je voor je reactie.
dicki
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 19, 2008 13:34

Re: Ervaringen met T5 uit 2010 2.5L

Bericht door dicki »

Kijk hier kan ik het een en ander mee,
Heel hartelijk dank.
Morgen ga ik een proefrit maken dus dan weet ik meer :-)

Nogmaals Dank.
Plaats reactie